Bästa tråden på länge!

Nu tycker jag vi låter båda två lösa detta och så får någon av dem uppdatera oss hur det gick.

• Gilla
JFrisk och 4 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast påhopp kan vi ju undvika.
Du har så rätt.

• Älska
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det rimliga är ju att låntagaren återlämnar det lånade i utsatt tid i samma skick som när han hämtade.
Kan inte du och TS bara byta släpkärror nu när en annan är inköpt?
Ja, det är en ide. Tyvärr är inte hans nya släp i bra skick. lämmen är sönderrostad exv.
Men det är ju en bra startpunkt för diskussion.
Själv känner jag att det är bättra att komma till en lösning istället för att diskutera detta i all evinnerlighet :)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Det finns bildbevis på att den är svetsad.
Nej, det gör det inte. Jag har bilder på axeln innan brottet så det stämmer inte.
förövrigt svetsar man inte axlarna av många anledningar och särskilt inte i denna delen av konstruktionen då den är oerhört utsatt.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
R rillebus skrev:
Nej, det gör det inte. Jag har bilder på axeln innan brottet så det stämmer inte.
förövrigt svetsar man inte axlarna av många anledningar och särskilt inte i denna delen av konstruktionen då den är oerhört utsatt.
Lägg upp den så vi får se :D

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
U
R rillebus skrev:
Lägg jätte gärna upp, det vore kul att se om du har någon bra närbild på armen där brottet skett.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte heller det är en orginalfog utifrån kvalitet på den, dessutom brukar tillverkare undvika att slipa fogar på denna typen av detaljer då de inte har några estetiska krav och kostar extra under tillverkningen.

Varför skulle det inte gå att dra slutsatser utifrån ett foto? Fototna och videon är väldigt tydliga på brottet och både porer och att fogen syns. Dessa svängarmar på torrisionsaxlar består oftast av två pressade plåt halvor som sen svetsats ihop. Så det handlar inte om ett svårsvetsat material och porerna är heller inte någon gjutdeffekt, eftersom det troligen är valsad plåt. Jag kan fortsätta mer fler saker som tyder på att det varit svetsat så varför skulle det inte gå att göra en bedömning utifrån att det är ett foto?
Min bedömning blir inte bättre för att får slicka på fogen eller skrapa med nageln.
Skulle jag få se brottet i mikroskop skulle jag troligen kunna hitta vart brottet börjat och sedan tillväxtriktningar och om det är ett utmattningsbrott eller maxbelastning. Men det kan jag inte göra utifrån foto.
Jo för att han som har lånat släpet har påverkat brottzonen efter att olyckan har inträffat. Jag har kollat släpet både strax efter och nu idag och det är inte samma yta, brottzonen har vidgats och putsats/slipats.
Dessutom har han som lånat släpet kört det olovligen även om jag tydligt har sagt att transport ska ske på fordonssläp då axeln är trasig och förmodligen inte är funktionsduglig (ja, den har ju en uppenbar skada).
Btw, jag är utbildad maskiningenjör så jag har bra koll på materiallära.
Men inget av det vi pratar om spelar någon roll. Det enda är att han som lånat det får återställa i det skicka som släpet lånades.

• Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
Min professionella syn på det hela är att den är svetsad (dåligt) där axeln gått av.

Sen om den svetsen varit där från fabrik eller en lagning vet jag inte. Har du haft släpet sen det var nytt? Kan det v
Min professionella syn på det hela är att den är svetsad (dåligt) där axeln gått av.

Sen om den svetsen varit där från fabrik eller en lagning vet jag inte. Har du haft släpet sen det var nytt? Kan det vara nått tidigare tillfälle som du lånat ut släpet till nån som råkar äga en svets?
L L A Axelsson skrev:
Det är alldeles riktigt att bärarmen inte var sönderrostad, utan det var en tidigare svetsning som var undermålig.
Om du eller någon annan som ägde vagnen när armen knäcktes förra gången vet vi inte, men oavsett så var det oansvarigt att låta en amatör svetsa armen med ett så dåligt resultat.
U Ucklahoma skrev:
Det är ju helt otroligt att ägaren till släpet dyker upp som gubben i lådan.
Det kan ju utvecklas till en fredagstråd utan dess like🤣🤣🤣

Min ståndpunkt är fortfarande att har du sönder något så ersätter man ägaren på lämpligt sätt.

Nu råkade ju axeln gå av när man kör in i en stenmur. Det kanske hade hänt vid en järnvägsövergång eller vid ett fartgupp.

Det är inte meningen att släpvagnsaxlar ska tåla att köras in i stenmurar, klarar man inte av att hålla släpvagn från stenmur kanske man skall hyra ett släp på macken eller köpa ett eget.

Utan att ta ställning för någon part så verkar ju relationen vara lite infekterad av någon anledning…

Hoppas ni kan komma överens på ett bra sätt!
Tack!
Att tillägga är att det är fjärde gången släpet går sönder när han har lånat det. Det kan vara otur. Oavsett förväntar jag mig att han skulle ta ansvar för detta. Han fick respit över julen för att få ledigt från detta problem. Istället dök denna tråden upp idag då en av våra bekanta, som förövrigt tycker hela situationen är vansinnig, att jag borde ge min sida av detta.

