Demmpa Demmpa skrev:
Varför ska den som lånat ut kärran få en betydligt bättre kärra än den som lånades ut?
Det räcker att man återlämnar i samma skick (även om jag föredrar att återlämna nått bättre eller åtminstone nytvättat och nysmort om jag fått låna)
Ägaren som lånar ut ska givetvis gå skadelös, annars har man kanske varken lust, tid eller råd att låna ut grejor.

F fribygg skrev:
Det räcker att man återlämnar i samma skick (även om jag föredrar att återlämna nått bättre eller åtminstone nytvättat och nysmort om jag fått låna)
Ägaren som lånar ut ska givetvis gå skadelös, annars har man kanske varken lust, tid eller råd att låna ut grejor.
Är släpet som TS köpte ...
- i samma skick,
- i något bättre skick,
- i mycket bättre skick,
... än det släpet som TS lånade var i precis innan TS lånade släpet?

Eftersom TS gjorde en skarp högersväng så lär det ha varit låg hastighet. Så om armen går av av att hjulet touchade (fastnade?) i en stenmur så lär armen ha varit i väldigt dåligt skick.

Demmpa Demmpa skrev:
Är släpet som TS köpte ...
- i samma skick,
- i något bättre skick,
- i mycket bättre skick,
... än det släpet som TS lånade var i precis innan TS lånade släpet?

Eftersom TS gjorde en skarp högersväng så lär det ha varit låg hastighet. Så om armen går av av att hjulet touchade (fastnade?) i en stenmur så lär armen ha varit i väldigt dåligt skick.
Möjligt, är man inte beredd att laga, byta reparera eller har kommit överens om värdet på det man lånar innan är det nog bättre att man hyr med självriskeliminering.
Ägaren ska väl inte behöva lägga ut tusentals kronor för att den som lånar inte lämnar tillbaka i samma skick? Isåfall skulle du aldrig få låna något av mig.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Möjligt, är man inte beredd att laga, byta reparera eller har kommit överens om värdet på det man lånar innan är det nog bättre att man hyr med självriskeliminering.
Ägaren ska väl inte behöva lägga ut tusentals kronor för att den som lånar inte lämnar tillbaka i samma skick? Isåfall skulle du aldrig få låna något av mig.
Den som lånar släpet (eller vad som) ska väll inte behöva lägga ut flera tusentals kronor för att laga en skada som redan fanns från början?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
TRJBerg
C claekm skrev:
Att hyra för några hundralappar oftast bästa sättet för att slippa hamna i skiten som här....
Hyr man och råkar för sånt här blir det också (ofta) en massa trassel.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den som lånar släpet (eller vad som) ska väll inte behöva lägga ut flera tusentals kronor för att laga en skada som redan fanns från början?
Som jag redan har upprepat många gånger.

Både när jag lånar och när jag lånar ut skall sånt här repareras ordentligt och så delar man på kostnaden. Enligt principen att lånaren betalar för att återställa och ägaren för att förbättra så det inte händer igen. Det är idioti att bara reparera likvärdigt när det gamla bevisligen ramlade sönder.

Är det verkligen sådär svårt?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Som jag redan har upprepat många gånger.

Både när jag lånar och när jag lånar ut skall sånt här repareras ordentligt och så delar man på kostnaden. Enligt principen att lånaren betalar för att återställa och ägaren för att förbättra så det inte händer igen. Det är idioti att bara reparera likvärdigt när det gamla bevisligen ramlade sönder.

Är det verkligen sådär svårt?
Exakt, det var det jag försökte få fribygg att komma fram till, nämligen att man delar på kostnaden.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vill man inte laga grejer man kör sönder så ska man inte lånas andras grejer!
Och börjar man gnälla för att delen blir finare än den va innan så ge f*an i att låna andras grejer.

• Gilla
cope och 2 till
  • Laddar…
Man kan lika gärna säga att man inte ska låna ut saker som inte håller för normalt bruk, åtminstone inte utan att varna klart och tydligt för riskerna.

Utlånaren försatte TS i livsfara och många här verkar anse att TS ska kompensera utlånaren med en ny kärra...

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Vad du överdriver.
Vad är överdrivet?

Vad hade hänt om TS hade haft släpet fullastad och kört i 80 km/h och råkat köra i ett potthål med aktuella släpvagnshjulet?
Stor risk att axeln/armen hade gått av då, vad hade hänt då?

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är överdrivet?

Vad hade hänt om TS hade haft släpet fullastad och kört i 80 km/h och råkat köra i ett potthål med aktuella släpvagnshjulet?
Stor risk att axeln/armen hade gått av då, vad hade hänt då?
Ja man kan var tämligen säker på att han överlevt.

Nu är det ju så att TS har kört in i en stenmur med höger hjul på släpvagnen så att bärarmen har spruckit och vill göra rätt för sig.

L L A Axelsson skrev:
Ja man kan var tämligen säker på att han överlevt.

Nu är det ju så att TS har kört in i en stenmur med höger hjul på släpvagnen så att bärarmen har spruckit och vill göra rätt för sig.
Kan man?
Så det är helt riskfritt att slänga ut ett släp på 1.3 ton i 80km/h i trafiken framför andra trafikanter?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kan man?
Så det är helt riskfritt att slänga ut ett släp på 1.3 ton i 80km/h i trafiken framför andra trafikanter?
Vet inte vad det tillför tråden om vi skall spekulera i olika senarior om olycksförlopp?
TS frågar vad som kan.vara en rimlig reparation efter en kontakt med en stenmur i en snäv högersväng och hur betalningsansvaret rimligen skall fördelas mellan ägare och låntagare av släpvagnen.

L L A Axelsson skrev:
Vet inte vad det tillför tråden om vi skall spekulera i olika senarior om olycksförlopp?
TS frågar vad som kan.vara en rimlig reparation efter en kontakt med en stenmur i en snäv högersväng och hur betalningsansvaret rimligen skall fördelas mellan ägare och låntagare av släpvagnen.
Så, menar du att ett fullt friskt släp drabbas av ett sådant axelbrott av en påkörning av en stenmur i låg hastighet?

Det är väl snarare tämligen klarlagt att släpet var kraftigt försvagat, om det är av 34 års rost eller en befintlig spricka kan förvisso vara diskutabelt. Men att påstå att släpet var trafiksäkert när TS lånade det måste väl anses vara en överdrift om något?

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.