Om ”smällen” varit så kraftig att en axel knäcks så lär ju även fälgen blivit skrot?
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Om ”smällen” varit så kraftig att en axel knäcks så lär ju även fälgen blivit skrot?
Ja det var en kommentar som dök upp kring fikabordet i eftermiddags. Det tog på de yttersta centimetrarna på däcket, och fälgen är helt oskadd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Får man ens svetsa axlar? Dvs. godkänner ens besiktningen det?
I Finland får man inte svetsa bärarmar och axlar med undantaget att om nya delar inte finns att köpa så får de gamla svetsas eller ersättas med delar av egen tillverkning.

I praktiken har det visat sig att när fordon har nått den åldern när axlar och bärarmar behöver åtgärdas så är det slut med orginaldelarna så man går in till bildelshandlaren och får ett intyg på att delarna inte finns och far hem och svetsar och så besiktar man.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Var det kanske du som reparerade kärran förra gången oxå?
Mycket möjligt med tanke på resultatet 😂
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Jag ska försöka svara på lite frågor som ställts - ja, det var i låg hastighet i kraftig högersväng. Det var när jag skulle ut från min uppfart, så ca 5m kom jag från stillastående. Ej över 15km/h.

Släpet var senast besiktigat i juni, men mig veterligen kollar de inte så noga mellan hjul och axel, de tar ju inte av hjulet, och de står ju inte och slår med slägga. Så jag vet inte om det spelar så stor roll. De kan väl inte se allt.

Den stora frågan var väl egentligen om en axel ska gå sönder "så lätt", och det råder väl ändå konsensus att den bör varit försvagad.

Angående att svetsa ihop armen, så pratade jag med besiktningsmannen om det och det var lite svävande, men HAN skulle i princip godkänna om det såg professionellt ut.

Jag har kollat upp lite alternativ, och det verkar gå att köpa en ny axel för ca 6500kr, men då är den 5cm för lång. Har hittat ett enda ställe som säljer rätt längd för 9400kr. Jag tar tacksamt emot andra förslag på åtgärder, begagnad axel känns ju rätt meningslöst att leta efter då jag knappt ens kan hitta ny i rätt dimension. I offerten från verkstan står det att det ingår avkortning, jag vet inte om de skär av på mitten och svetsar ihop eller vad de gör. Inte ens direkt ifrån Knott gmbh's webbshop finns rätt längd.

Egentligen var det inte ens ett lån, utan mer av en tjänst jag skulle göra att köra släpet till verkstan för en annan grej, så därför känns det dubbelt surt, men nej, katastrof är ju att ta i.
Har du måttat fästet på vagnen är det precis 1250mm? Hade samma problem när jag bytte axel men 50mm för bred axel är "bara" 25mm per sida. På den axeln jag beställde var det ganska breda fästen med avlånga hål för justermån så det var precis att jag kunde kläma ditt en axel som var 50mm för stor eller lite kom inte ihåg vilket det var nu. Men du behöver även kolla så att inte däcket tar i in eller utsidan i skärmen.
 
L lbgu skrev:
Tror du är väldigt optimistisk ifall du tror att ett försäkringsbolag skulle återställa ett 34 år gammalt släp och du enbart skulle behöva betala självrisken. Skulle det ändå finnas försäkringar som gör det misstänker jag att premien skulle vara väldigt hög..
Jag ringde försäkringsbolaget och kollade upp detta, och du har rätt. De gör en bedömning av skicket, så det hade nog inte gått att få ut något i detta fall ändå.

Mitt nya släp har ju dock en axel som nästan ser ut som ny, så om jag dokumenterar bör jag väl ändå ha något att hämta ur försäkringen.
 
