Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det var ju ren tur att TS lyckades påvisa felet innan han gav sig iväg med lastat släp.
Det är ju bara strunt. Släpet är nästintill dagligen använt och nyligen besiktigat.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag är helt utomstående, vet inte vem nån av er är och min helt objektiva bild är att det är en dålig lagning som gått sönder.

Är utbildad industritekniker med inriktning på svetsteknik och additiv metallbearbetning. Anledningen varför jag anser att det är en dålig lagning är dels att den inte penetrerar helt, syns tydligt en rak innerkant på sprickan, och porerna som syns på ytan tyder på fel tillsatsmaterial eller kontaminering. Sen kan en dålig svets hålla länge men det går inte förbise att det är en (dålig) lagning som fallerat. En korrekt gjord svets kommer inte spricka rakt över fogen som på axel i tråden, utan den kommer gå sönder i kanten på svetsen där den förändrade kornstrukturen på materialet skapar en spänningslokation.

Sen hur TS och du som äger kärran löser eventuell ersättning vet jag inte. Personligen tycker jag en ny lagning i form av svetsning eller kostnaden för att svetsa axeln vara rimlig, om du sen vill använda den del av ersättningen för att bekosta en ny axel.
Den är inte lagad innan.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless skrev:
Av bilderna att döma är det en gammal lagning som gått sönder. Har du haft släpet sen det var nytt, eller kan någon tidigare ägare ha försökt la
Centano Centano skrev:
Den nedre ytan ser blank ut och det ser ut som en svetsfog ligger precis i samma område. Övrig brottyta har rost och ser chippad ut. Men lite svårt att helt bedöma med de foton som finns.
[bild]
Detta är ingen svetsfog, kolla på axelsvetsen till höger.
 
U
R rillebus skrev:
Den är inte lagad innan.
Min professionella syn på det hela är att den är svetsad (dåligt) där axeln gått av.

Sen om den svetsen varit där från fabrik eller en lagning vet jag inte. Har du haft släpet sen det var nytt? Kan det vara nått tidigare tillfälle som du lånat ut släpet till nån som råkar äga en svets?
 
R rillebus skrev:
Mycket intressant tråd!
Jag är nämligen den som har lånat ut släpet.
Min vän har lånat släpet många gånger (utan ersättning), han har även lånat andra saker som exv en tombola.
Jag har varit hos honom och hjälpt honom renovera och han har hjälpt mig, sist hjälpte jag honom att gjuta en platta till hans garage.
En god och bra relation har funnits i ca 27 år.
Släpet har gått sönder vid tre tillfällen då min vän har lånat det och de två första lagade jag (lampa och stödhjul).
Tredje gången skulle han laga bromstrumman som hade fått gängorna sneddragna av felaktigt dragen bult (då han hade tappat hjulet, lång historia..).
Vi kom överens om att dela på materialkostnaden, men under färden till reparationsföretaget kördes släpvagnen sönder.
Släpvagnsaxeln som hänvisas till är förvisso gammal men släpet är välservat och genomgick nyss en besiktning utan anmärkning.
Att axeln skulle vara sönderrostad stämmer inte, den är använd frekvent med tyngre laster och då går den inte sönder om man "bara tochar".
Jag använder själv släpet ofta, innan det var trasigt, och då hände inget. Har även lånat ut till andra personer som inte har klagat eller haft sönder släpet.
Det är alldeles riktigt att bärarmen inte var sönderrostad, utan det var en tidigare svetsning som var undermålig.
Om du eller någon annan som ägde vagnen när armen knäcktes förra gången vet vi inte, men oavsett så var det oansvarigt att låta en amatör svetsa armen med ett så dåligt resultat.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
U Ucklahoma skrev:
Som jag ser det så kan du inte undkomma ansvar gentemot ägaren av släpkärran.

