20 925 läst · 140 svar
21k läst
140 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
Då jag inte själv är någon underhållsfantast: Vad för underhåll skulle ägaren gjort för att undvika detta? Jag brukar bara trycka in lite fett i de smörjnipplar som finns, och i övrigt gör jag i princip inget med mitt släp.H heimlaga skrev:
Handlar det mest om att inspektera och göra någon slags åtgärd innan det gått för långt? Eller något annat?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 791 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 791 inlägg
Är nog främst rostskydd som hade gjort stor skillnad av rosten att döma. Jag underhåller allt jag äger som kan rosta med just rostskydd av lämpligt slag. Har man väldigt gott om pengar så låter man bara det vara tills det rostar sönder och köper nytt, men det är inte tänkbart eller ekonomiskt möjligt för mig.
Videon är lurig. Ser absolut ut som där finns lite färskt material på insidan men de ser inte ut att vara mycket.
Med tanke på gravrosten som är på benet så är jag tveksam till att de är reparerbart.
Såklart man kan svetsa och köra runt med släpet utan last men att lasta det till 1300kg tror jag är en dålig idé.
Det ska inte bara klara vikten. Det ska även klara att köra över ett litet potthål med last.
Med tanke på gravrosten som är på benet så är jag tveksam till att de är reparerbart.
Såklart man kan svetsa och köra runt med släpet utan last men att lasta det till 1300kg tror jag är en dålig idé.
Det ska inte bara klara vikten. Det ska även klara att köra över ett litet potthål med last.
Vad spelar det för roll om det är svetsat tidigare? Det kan väl till och med vara svetsat vid tillverkningen. Bättre är väl att jämföra de båda sidorna för att se om det är en tidigare reperation som gått sönder.H hammeron skrev:
Lånar man ut något så får man vara beredd på skador kan uppstå.H hammeron skrev:Jag "touchade" en stenmur med däcket på en släpvagn, i en för snäv högersväng. Den var lånad och dessutom oförsäkrad fick jag veta efteråt, och jag kan tycka att den gick sönder lite väl lätt. Går det dra några slutsatsen från bifogade bilder, och kan man i efterhand få en kontroll/besiktning på axelns skick? Eventuellt är axeln lika gammal som släpvagnen, 34år. Är det rimligt att ersätta för hela reparationen? Tacksam för kommentarer kring hur man bör gå vidare.
Släpvagnen är sedan länge avskriven på grund av sin ålder.
Lånar man ut något så måste man säga till i förväg på vilka krav man har.
Lånar man något så får man själv kolla upp med försäkring osv.
Den som lånar borde ge något trevligt till den som lånar ut.
Ägaren av släpvagnen borde inte kräva någonting.
Möjligen be om ursäkt att släpvagnen var så dåligt skick och trafikfarlig.
Lite mer tydlig blev sprickan i senaste filmen, med betoning på lite. Oavsett så hade jag problemet på min hals så skulle jag svetsa ihop armen, eventuellt förstärkt över svetsen men det kan också vara överkurs att göra så. Underskatta inte en fackmässigt gjord svets.
För övrigt är det sådär gamla släpvagnar oftast ser ut vad gäller rost.
Att spekulera i att armen måste vara skör av rost och därför spruckit är meningslöst när vi inte vet något närmare om omständigheterna när skadan uppstod.
Hur mycket last låg på vagnen, hastighet, murens beskaffenhet och vilken vinkel däcket träffade stenmuren, vilken möjlighet det motsatta hjulet hade att kasa i sidled, markens eventuella lutning. Ja det är några faktorer som kan påverka olycksförloppet.
För övrigt är det sådär gamla släpvagnar oftast ser ut vad gäller rost.
Att spekulera i att armen måste vara skör av rost och därför spruckit är meningslöst när vi inte vet något närmare om omständigheterna när skadan uppstod.
Hur mycket last låg på vagnen, hastighet, murens beskaffenhet och vilken vinkel däcket träffade stenmuren, vilken möjlighet det motsatta hjulet hade att kasa i sidled, markens eventuella lutning. Ja det är några faktorer som kan påverka olycksförloppet.
Nu tror jag att det som väger tyngst här är förhållandet mellan utlånare och TS.
Det handlar tydligen om granne/nära bekant/vän.
Då skulle jag tänka på:
- Hur är utlånarens ekonomi?
- Hur viktig är släpvagnen för honom?
