Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Visst är det lämpligt.
Men det hade ju varit ännu lämpligare att göra *innan* den lånades ut till TS.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, litar inte utlånaren på TS så finns det ju ingen orsak för TS att vara tillmötesgående heller.
Lämnar man inte tillbaka lånad egendom i samma skick finns inte nån anledning att tro att man kommer få låna nån mer gång.

• Gilla
rillebus
  • Laddar…
Man har nog lagt en svets med för dåligt inträngande i materialet och sen slipat ner den för att inte det ska se reparerat ut på bilprovningen. Då finns inte mycket gods kvar i spetsen.
Handritad skiss av två tvärsnitt av metallstrukturer med svets, visar olika djup på svetsinträngning och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man inte svetsa så ska man inte slipa heller.

• Gilla
hammeron och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag förutsätter att släpet var besiktat och godkänt vid lånetillfället, blir släpet möjligt att godkänna vid besiktningen med en sån reparation?
Vad säger du om den nya informationen i inlägg 188?
Är det TS fel att armen på släpet gick sönder?
Hade armen klarat ett potthål om släpet var fullastad?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad säger du om den nya informationen i inlägg 188?
Är det TS fel att armen på släpet gick sönder?
Hade armen klarat ett potthål om släpet var fullastad?
Jag kan inte tillräckligt om svetsning för att bedömma sånt. För egen del litar jag på att besiktningen kan avgöra om ett fordon är trafiksäkert.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag kan inte tillräckligt om svetsning för att bedömma sånt. För egen del litar jag på att besiktningen kan avgöra om ett fordon är trafiksäkert.
Var släpet trafiksäkert när TS lånade det?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag håller med LA Axelsson och Bjober

En gammal fuskreparation. Litet skuld har du hammeron men mesta skulden ligger hos den som reparerade förra gången.

fribygg
Lita inte på en besiktningsman. De är bara människor de också och ibland gör de rent katastrofala felbedömningar. I båda riktningarna. Därför skall man först och främst se till att det är starkt och i skick så man själv kan lita på det. Sedan får man hoppas att besiktaren tycker det samma.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Var släpet trafiksäkert när TS lånade det?
Du får väl fråga TS om släpan var besiktad och godkänd..

• Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
fribygg
Lita inte på en besiktningsman. De är bara människor de också och ibland gör de rent katastrofala felbedömningar.
Har man inte egen kompetens får man allt lita på att besiktningen gör sitt jobb, besiktar man som jag på olika stationer är man inte heller helt beroende av en enskild besiktningsmans bedömning.

Dett kanske är dags att bilprovningen börjar med undanmanöverprov med maxlast på kärrorna....

• Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Får man ens svetsa axlar? Dvs. godkänner ens besiktningen det?

En besiktningsman kan ej se på jupet hur en svets är utförd, han kan endast bedöma utifrån om han skall godkänna reparation. Det finns inga krav att svetsen skall röntkas förmodligen av ekonomiska/praktiska stjäl.

Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Får man ens svetsa axlar? Dvs. godkänner ens besiktningen det?
Se inlägg 138 från TS.
Ja man får svetsa bärarmen.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Nu har jag stålborstat och särat något på sprickan. Det ser ju verkligen ut som att det är ett rakt snitt innanför en sprucken "hackig" svets? Upphöjningarna runt sprickan tyder på det också? En bild har jag tagit i släpljus från sidan för att verkligen visa på det.
Men då så, den där är svetsad förut, kolla porerna i den upphöjda delen bredvid sprickan.
Antingen vet kompisen om att han har lagat den tidigare och då är det riktigt fult att inte vara ärlig, eller så har han köpt ett släp med dålig lagning.

Att svetsa om till samma usla hållfasthet är skitenkelt, typ 2h jobb, max.

Att fogbereda och lägga en bra svets 3h

• Gilla
hammeron
  • Laddar…
Var bor du? Jag kan komma och göra ett precis lika dåligt jobb som innan. Så kan du lämna tillbaks i samma skick.

Nej, jag är inte bra på att svetsa.

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Jag kan komma och göra ett precis lika dåligt jobb som innan.
Var det kanske du som reparerade kärran förra gången oxå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.