Fråga om ägaren vill sälja släpkärran, och till vilket pris, köp den. Sedan får du ta ställning till hur du vill göra med din nya släpkärra.
Alternativt så kollar DU med lämplig verkstad om byte av axel snarast, lämnar tillbaks släpkärran till ägaren nyreparerad.

Eller så är du ett svin som aldrig borde få låna något av någon igen.
U Ucklahoma skrev:
Det får jag ju säga är en exemplarisk lösning på problemet, jag tror att personen du lånade släpet av blir nöjd med att det löses på ett sätt ni kan resonera er fram till.
Mitt förslag är att ni bara byter släp
Sedan får du ta ställning hur du ska göra med det trasiga släpet.
Precis, tänk om jag och lånaren kunde ha en konstruktiv dialog istället för att tjöta på ett forum..
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
R rillebus skrev:
Precis, tänk om jag och lånaren kunde ha en konstruktiv dialog istället för att tjöta på ett forum..
Men sluta skriva då!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Min professionella syn på det hela är att den är svetsad (dåligt) där axeln gått av.

Sen om den svetsen varit där från fabrik eller en lagning vet jag inte. Har du haft släpet sen det var nytt? Kan det vara nått tidigare tillfälle som du lånat ut släpet till nån som råkar äga en svets?
Vi har ägt släpet i 20 år och det är inte lagat i axeln. Sen om det är en originalfog är det oerhört märkligt ställe att lägga en svetsfog.
Sen att du skulle kunna göra en proffessionell bedömning på ett fotounderlag säger ju allt.
 
MultiMan
Intet Intet skrev:
Men sluta skriva då!
Det märkligaste skrivandet i denna tråden är att vi har en trådskapare som lägger massor av tid för att få hjälp av okända personer på ett forum för att kunna skylla ifrån sig och slippa betala för uppkomna skador på utrustning han fått låna.

Att du uppmanar ägaren till släpet att hålla tyst är rätt anmärkningsvärt.
 
  • Gilla
rillebus
  • Laddar…
R rillebus skrev:
Vi har ägt släpet i 20 år och det är inte lagat i axeln. Sen om det är en originalfog är det oerhört märkligt ställe att lägga en svetsfog.
Sen att du skulle kunna göra en proffessionell bedömning på ett fotounderlag säger ju allt.
Det ju flera som säger ungefär samma sak, det är definitivt svetsat där sprickan går, och eftersom det verkar så dåligt gjort är det osannolikt att det är tillverkaren som svetsat.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Man har nog lagt en svets med för dåligt inträngande i materialet och sen slipat ner den för att inte det ska se reparerat ut på bilprovningen. Då finns inte mycket gods kvar i spetsen.
[bild]
Kan man inte svetsa så ska man inte slipa heller.
Axeln är inte svetsad
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R rillebus skrev:
Axeln är inte svetsad
Titta på den här inzoomade bilden;
Inzoomad bild av ett metallstycke med tydliga slipspår till höger, porer under, och MAG-svetsstänk till vänster om spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger ser du tydliga spår av slipskiva. Under ser du porer. Till vänster om sprickan finns det massor av sprut från MAG-svetsning. Det HAR svetsats där.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag håller med LA Axelsson och Bjober

En gammal fuskreparation. Litet skuld har du hammeron men mesta skulden ligger hos den som reparerade förra gången.


fribygg
Lita inte på en besiktningsman. De är bara människor de också och ibland gör de rent katastrofala felbedömningar. I båda riktningarna. Därför skall man först och främst se till att det är starkt och i skick så man själv kan lita på det. Sedan får man hoppas att besiktaren tycker det samma.
Axeln är inte svetsad
 
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det ju flera som säger ungefär samma sak, det är definitivt svetsat där sprickan går, och eftersom det verkar så dåligt gjort är det osannolikt att det är tillverkaren som svetsat.
Det kanske lutar åt att någon tidigare låntagare har svetsat en knäckt bärarm utan släpvagnsägarens vetskap.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
R rillebus skrev:
Axeln är inte svetsad
Det finns bildbevis på att den är svetsad.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.