Dowser4711 Dowser4711 skrev:
[länk]
Det visste jag inte. Men är det han som sabbat släpet?😁

Intet Intet skrev:
Jojo. Men det är ingen rättegång med åklagare och försvarare, utan två kompisar som har ett litet problem som borde varit löst i samma stund som det uppstod. TS förklarar, xxxx. Vagnägarkompisen utbrister -vilken djävla tur att det hände där. Klart.
Frågor på det?
Nu gällde det väl att övertyga försäkringsbolaget. Möjligt att jag missat något, men det var en hel del prat om försäkringsbolag i tråden så jag antog att det handlade om det. Fast även mellan två 'kompisar' blir det ju till att den andra personen ska lita på den andre. Tror man att ens släp var i bra skick så kanske man tror att utlånaren medvetet skönmålar olyckan för att minska sin skuld.Inte helt ovanligt vid trafikolyckor att båda parter anser att den andre gjort fel, så det är inte en situation som lockar fram det bästa i människan.

TRJBerg
Man kan nog glömma försäkringsbolag för en så gammal släpvagn.

Det verkar som det finns en mindre konflikt mellan "utlånare" och TS.
Hur det ska hanteras är i stor mån personligt, men om man har god ekonomi (= kan ta en sådan ev förlust) så skulle jag fixa en ny/reparerad axel och gå vidare i livet. (Och förstås inte gå in i några åtaganden eller lån etc med personen i fortsättningen.)

Demmpa Demmpa skrev:
Exakt, det var det jag försökte få fribygg att komma fram till, nämligen att man delar på kostnaden.
Du (eller nån annan) kommer aldrig att få låna nått av mig om du inte återlämnar i samma skick eller bättre utan att jag drabbas av nån kostnad eller besvär.

Vill du inte ta risken att få reparera vad du kör sönder på egen bekostnad ska du nog hyra med självriskeliminering.

• Haha
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du (eller nån annan) kommer aldrig att få låna nått av mig om du inte återlämnar i samma skick eller bättre utan att jag drabbas av nån kostnad eller besvär.

Vill du inte ta risken att få reparera vad du kör sönder på egen bekostnad ska du nog hyra med självriskeliminering.
Jag kör enligt samma devis, men jag skulle inte heller låna ut något som är fallfärdigt/trafikvarligt utan att först vara väldigt tydlig med det.

Och för att TS ska återlämna ett släp som är i samma skick eller bättre räcker det ju med att TS sätter en punktsvets i sprickan...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Och för att TS ska återlämna ett släp som är i samma skick eller bättre räcker det ju med att TS sätter en punktsvets i sprickan...
Jag förutsätter att släpet var besiktat och godkänt vid lånetillfället, blir släpet möjligt att godkänna vid besiktningen med en sån reparation?

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag förutsätter att släpet var besiktat och godkänt vid lånetillfället, blir släpet möjligt att godkänna vid besiktningen med en sån reparation?
Tja, med största sannolikhet skulle det gå igenom samma besiktning som det gick igenom innan.

På samma vis som att det nog inte hade gått igenom besiktningen innan om man frågat besiktningsmannen, "Du, den här delen som sitter gömd bakom fälgen och du inte kommer åt att kolla i vanliga fall, den har en spricka i sig/är genomrostig, är det okej?"

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Tja, med största sannolikhet skulle det gå igenom samma besiktning som det gick igenom innan.
Om det är ett lämpligt sätt att reparera som har förutsättningar att klara besiktningen så KÖR om inte är nog TS sätt med utbyte av släpan till en begagnad bättre.

F fribygg skrev:
Om det är ett lämpligt sätt att reparera som har förutsättningar att klara besiktningen så KÖR om inte är nog TS sätt med utbyte av släpan till en begagnad bättre.
Visst är det lämpligt.
Men det hade ju varit ännu lämpligare att göra *innan* den lånades ut till TS.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jag kör enligt samma devis, men jag skulle inte heller låna ut något som är fallfärdigt/trafikvarligt utan att först vara väldigt tydlig med det.
Finns det något som tyder på att släpets ägare kände till att släpet var trafikfarligt? Eftersom det tydligen klarat besiktningen så antog han säkert att det var ok.

Skulle tro att det är relativt ovanligt att släpägare på¨eget initiativ inspekterar hjulaxeln. Själv har jag ingen aning om skicket på min bils (+20 år) hjulaxlar. Trots det så kör jag med den. Händer även att jag lånar ut den.

L lbgu skrev:
Finns det något som tyder på att släpets ägare kände till att släpet var trafikfarligt? Eftersom det tydligen klarat besiktningen så antog han säkert att det var ok.
Han antog förhoppningsvis att det var trafiksäkert, i annat fall bör TS lämna in en polisanmälan...

Men han blev ju varse det så snart det hela skett.
Därefter är han enbart sniken och ogin, snudd på bedräglig mot TS.

Men han blev ju varse det så snart det hela skett.
Därefter är han enbart sniken och ogin, snudd på bedräglig mot TS.
Eller så tyckte han att TS klantat sig som inte varit rädd om hans släp utan lyckats med konststycket att köra på en stenmur med släpet.

L lbgu skrev:
Eller så tyckte han att TS klantat sig som inte varit rädd om hans släp utan lyckats med konststycket att köra på en stenmur med släpet.
I låg hastighet varpå hans olastade släp kollapsade...

Hade jag varit utlånaren hade jag som sagt varit väldigt glad över att TS inte lastat släpet till 1.3 ton och stött på en ojämnhet i 80km/h.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
I låg hastighet varpå hans olastade släp kollapsade...
Men var utlånaren vittne till olyckan? Inte omöjligt att utlånaren kan misstänka att det finns drag av skönmålning av olyckan. Försök att se det lite ur utlånarens synvinkel.

Skodare där
L lbgu skrev:
Det är ju bara att lossa däcket och se hur det ser ut. Det räcker sannolikt att hacka lite med en skruvmejsel för att inse att det är gravt rostskadat.
Kräver utlånaren därefter ett nyreparerat släp, likt flera debattörer, är det faktiskt rent bedrägeri mot TS.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.