Det där är inte att hamna i skiten. Det är bara ett litet småhaveri sådant som brukar ske. Att dela på den reparationen och sedan få låna i god sämja är den hyra man betalar.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där är inte att hamna i skiten. Det är bara ett litet småhaveri sådant som brukar ske. Att dela på den reparationen och sedan få låna i god sämja är den hyra man betalar.
Varför ska ägaren betala? rimligtvis klarade kärran ägarens transportbehov och bilprovningens krav innan TS körde sönder den. Om man som ägare måste riskera att betala en axel då nån klant kör sönder vill man knappast låna ut.

Vill man däremot hyra finns det ju firmor som sysslar med uthyrning, då kan man som hyresman teckna självriskeliminering mot en merkostnad.
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför ska ägaren betala? rimligtvis klarade kärran ägarens transportbehov och bilprovningens krav innan TS körde sönder den. Om man som ägare måste riskera att betala en axel då nån klant kör sönder vill man knappast låna ut.

Vill man däremot hyra finns det ju firmor som sysslar med uthyrning, då kan man som hyresman teckna självriskeliminering mot en merkostnad.
För att om man en gång reparerar är det värt att reparera bättre än det har varit. Annars tar det inte långe innan den inte fyller ägarens behov.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Annars tar det inte långe innan den inte fyller ägarens behov.
34 år
 
F fribygg skrev:
34 år
Om rosten ar ätit fritt i 34 år så är jag rädd att den är tunnäten om några år ifall man inte blästrar och målar eller förzinkar.
 
H heimlaga skrev:
Om rosten ar ätit fritt i 34 år så är jag rädd att den är tunnäten om några år ifall man inte blästrar och målar eller förzinkar.
Sannolikt, men det har trots allt fungerat i 34 år för ägarens behov utan att behöva byta axeln.

Vore TS eller ägaren svets och mekkunniga samt hade tid över och plats att utföra reparationen kunde man ju fundera på reparation men nu är det väl rimligt att den begagnade kärran som TS köpt byts mot den sönderkörda, den defekta säljs rimligtvis billigt som reparations objekt, nån händig kommer säkert ha intresse, tid och kunskap att laga eller byta axeln.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Nu har jag tittad på videon ännu en gång och tycker mig se att äldre spricka är blandat med nytt brott och att om den är svetsad tidigare så kan man ana att det är svetsat utanpå sprickan utan att fogbereda vilket är viktigt om det skall hålla, men på den punkten är jag osäker.
Just resonemanget om att dela på kostnaden är utifrån armens eventuellt dåliga skick innan haveriet.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför ska ägaren betala? rimligtvis klarade kärran ägarens transportbehov och bilprovningens krav innan TS körde sönder den. Om man som ägare måste riskera att betala en axel då nån klant kör sönder vill man knappast låna ut.

Vill man däremot hyra finns det ju firmor som sysslar med uthyrning, då kan man som hyresman teckna självriskeliminering mot en merkostnad.
Om det nu var ett litet "småhaveri" då kan ju undra om det behövdes göra en tråd på ett Internetforum...., jag är glad o nöjd med att ha mina saker i god ordning varje gång jag skall använda dem, slipper börja med att laga
 
Ser ut som en gammal skada som blev definitiv när du var på muren. Hur är det med gamla släpvagnar, ska de forfarande besiktigas vartannat år eller blir de också veteraner efter 30 år ? När besiktigades kärran senast ? Mitt gamla släp synar de tämligen noga så hade sprickan varit där vid senaste besiktningen så borde de sett den med tanke på att det bara krävdes en "touch" för att axeln skulle gå av.
 
K Kapsyl skrev:
Hur är det med gamla släpvagnar, ska de forfarande besiktigas vartannat år eller blir de också veteraner efter 30 år ?
Det är väl 50 år på släp?
 
Jag tycker det hade varit lite väl starkt att kräva en helt ny axel när den gamla har 34 jävla år på nacken. Något åldersavdrag måste man göra.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Jag tycker det hade varit lite väl starkt att kräva en helt ny axel när den gamla har 34 jävla år på nacken. Något åldersavdrag måste man göra.
TS har väl redan hittat en utmärkt lösning iom köpet av en beg släpkärra?
Varför skulle släpkärra ägaren behöva drabbas av kostnader för att han LÅNAT ut kärran?
 
H hammeron skrev:
Det som gör det lite dyrare är 1300kg totalvikt. Det släp jag efteråt köpte som ersättning kostade 15000kr, var från mitten på 80-talet, men rostfri axel från 2019 och nya fräscha sommar och vinterdäck. Också 1300kg totalvikt.
Var med om en liknande händelse fast jag var den utlånande parten. Lånade ut ett släp som överlastades med grus med knäckt axel som följd. Släpet i fråga är rätt gammalt med originaldelar från mitten av 70 talet. Men i bra skick för övrigt. Han som lånade är en god vän han tog större delen av kostnaden för axeln kommer inte ihåg exakt. Jag bytte själv, är extremt enkelt att göra om man har grundläggande kunskaper och verktyg.
Ny axel bestäldes från Tyskland tror den kostade ca 3000kr med frakt då är det dock en obromsad 750kg axel så något enklare än din.
 
F fribygg skrev:
TS har väl redan hittat en utmärkt lösning iom köpet av en beg släpkärra?
Varför skulle släpkärra ägaren behöva drabbas av kostnader för att han LÅNAT ut kärran?
Varför ska den som lånat ut kärran få en betydligt bättre kärra än den som lånades ut?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stickan56
H hammeron skrev:
Jag "touchade" en stenmur med däcket på en släpvagn, i en för snäv högersväng. Den var lånad och dessutom oförsäkrad fick jag veta efteråt, och jag kan tycka att den gick sönder lite väl lätt. Går det dra några slutsatsen från bifogade bilder, och kan man i efterhand få en kontroll/besiktning på axelns skick? Eventuellt är axeln lika gammal som släpvagnen, 34år. Är det rimligt att ersätta för hela reparationen? Tacksam för kommentarer kring hur man bör gå vidare.
Den där var ju trasig innan du knäckte den. Kolla rosten i sprick

Vilken försäkring hade täckt denna skada?

Stickan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.