27 382 läst · 256 svar
27k läst
256 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
Lämnar man inte tillbaka lånad egendom i samma skick finns inte nån anledning att tro att man kommer få låna nån mer gång.Dowser4711 skrev:
Man har nog lagt en svets med för dåligt inträngande i materialet och sen slipat ner den för att inte det ska se reparerat ut på bilprovningen. Då finns inte mycket gods kvar i spetsen.
Kan man inte svetsa så ska man inte slipa heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man inte svetsa så ska man inte slipa heller.
Vad säger du om den nya informationen i inlägg 188?F fribygg skrev:
Är det TS fel att armen på släpet gick sönder?
Hade armen klarat ett potthål om släpet var fullastad?
Jag kan inte tillräckligt om svetsning för att bedömma sånt. För egen del litar jag på att besiktningen kan avgöra om ett fordon är trafiksäkert.Demmpa skrev:
Jag håller med LA Axelsson och Bjober
En gammal fuskreparation. Litet skuld har du hammeron men mesta skulden ligger hos den som reparerade förra gången.
fribygg
Lita inte på en besiktningsman. De är bara människor de också och ibland gör de rent katastrofala felbedömningar. I båda riktningarna. Därför skall man först och främst se till att det är starkt och i skick så man själv kan lita på det. Sedan får man hoppas att besiktaren tycker det samma.
En gammal fuskreparation. Litet skuld har du hammeron men mesta skulden ligger hos den som reparerade förra gången.
fribygg
Lita inte på en besiktningsman. De är bara människor de också och ibland gör de rent katastrofala felbedömningar. I båda riktningarna. Därför skall man först och främst se till att det är starkt och i skick så man själv kan lita på det. Sedan får man hoppas att besiktaren tycker det samma.
Har man inte egen kompetens får man allt lita på att besiktningen gör sitt jobb, besiktar man som jag på olika stationer är man inte heller helt beroende av en enskild besiktningsmans bedömning.H heimlaga skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 356 inlägg
Får man ens svetsa axlar? Dvs. godkänner ens besiktningen det?
En besiktningsman kan ej se på jupet hur en svets är utförd, han kan endast bedöma utifrån om han skall godkänna reparation. Det finns inga krav att svetsen skall röntkas förmodligen av ekonomiska/praktiska stjäl.
Redigerat:
Men då så, den där är svetsad förut, kolla porerna i den upphöjda delen bredvid sprickan.H hammeron skrev:
Antingen vet kompisen om att han har lagat den tidigare och då är det riktigt fult att inte vara ärlig, eller så har han köpt ett släp med dålig lagning.
Att svetsa om till samma usla hållfasthet är skitenkelt, typ 2h jobb, max.
Att fogbereda och lägga en bra svets 3h
Var bor du? Jag kan komma och göra ett precis lika dåligt jobb som innan. Så kan du lämna tillbaks i samma skick.
Nej, jag är inte bra på att svetsa.
Nej, jag är inte bra på att svetsa.