25 023 läst · 216 svar
25k läst
216 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
Nu gällde det väl att övertyga försäkringsbolaget. Möjligt att jag missat något, men det var en hel del prat om försäkringsbolag i tråden så jag antog att det handlade om det. Fast även mellan två 'kompisar' blir det ju till att den andra personen ska lita på den andre. Tror man att ens släp var i bra skick så kanske man tror att utlånaren medvetet skönmålar olyckan för att minska sin skuld.Inte helt ovanligt vid trafikolyckor att båda parter anser att den andre gjort fel, så det är inte en situation som lockar fram det bästa i människan.Intet skrev:
Man kan nog glömma försäkringsbolag för en så gammal släpvagn.
Det verkar som det finns en mindre konflikt mellan "utlånare" och TS.
Hur det ska hanteras är i stor mån personligt, men om man har god ekonomi (= kan ta en sådan ev förlust) så skulle jag fixa en ny/reparerad axel och gå vidare i livet. (Och förstås inte gå in i några åtaganden eller lån etc med personen i fortsättningen.)
Det verkar som det finns en mindre konflikt mellan "utlånare" och TS.
Hur det ska hanteras är i stor mån personligt, men om man har god ekonomi (= kan ta en sådan ev förlust) så skulle jag fixa en ny/reparerad axel och gå vidare i livet. (Och förstås inte gå in i några åtaganden eller lån etc med personen i fortsättningen.)
Du (eller nån annan) kommer aldrig att få låna nått av mig om du inte återlämnar i samma skick eller bättre utan att jag drabbas av nån kostnad eller besvär.Demmpa skrev:
Vill du inte ta risken att få reparera vad du kör sönder på egen bekostnad ska du nog hyra med självriskeliminering.
Jag kör enligt samma devis, men jag skulle inte heller låna ut något som är fallfärdigt/trafikvarligt utan att först vara väldigt tydlig med det.F fribygg skrev:
Och för att TS ska återlämna ett släp som är i samma skick eller bättre räcker det ju med att TS sätter en punktsvets i sprickan...
Tja, med största sannolikhet skulle det gå igenom samma besiktning som det gick igenom innan.F fribygg skrev:
På samma vis som att det nog inte hade gått igenom besiktningen innan om man frågat besiktningsmannen, "Du, den här delen som sitter gömd bakom fälgen och du inte kommer åt att kolla i vanliga fall, den har en spricka i sig/är genomrostig, är det okej?"
Finns det något som tyder på att släpets ägare kände till att släpet var trafikfarligt? Eftersom det tydligen klarat besiktningen så antog han säkert att det var ok.Dowser4711 skrev:
Skulle tro att det är relativt ovanligt att släpägare på¨eget initiativ inspekterar hjulaxeln. Själv har jag ingen aning om skicket på min bils (+20 år) hjulaxlar. Trots det så kör jag med den. Händer även att jag lånar ut den.
Han antog förhoppningsvis att det var trafiksäkert, i annat fall bör TS lämna in en polisanmälan...L lbgu skrev:
Men han blev ju varse det så snart det hela skett.
Därefter är han enbart sniken och ogin, snudd på bedräglig mot TS.
I låg hastighet varpå hans olastade släp kollapsade...L lbgu skrev:
Hade jag varit utlånaren hade jag som sagt varit väldigt glad över att TS inte lastat släpet till 1.3 ton och stött på en ojämnhet i 80km/h.
Skodare där
Kräver utlånaren därefter ett nyreparerat släp, likt flera debattörer, är det faktiskt rent bedrägeri mot TS.
Det är ju bara att lossa däcket och se hur det ser ut. Det räcker sannolikt att hacka lite med en skruvmejsel för att inse att det är gravt rostskadat.L lbgu skrev:
Kräver utlånaren därefter ett nyreparerat släp, likt flera debattörer, är det faktiskt rent bedrägeri mot TS.