B Betongapa skrev:
Har du måttat fästet på vagnen är det precis 1250mm? Hade samma problem när jag bytte axel men 50mm för bred axel är "bara" 25mm per sida. På den axeln jag beställde var det ganska breda fästen med avlånga hål för justermån så det var precis att jag kunde kläma ditt en axel som var 50mm för stor eller lite kom inte ihåg vilket det var nu. Men du behöver även kolla så att inte däcket tar i in eller utsidan i skärmen.
Ja, jag mätte 1240mm, men 1250 känns rimligare (utsida bromstrumma till utsida bromstrumma 1700mm). Även om 1300mm skulle passa så blir fälgarna för långt ut. Men men, det kanske kanske skulle funka. Verkstan sa att de tar 1100kr för att korta en befintlig lös axel om jag tar med mig en. Då sågar de av den på mitten och svetsar ihop igen. Det var tydligen vanligt. Men alternativet att jag själv ska bekosta en ny axel känns rätt avlägset nu när det är konstaterat en gammal svetsning som spruckit upp.

För att återställa till befintligt skick är det helt klart en svetsning som ska bekostas. Så jag tänker att jag ber att få offert på det, och så ersätter jag, eller sponsrar en ny axel, med det beloppet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vore jag släpvagnsägare skulle jag ta hela kostnaden själv, utifrån vad du berättat om hur haveriet gick till och de bilder och filmer du visat där det framgår att gamla sprickor är blandat med nytt brott och en undermålig svetsreparation. Men förstår att du vill ta ett beslut som du själv är bekväm med.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Skulle jag vara släpvagnsägare skulle jag ta någonstans kring 80-90% av kostnaden utgående från den information jag nu har.
Enligt principen att den som lånar betalar återställande och ägaren betalar förbättring.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skulle jag vara släpvagnsägare skulle jag ta någonstans kring 80-90% av kostnaden utgående från den information jag nu har.
Enligt principen att den som lånar betalar återställande och ägaren betalar förbättring.
Ja, jag håller med om den grundinställningen, men hade jag varit ägare hade jag skämts så mycket för att riskerat TS och andras hälsa att jag hade strukit den delen.

Och hade jag inte det så hade jag iallafall ansett att TS undersökningar, inköp och utlåning av släpvagn etc är mer än de 20%.
 
  • Gilla
hammeron och 4 till
  • Laddar…
Kan ta ett liknande exempel.
Jag var på jobbresa i norra Bohuslän och stannade till vid Bullaren, där jag tillbringat somrarna många år tidigare. Ett nöje var att ro med ekan som var till låns. Så 15 år senare, efter att ha knackat på för att säga hej och fråga om det gick bra att låna flytetyget igen, traskade jag ner och rodde ut i sjön. Som tur var hade jag inte kommit så långt när ena åran gick tvärs av. Så det blev till att paddla sig tillbaka till terra firma. Väl där var det enligt båtägaren inte tal om någon ersättning, då åran var helt upprutten under slitageskyddet. Hon sade som jag. Vilken tur att det hände där och då.
 
  • Gilla
MatsBengtsson89 och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant tråd!
Jag är nämligen den som har lånat ut släpet.
Min vän har lånat släpet många gånger (utan ersättning), han har även lånat andra saker som exv en tombola.
Jag har varit hos honom och hjälpt honom renovera och han har hjälpt mig, sist hjälpte jag honom att gjuta en platta till hans garage.
En god och bra relation har funnits i ca 27 år.
Släpet har gått sönder vid tre tillfällen då min vän har lånat det och de två första lagade jag (lampa och stödhjul).
Tredje gången skulle han laga bromstrumman som hade fått gängorna sneddragna av felaktigt dragen bult (då han hade tappat hjulet, lång historia..).
Vi kom överens om att dela på materialkostnaden, men under färden till reparationsföretaget kördes släpvagnen sönder.
Släpvagnsaxeln som hänvisas till är förvisso gammal men släpet är välservat och genomgick nyss en besiktning utan anmärkning.
Att axeln skulle vara sönderrostad stämmer inte, den är använd frekvent med tyngre laster och då går den inte sönder om man "bara tochar".
Jag använder själv släpet ofta, innan det var trasigt, och då hände inget. Har även lånat ut till andra personer som inte har klagat eller haft sönder släpet.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R rillebus skrev:
Att axeln skulle vara sönderrostad stämmer inte, den är använd frekvent med tyngre laster och då går den inte sönder om man "bara tochar".
Av bilderna att döma är det en gammal lagning som gått sönder. Har du haft släpet sen det var nytt, eller kan någon tidigare ägare ha försökt laga det?
 
