Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Så, menar du att ett fullt friskt släp drabbas av ett sådant axelbrott av en påkörning av en stenmur i låg hastighet?

Det är väl snarare tämligen klarlagt att släpet var kraftigt försvagat, om det är av 34 års rost eller en befintlig spricka kan förvisso vara diskutabelt. Men att påstå att släpet var trafiksäkert när TS lånade det måste väl anses vara en överdrift om något?
Jag menar att det är meningslöst att spekulera när vi inte vet om de exakta förutsättningarna
En svetsning av den befintliga bärarmen är enligt mig den rimligaste åtgärden utifrån vad som går att bedöma utifrån bilderna. Kostnaden kanske blir som högst 5000 kr. Nån har i tråden har bedömt kostnaden till jag tror det var mellan 1500 till 2000 kr.
Om låntagare och ägare delar på kostnaden så är det ingen orimlig affär och sämjan består.

Förövrigt så är väl vagnen godkänd vid senaste besiktningen.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Så, menar du att ett fullt friskt släp drabbas av ett sådant axelbrott av en påkörning av en stenmur i låg hastighet?

Det är väl snarare tämligen klarlagt att släpet var kraftigt försvagat, om det är av 34 års rost eller en befintlig spricka kan förvisso vara diskutabelt. Men att påstå att släpet var trafiksäkert när TS lånade det måste väl anses vara en överdrift om något?
Om släpet aldrig varit på SBP under de 34åren så kanske jag kunde hålla med lite. Men var den besiktigad så var det i "säkert skick". Men det är skrämmade att snällt folk som lånar ut ska ta den stora smällen, fy fan för snålt folk!
 
Jag ska försöka svara på lite frågor som ställts - ja, det var i låg hastighet i kraftig högersväng. Det var när jag skulle ut från min uppfart, så ca 5m kom jag från stillastående. Ej över 15km/h.

Släpet var senast besiktigat i juni, men mig veterligen kollar de inte så noga mellan hjul och axel, de tar ju inte av hjulet, och de står ju inte och slår med slägga. Så jag vet inte om det spelar så stor roll. De kan väl inte se allt.

Den stora frågan var väl egentligen om en axel ska gå sönder "så lätt", och det råder väl ändå konsensus att den bör varit försvagad.

Angående att svetsa ihop armen, så pratade jag med besiktningsmannen om det och det var lite svävande, men HAN skulle i princip godkänna om det såg professionellt ut.

Jag har kollat upp lite alternativ, och det verkar gå att köpa en ny axel för ca 6500kr, men då är den 5cm för lång. Har hittat ett enda ställe som säljer rätt längd för 9400kr. Jag tar tacksamt emot andra förslag på åtgärder, begagnad axel känns ju rätt meningslöst att leta efter då jag knappt ens kan hitta ny i rätt dimension. I offerten från verkstan står det att det ingår avkortning, jag vet inte om de skär av på mitten och svetsar ihop eller vad de gör. Inte ens direkt ifrån Knott gmbh's webbshop finns rätt längd.

Egentligen var det inte ens ett lån, utan mer av en tjänst jag skulle göra att köra släpet till verkstan för en annan grej, så därför känns det dubbelt surt, men nej, katastrof är ju att ta i.
 
  • Produktbild och specifikationer för Axel Knott 1350kg, 1250/1700mm, 5×112, 200×50, tillgänglig online för 9400 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A
Som det nog redan sagts i tråden, det är inte bara att byta axeln, det måste vara rätt axel som är typad med draget, annars måste du byta draget också (som såklart ska vara typat med axeln du sätter dit), samt att du måste registrera om vagnen med nya axeln och draget. Jag skulle ha svetsat
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Som jag förstår de priser du nämner så tillkommer arbetskostnad med att byta axel, då drar priset iväg.
Jag förordar att du låter en mekanisk verkstad eller den verkstad som du har pratat med om axelbyte, om du har förtroende för dem att de svetsar befintlig arm.
Det blir en mer rimlig kostnad för en så gammal vagn.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Ställer frågan igen då du inte svarat på den tidigare: Var vagnen tom eller lastad? Om lastad, hur tung tror du? Låter som att den var tom då du skulle till verkstan med den för en annan grej. En frisk vagn klarar 5km/h mot ett stopp men hade du tex en 2.5 tons grävare på den kan ju utgången bli annorlunda.
 
Släpet var helt tomt. Det tog inte heller tvärstopp, kanske flyttade det sig lite i sidled.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Som jag förstår de priser du nämner så tillkommer arbetskostnad med att byta axel, då drar priset iväg.
Jag förordar att du låter en mekanisk verkstad eller den verkstad som du har pratat med om axelbyte, om du har förtroende för dem att de svetsar befintlig arm.
Det blir en mer rimlig kostnad för en så gammal vagn.
Ok, det låter vettigt. Jag tar detta en vända till i veckan. De flesta ställen hade stängt under julen när jag letade svetsningsalternativ.
A Amarace skrev:
Som det nog redan sagts i tråden, det är inte bara att byta axeln, det måste vara rätt axel som är typad med draget, annars måste du byta draget också (som såklart ska vara typat med axeln du sätter dit), samt att du måste registrera om vagnen med nya axeln och draget. Jag skulle ha svetsat
Jag vet ju att det ska sitta en axel med specen jag visade i tidigare inlägg (knott 200x50, totalvikt 1300kg (ny axel 1350kg). Kan det ÄNDÅ bli fel? Jag byter ju inte från knott till al-ko. Om det inte finns att få tag på en giltig ersättningsaxel tycker jag verkstan borde meddelat det, men det är ju värt att kolla upp. Det enda jag uppgav var reg-nr.
 