U
R rillebus skrev:
Att tillägga är att det är fjärde gången släpet går sönder när han har lånat det. Det kan vara otur. Oavsett förväntar jag mig att han skulle ta ansvar för detta. Han fick respit över julen för att få ledigt från detta problem. Istället dök denna tråden upp idag då en av våra bekanta, som förövrigt tycker hela situationen är vansinnig, att jag borde ge min sida av detta.
Som sagt jag känner ingen av er. Tar egentligen ingens parti i frågan mer än att titta på bilderna och kan konstatera att brottet skett där det funnits en dålig svets.

Hur ni sen löser tvisten får bli mellan er. Vet inte hur era vänskapsband är, hur mycket ni brukar låna verktyg av varandra eller om era barn gillar att hoppa i vattenpölar tillsammans. Det kan finnas förklaringar till att ersätta mer än att bara svetsa ihop armen igen och det kan också finnas anledningar till att bara göra minsta möjlig för att få den i samma rullbara skick som innan. Men de slutsatserna blir svåra för utomstående och inte ens en fråga som släpvagnslånaren frågar efter. Utan det har frågats om är det rimligt att armen gått sönder och eventuellt varför.

Jag har också en master maskinteknik men den betyder väldigt lite när det kommer till frågor som detta, rent krasst så lär man sig ju tillverkningsteknik i en kurs under 5års studier varav typ 1-2 föreläsningar på sin höjd är svets. Lär man sig brottmekanik alls utöver att räkna teori på lastcykler? Inte direkt att analysera brottytor, mer än att lektorn skickade runt några provstavar i föreläsningssalen. Och hur mycket fastnar efter att tentan är skriven? Därav nämnde jag inte den examen ens tidigare, det är mer intressant vad du lärt dig efter skolan isf. sånt som man faktiskt kan.

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
R rillebus skrev:
Ja, det är en ide. Tyvärr är inte hans nya släp i bra skick. lämmen är sönderrostad exv.
Men det är ju en bra startpunkt för diskussion.
Om du utan kostnad och besvär kan få ett annat nyare besiktat och godkänt släp med rimlig lastvikt som ersättning av TS för ditt eget 34årgamla tycker jag att du ska ta det erbjudandet även om en läm på den andra kärran är "sönderrostad".

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
U Ucklahoma skrev:
Det är inte meningen att släpvagnsaxlar ska tåla att köras in i stenmurar, klarar man inte av att hålla släpvagn från stenmur kanske man skall hyra ett släp på macken eller köpa ett eget.
Så som jag uppfattar TS så var det inte mycket mer än en touchning av muren, å detta skedde vid en skarp sväng.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag uppfattar TS så var det inte mycket mer än en touchning av muren, å detta skedde vid en skarp sväng.
Fast det spelar ju ingen roll, man kan ju inte åka omkring och toucha stenmurar till höger och vänster då har man ju inte koll på sitt fordon och behöver öka sina kunskaper i framförandet av detta.

Skador, om det nu har gått till på detta sättet är ju självförvållat, då anser jag att man får reda ut det och förhoppningsvis lära sig något på det, läropengar kan man kalla det.

Att det är en skarp sväng är ingen förmildrande omständighet. Tvivlar på att den var så skarp att det enda alternativet var att krocka med stenmuren.
Om så är fallet så skulle svängen avbrutits innan kollisionen då farten enligt TS var mycket låg.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
R rillebus skrev:
«Dessutom har han som lånat släpet kört det olovligen även om jag tydligt har sagt att transport ska ske på fordonssläp då axeln är trasig och förmodligen inte är funktionsduglig (ja, den har ju en uppenbar skada).«
Så släpet var alltså redan trasigt? Är det det du menar med texten jag citerar? Vad är då problemet?

Har han tagit ett trasigt släp och kört det olovligt när han borde tagit det på transport. Detta blir bara konstigare och konstigare.

Ni måste uppenbarligen ta detta rättsligt eller bara släppa det och förmodligen bryta 27 års vänskap. Detta går ju inte att rädda.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag är utbildad byggnadsingenjör på Batchelor nivå och har reparerat mycket sönderkörda maskiner av olika slag.

Nu får ni ta och komma överens om det är bilder av samma axel eller inte?
Och varför du Rillebus har lånat ut en kärra med avbruten axel som inte fick köras. Varför lånar man ut sådant? Vad sade han att han skulle ha det till? Inte att köra med i alla fall?

Vad jag ser på bildena är en gammal fuskrepartation. Du Rillebus skrev att du har haft kärran i 20 år och att den är 34 år gammal. Kan det vara så att förra ägaren fuskreparerade och nu gick skadan upp?

• Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Så släpet var alltså redan trasigt? Är det det du menar med texten jag citerar? Vad är då problemet?

Har tagit ett trasigt släp och kört det olovligt när han borde tagit det på transport. Detta blir bara konstigare och konstigare.
H heimlaga skrev:
Och varför du Rillebus har lånat ut en kärra med avbruten axel som inte fick köras. Varför lånar man ut sådant?
Jag tror @rillebus menar att TS olovligen kört släpet till verkstad.

• Gilla
lob och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.