R rillebus skrev:
Att axeln skulle vara sönderrostad stämmer inte, den är använd frekvent med tyngre laster och då går den inte sönder om man "bara tochar".
Jag använder själv släpet ofta, innan det var trasigt, och då hände inget. Har även lånat ut till andra personer som inte har klagat eller haft sönder släpet
Välkommen.
Vad roligt att höra din historia.

Att axeln skulle klarat tunga lass tidigare är inte en garanti för att den inte kan gå isönder senare. Droppen som fick ...

Likaså är det pga skadans art, inte det minsta konstigt att den klarat vertikal belastning trots att det redan fanns en spricka. Men vid sidobelastning fanns det inget som kunde stå emot. Tur att det inte hände vid en undanmannöver med fullt lass.

Att kärran är besiktigade saknar närmast betydelse, i alla fall om din besiktigats som min. Dvs koll av broms, ljus och kopplingshandske. Vad jag minns har aldrig någon kollat den del som spruckit hos dig, utan de har nöjt sig med att känna på hjulet efter lagerglapp.

Det är av min egen erfarenhet mycket osannolikt att frisk plåt skulle spricka isär helt vid dragbelastning. Istället skulle den delen vikit sig.

Men men. Jag kan ha fel. Så kolla med något spetsigt och en hammare, så märker ni snart vad som gäller.
 
U
R rillebus skrev:
Mycket intressant tråd!
Jag är nämligen den som har lånat ut släpet.
Min vän har lånat släpet många gånger (utan ersättning), han har även lånat andra saker som exv en tombola.
Jag har varit hos honom och hjälpt honom renovera och han har hjälpt mig, sist hjälpte jag honom att gjuta en platta till hans garage.
En god och bra relation har funnits i ca 27 år.
Släpet har gått sönder vid tre tillfällen då min vän har lånat det och de två första lagade jag (lampa och stödhjul).
Tredje gången skulle han laga bromstrumman som hade fått gängorna sneddragna av felaktigt dragen bult (då han hade tappat hjulet, lång historia..).
Vi kom överens om att dela på materialkostnaden, men under färden till reparationsföretaget kördes släpvagnen sönder.
Släpvagnsaxeln som hänvisas till är förvisso gammal men släpet är välservat och genomgick nyss en besiktning utan anmärkning.
Att axeln skulle vara sönderrostad stämmer inte, den är använd frekvent med tyngre laster och då går den inte sönder om man "bara tochar".
Jag använder själv släpet ofta, innan det var trasigt, och då hände inget. Har även lånat ut till andra personer som inte har klagat eller haft sönder släpet.
Jag är helt utomstående, vet inte vem nån av er är och min helt objektiva bild är att det är en dålig lagning som gått sönder.

Är utbildad industritekniker med inriktning på svetsteknik och additiv metallbearbetning. Anledningen varför jag anser att det är en dålig lagning är dels att den inte penetrerar helt, syns tydligt en rak innerkant på sprickan, och porerna som syns på ytan tyder på fel tillsatsmaterial eller kontaminering. Sen kan en dålig svets hålla länge men det går inte förbise att det är en (dålig) lagning som fallerat. En korrekt gjord svets kommer inte spricka rakt över fogen som på axel i tråden, utan den kommer gå sönder i kanten på svetsen där den förändrade kornstrukturen på materialet skapar en spänningslokation.

Sen hur TS och du som äger kärran löser eventuell ersättning vet jag inte. Personligen tycker jag en ny lagning i form av svetsning eller kostnaden för att svetsa axeln vara rimlig, om du sen vill använda den del av ersättningen för att bekosta en ny axel.
 
  • Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.