L L A Axelsson skrev:
Ja man kan var tämligen säker på att han överlevt...
Kanske det, men nu är man ju inte alltid helt ensam i trafiken.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om du väljer att svetsa befintlig bärarm så fråga vad verkstaden du anlitar tar per timma och hur lång tid de beräknar att arbetet tar på ett ungefär. Fråga inte efter fast pris för det blir som regel dyrare än löpand räkning. Att köra på löpande räkning bygger på att man känner förtroende för verkstaden man anlitar.
Den mekaniska verkstaden där jag arbetade tidigare tar mellan 650 till 700 kr i timman plus moms som en jämförelse.
Du kan även föra fram budskapet att du vill att en kunnig svetsare tar sig an arbetet om du väljer den lösningen, som inom alla yrken så varierar kompetensen.
 
  • Gilla
hammeron
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Släpet var helt tomt. Det tog inte heller tvärstopp, kanske flyttade det sig lite i sidled.
Helt tomt släp som i låg hastighet får axelbrott.
Dessutom när du kör det oförsäkrat som en tjänst år ägaren.
Jag skulle väldigt bestämt släppt allt kring det släpet nu, baxat över det till ägaren och framöver enbart låna ut ditt eget släp till denne i händelse av att denne nu stryker ett sträck över historien.

Du har redan gjort betydligt mer än vad som kan anses vara rimligt med tanke på att du köpt ett nytt släp som lånats ut till personen i fråga, som annars själv hade kört runt med ett totalt livsfarligt släp.
Du har ringt runt och kollat alla alternativ på hur det kan lagas. den informationen bör du givetvis överlämna tillsammans med släpet.

Att du ska behöva betala mer än så när någon har lånat ut skrot till dig som han väl hoppades på skulle gå sönder när någon annan använde det så att han själv slapp betala låter orimligt.

Om relationen mellan er rasar på grund av det finns det inget att bygga den på ändå och du bör nog ändå avsluta den.

Förresten, du glömde berätta att du lånade släpet av Ove Sundberg.
 
  • Gilla
hammeron och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Helt tomt släp som i låg hastighet får axelbrott.
Dessutom när du kör det oförsäkrat som en tjänst år ägaren.
Jag skulle väldigt bestämt släppt allt kring det släpet nu, baxat över det till ägaren och framöver enbart låna ut ditt eget släp till denne i händelse av att denne nu stryker ett sträck över historien.

Du har redan gjort betydligt mer än vad som kan anses vara rimligt med tanke på att du köpt ett nytt släp som lånats ut till personen i fråga, som annars själv hade kört runt med ett totalt livsfarligt släp.
Du har ringt runt och kollat alla alternativ på hur det kan lagas. den informationen bör du givetvis överlämna tillsammans med släpet.

Att du ska behöva betala mer än så när någon har lånat ut skrot till dig som han väl hoppades på skulle gå sönder när någon annan använde det så att han själv slapp betala låter orimligt.

Om relationen mellan er rasar på grund av det finns det inget att bygga den på ändå och du bör nog ändå avsluta den.

Förresten, du glömde berätta att du lånade släpet av Ove Sundberg.
Vilken försäkring är det som du saknar?

Stickan
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Helt tomt släp som i låg hastighet får axelbrott.
Dessutom när du kör det oförsäkrat som en tjänst år ägaren.
Jag skulle väldigt bestämt släppt allt kring det släpet nu, baxat över det till ägaren och framöver enbart låna ut ditt eget släp till denne i händelse av att denne nu stryker ett sträck över historien.

Du har redan gjort betydligt mer än vad som kan anses vara rimligt med tanke på att du köpt ett nytt släp som lånats ut till personen i fråga, som annars själv hade kört runt med ett totalt livsfarligt släp.
Du har ringt runt och kollat alla alternativ på hur det kan lagas. den informationen bör du givetvis överlämna tillsammans med släpet.

Att du ska behöva betala mer än så när någon har lånat ut skrot till dig som han väl hoppades på skulle gå sönder när någon annan använde det så att han själv slapp betala låter orimligt.

Om relationen mellan er rasar på grund av det finns det inget att bygga den på ändå och du bör nog ändå avsluta den.

Förresten, du glömde berätta att du lånade släpet av Ove Sundberg.
Tack, det största problemet är att jag inte kan bevisa att axeln var i undermåligt skick, just nu är det ord mot ord. Jag ska försöka prata med någon verkstad i veckan och se om jag kan få ett utlåtande.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vilken försäkring är det som du saknar?

Stickan
Om det funnits vagnskadeförsäkring så hade det varit endast 1500kr i självrisk. Vad jag kan se så är det endast däck som det görs åldersavdrag för.
 
H hammeron skrev:
Tack, det största problemet är att jag inte kan bevisa att axeln var i undermåligt skick, just nu är det ord mot ord. Jag ska försöka prata med någon verkstad i veckan och se om jag kan få ett utlåtande.
Den gick sönder på ett olastat släp i låg hastighet.
Den *var* undermålig.

Att ord står mot ord betyder enbart att det är Ove Sundberg som är din motpart och någon du ändå bör kapa från din umgängeskrets.

Låt honom dra det till tinget om han så önskar det kommer handla om småmål oavsett och *om* det går det kommer rätten å det grövsta argumentera för att ni ska hitta en jämkning, som inte lär vara ofördelaktig för dig.

Visst, man ska göra rätt för sig, men i detta fall är det någons om försöker sko sig på dig.
Man ska inte heller vara en dörrmatta.
 
Redigerat:
  • Gilla
hammeron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.