H hammeron skrev:
Om det funnits vagnskadeförsäkring så hade det varit endast 1500kr i självrisk. Vad jag kan se så är det endast däck som det görs åldersavdrag för.
Om det funnits vagnskadeförsäkring (vem tecknar en sån för ett 34 år gammalt fordon?) hade försäkringsbolaget löst in vagnen och skrotat den.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Om det funnits vagnskadeförsäkring så hade det varit endast 1500kr i självrisk. Vad jag kan se så är det endast däck som det görs åldersavdrag för.
Tror du är väldigt optimistisk ifall du tror att ett försäkringsbolag skulle återställa ett 34 år gammalt släp och du enbart skulle behöva betala självrisken. Skulle det ändå finnas försäkringar som gör det misstänker jag att premien skulle vara väldigt hög..

useless useless skrev:
Om det funnits vagnskadeförsäkring (vem tecknar en sån för ett 34 år gammalt fordon?) hade försäkringsbolaget löst in vagnen och skrotat den.
Jag tog det på det ersättningssläp jag köpte. 39kr/mån kändes som en självklarhet. Mitt släp är från -85 men ny axel från 2019 och helt genomgången på verkstad i höstas för 5000kr. Jag köpte det för 15000kr inkl bra sommar och vinterdäck. Ett obromsat släp från -85 med låg totalvikt hade kanske inte haft ett värde som rimliggjort en försäkring.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Tack, det största problemet är att jag inte kan bevisa att axeln var i undermåligt skick, just nu är det ord mot ord. Jag ska försöka prata med någon verkstad i veckan och se om jag kan få ett utlåtande.
Det klart att du kan bevisa det. Hade släpet varit i gott skick, hade det inte pajat. Släp är viktmässigt överdimensionerade enligt mottot, Herredjävlar! Min egen kärra med maxlast 700kg har jag vid ett flertal tillfällen kört sand och grus på mer än tre ton med, utan att något pajat. Det jag gort är att fylla däcken till 4.5kg annars får jag punka pga. varmgång.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Jag tog det på det ersättningssläp jag köpte. 39kr/mån kändes som en självklarhet. Mitt släp är från -85 men ny axel från 2019 och helt genomgången på verkstad i höstas för 5000kr. Jag köpte det för 15000kr inkl bra sommar och vinterdäck. Ett obromsat släp från -85 med låg totalvikt hade kanske inte haft ett värde som rimliggjort en försäkring.
Det intressanta är vad som händer om du har sönder axeln. Tror du att du kommer att ha ett släp i minst samma skick som innan och enbart betala självrisken. Läser man någon reklambroschyr från försäkringsbolaget kan man säkert få den uppfattningen, men i verkligheten lär det inte bli så. Hade varit för lätt att utnyttja en sådan försäkring för att få en billig renovering av sitt släp.

Intet Intet skrev:
Det klart att du kan bevisa det.
Antagligen rätt svårt att bevisa hur olyckan gått till och vilken fart som hållits. Motsidan behöver ju bara påstå att hastigheten säkert var betydligt högre än vad TS påstår.

L lbgu skrev:
Antagligen rätt svårt att bevisa hur olyckan gått till och vilken fart som hållits. Motsidan behöver ju bara påstå att hastigheten säkert var betydligt högre än vad TS påstår.
Jojo. Men det är ingen rättegång med åklagare och försvarare, utan två kompisar som har ett litet problem som borde varit löst i samma stund som det uppstod. TS förklarar, xxxx. Vagnägarkompisen utbrister -vilken djävla tur att det hände där. Klart.
Frågor på det?

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Tack, det största problemet är att jag inte kan bevisa att axeln var i undermåligt skick, just nu är det ord mot ord. Jag ska försöka prata med någon verkstad i veckan och se om jag kan få ett utlåtande.
Bra strategi att få ett utlåtande om det delvis handlar om en gammal spricka, och om du stålborstar noggrant området kring sprickan så bör man kanske bättre se om det varit svetsat förut. Då bör det även gå att se om det är svetsat bara utanpå sprickan eller om det fogberett. Har stor betydelse för hållfastheten på svetsarbetet.

• Gilla
hammeron
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det klart att du kan bevisa det. Hade släpet varit i gott skick, hade det inte pajat. Släp är viktmässigt överdimensionerade enligt mottot, Herredjävlar! Min egen kärra med maxlast 700kg har jag vid ett flertal tillfällen kört sand och grus på mer än tre ton med, utan att något pajat. Det jag gort är att fylla däcken till 4.5kg annars får jag punka pga. varmgång.
Ja, och dimensionerat för att klara det i *minst* maxfart.

Minns när svågerns gamla släp hade problem med torsionsaxeln och fick nedslag på besiktningen.
(Också ett 700kg släp)
Farsan lastade på stålringar på totalt 3.5 ton och körde runt på fabriksområdet för att motionera upp den Det gick utmärkt och den mådde betydligt bättre efteråt än innan, gick igenom besiktningen och rullade åtminstone 10 år till efter det.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H hammeron skrev:
Var kärran besiktad?

K Kane skrev:
Var kärran besiktad?
Ja, typ ett halvår tidigare som tidigare sagt, men det stället är ju inget som kontrolleras av besiktningen, så det spelar ju ingen större roll i sammanhanget.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Den gick sönder på ett olastat släp i låg hastighet.
Den *var* undermålig.

Att ord står mot ord betyder enbart att det är Ove Sundin som är din motpart och någon du ändå bör kapa från din umgängeskrets.

Låt honom dra det till tinget om han så önskar det kommer handla om småmål oavsett och *om* det går det kommer rätten å det grövsta argumentera för att ni ska hitta en jämkning, som inte lär vara ofördelaktig för dig.

Visst, man ska göra rätt för sig, men i detta fall är det någons om försöker sko sig på dig.
Man ska inte heller vara en dörrmatta.
Inte för att det har så stor betydelse men i inlägg 146 heter han Ove Sundberg?

L L A Axelsson skrev:
Inte för att det har så stor betydelse men i inlägg 146 heter han Ove Sundberg?
Wtf! Autocorrect är sponsrad av Ove Sundberg!

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Wtf! Autocorrect är sponsrad av Ove Sundberg!
Vem är vem. Ove Sundin körde väl Speedway eller var det Ove Fundin?
Men vem är Ove Sundberg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.