- Om TS inte hade kört på betongkanten, hur länge hade släpkärran hållit för utlånaren?
- Hur viktigt är förhållandet för TS?
Beroende på ovanstående så gör jag endera av:
- Reparera/byt axeln. Dvs återställande av släpvagnen, helst lite bättre.
- "Köp" släpvagnen (generöst) som ett led för utlånaren att köpa en ny (beg) släpvagn med motsvarande nyttovärde. (Kan bero på om kapacitet på 1300kg är viktigt.)
- Betala 2/3 av rep kostnaden.
- Är det en rik vän skulle jag säga att köp något vettigt i ställe för det här möget för helvete!
Det handlar tydligen om granne/nära bekant/vän.
Då skulle jag tänka på:
- Hur är utlånarens ekonomi?
- Hur viktig är släpvagnen för honom?
- Om TS inte hade kört på betongkanten, hur länge hade släpkärran hållit för utlånaren?
- Hur viktigt är förhållandet för TS?
Beroende på ovanstående så gör jag endera av:
- Reparera/byt axeln. Dvs återställande av släpvagnen, helst lite bättre.
- "Köp" släpvagnen (generöst) som ett led för utlånaren att köpa en ny (beg) släpvagn med motsvarande nyttovärde. (Kan bero på om kapacitet på 1300kg är viktigt.)
- Betala 2/3 av rep kostnaden.
- Är det en rik vän skulle jag säga att köp något vettigt i ställe för det här möget för helvete!
Det har iallafall inte varit svetsat tidigare, som några tror. Däremot har det med största sannolikhet varit en liten spricka i underkant. Därav de olika färgerna i brottytan.
Men hursomhelst så var den där axeln helt slut sedan länge. Det är ju inte ens en millimeter tjockt gods kvar. Den axeln hade gett sig vilken dag som helst, även utan att ha kört in i något. Bara tråkigt att det hände nu när du lånade den.
Men hursomhelst så var den där axeln helt slut sedan länge. Det är ju inte ens en millimeter tjockt gods kvar. Den axeln hade gett sig vilken dag som helst, även utan att ha kört in i något. Bara tråkigt att det hände nu när du lånade den.
Att låna ut/in saker från bekanta är givetvis mycket bättre än att köpa saker. Att köpa saker som man använder sällan är fullständig idioti ifall man kan låna istället och hyra är ekonomiskt korkat. Dock så handlar det om att man ska ha så gott omdöme att man bara gör sånt med personer som är vettiga. Om det ändå skulle visa sig att personen är ovettig så är det ändå bra att få reda på det så man slipper umgås med ovettiga personer i framtiden.C claekm skrev:
Jag både lånar och lånar ut saker, givetvis ser man till att ägaren får tillbaka sina grejor i minst lika gott skick som när man hämtade (eller är i förväg överens om värdet på det man lånar så att man kan köpa ut grejen om det skulle hända en olycka eller om nått skulle förkomma)C claekm skrev:
I mitt fall äger jag en Burton byggställning, vänner lånar den gratis och återlämnar den med nysmorda kopplingar, varje grej som eventuellt försvinner ersätts med 500 kr kontant. Det kan tyckas dyrbart för den som lånar, det har ju hänt att jag fått tillbaka nya kopplingar istället för mina begagnade då nån gammal gått sönder eller förkommit under bygget men jag har alltid hållits skadelös.
Inte ens jag som har svetsat yrkesmässigt kan avgöra om det är svetsat tidigare men det ser misstänkt ut att vara just det.A AG A skrev:Det har iallafall inte varit svetsat tidigare, som några tror. Däremot har det med största sannolikhet varit en liten spricka i underkant. Därav de olika färgerna i brottytan.
Men hursomhelst så var den där axeln helt slut sedan länge. Det är ju inte ens en millimeter tjockt gods kvar. Den axeln hade gett sig vilken dag som helst, även utan att ha kört in i något. Bara tråkigt att det hände nu när du lånade den.
Att godskockleken är mindre än en millimeter stämmer inte, det är snarare 4 till 6 mm även om det är lite svårbedömt utan att se med egna ögon.
Livet är fyllt av risker och någon stor katastrof är det inte med en knäckt bärarm, finns det ett problem finns det en lösning.C claekm skrev:
Det TS frågar om är hur förhålla sig till den uppkomna situationen och vad som är rimligt.