25 023 läst · 216 svar
25k läst
216 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
Tja, litar inte utlånaren på TS så finns det ju ingen orsak för TS att vara tillmötesgående heller.
Jag skrev långt tidigare i tråden att jag tyckte att läget varit helt annat om släpet pajat under vanlig färd. Men i och med att TS lyckades krocka med en stenmur så tycker jag han bör ta ansvar för sitt misstag.Intet skrev:
Det var ju ren tur att TS lyckades påvisa felet innan han gav sig iväg med lastat släp.L lbgu skrev:
Som sagt. Det var ju en djävla tur att kärran pajade innan han hunnit lasta. Dels för TS och dels för utlånaren som själv slapp befinna sig I en situation med fullastad kaputt kärra vid vägkanten någonstans, tänkandes -vadfan gör hag nu?L lbgu skrev:
Ts borde ha en medalj. Inte ovett!
Inte säkert TS ser det så. Det troligaste är nog ändå att släpet hållit för transporten och då hade han ju sluppit denna soppa. Men det är något vi aldrig får veta. Slumpen påverkar mycket. TS kanske hade blivit påkörd av ett rattfyllo ifall han kommit ut på stora vägen istället för att krocka med muren.Dowser4711 skrev:
Troligaste?
Jag är själv inte så säker på det, men framförallt så hade den ju riskerat att skada både TS och medtrafikanter om något hade skett under färd, vilket gör att risk/sannolikhet gör att det absolut skulle varit en trafikfara som TS blev utsatt för.
Jag är själv inte så säker på det, men framförallt så hade den ju riskerat att skada både TS och medtrafikanter om något hade skett under färd, vilket gör att risk/sannolikhet gör att det absolut skulle varit en trafikfara som TS blev utsatt för.
"Troligaste", är en öm förhoppning. Inget annat. Man kan säga att den förr eller senare gått av i vilket fall som helst och då var det en sjuinnihelsikes tur för båda två att den gick av där den gick av. Änglavakt, helt enkelt.Dowser4711 skrev:
Nu har jag stålborstat och särat något på sprickan. Det ser ju verkligen ut som att det är ett rakt snitt innanför en sprucken "hackig" svets? Upphöjningarna runt sprickan tyder på det också? En bild har jag tagit i släpljus från sidan för att verkligen visa på det.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 347 inlägg
Tycker definitivt det ser ut som att det varit svetsat tidigare, jo.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 347 inlägg
Den raka kanten innanför kan vara att det ligger plåtar i flera lager, eller att man kört vinkelslipen i sprickan för att få bättre penetration med svetsen...
I så fall har man dock misslyckats...
I så fall har man dock misslyckats...
Får hålla med om att det är svetsat tidigare, inte en godkänd svets, ser ut som att armen också är förstärkt på ena sidan.
Ditt noggranna utredningsarbete gör att haveriet kommer i ett nytt läge till fördel för dig.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 347 inlägg