28 729 läst · 274 svar
29k läst
274 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
Då släpvagnsägaren Rillebus hittat denna tråd vill jag bara förtydliga att min avsikt inte var att smutskasta eller komma undan ansvar, utan få en objektiv bedömning av skadans rimlighet och vad som kan anses vara ett rimligt sätt att komma vidare. Jag har inte sagt något ont om Rillebus mer än att vi inte är överens, och vad andra tycker får stå för dem, det är inte jag som lagt subjektiva bedömningar av släpvagnsägaren.
I och med detta kommer jag avsluta min delaktighet i denna tråd för jag är rädd att det blir en större konflikt, och vad vi tycker om varandra kan vi hålla för oss själva.
Jag vill kommentera hjultappet, då det nämndes. För det första, det var på andra sidan. För det andra, jag löste den situationen utan kostnad för Rillebus, men ett halvår senare när det skulle bytas till vinterdäck uppdagades det att gängorna i ett av bromstrumman hål var gängpaj. Efter diskussion så erbjöd jag mig att gänga upp hålet till större hål kostnadsfritt, men en annan lösning än ny bromstrumma var inte acceptabel.
Det är först idag som Rillebus fått höra om att det rör sig om en gammal svetsning, då jag ville ha en starkare bevisning för det innan jag gick vidare med lämplig åtgärd. Vad jag inte skrivit tidagare är att jag nu har visat bilder för Wida bil i Göteborg, som är en av de större aktörerna på släpvagnar. De håller med om att det ser ut som att sprickan är tidigare svetsad. Jag har också åkt till en specialiserad plåt-och-svetsfirma med släpvagnen (där den står nu), och fått bedömningen att det rör sig 100% om en tidigare lagning. Jag kan få den svetsad där men vi är fortfarande inte överens om lämplig åtgärd och vad som är rimligt att ersätta.
Rillebus: Jag råder dig till att läsa igenom hela tråden i lugn och ro, där finns även bilder och filmer som styrker att axeln varit tidigare svetsad. Nej, det är nog inte att den är gammal och rostig i sig som orsakat försvagningen, det är den undermåliga lagningen. Att den gick sönder nu, och inte när den kördes med full last kan säkert bero på att kraften kom från ett annat håll. Det betyder ju inte att den inte var försvagad.
Flera här anser att en svetsning återställer den till ursprungligt skick, och det är det jag erbjuder dig. Till och med herr fribygg som haft starka åsikter borde väl kunna hålla med om det?
Jag vill avsluta med att tacka alla som hjälpt till i tråden med utredningen som till slut visade att det rör sig om en gammal svetsning.
I och med detta kommer jag avsluta min delaktighet i denna tråd för jag är rädd att det blir en större konflikt, och vad vi tycker om varandra kan vi hålla för oss själva.
Jag vill kommentera hjultappet, då det nämndes. För det första, det var på andra sidan. För det andra, jag löste den situationen utan kostnad för Rillebus, men ett halvår senare när det skulle bytas till vinterdäck uppdagades det att gängorna i ett av bromstrumman hål var gängpaj. Efter diskussion så erbjöd jag mig att gänga upp hålet till större hål kostnadsfritt, men en annan lösning än ny bromstrumma var inte acceptabel.
Det är först idag som Rillebus fått höra om att det rör sig om en gammal svetsning, då jag ville ha en starkare bevisning för det innan jag gick vidare med lämplig åtgärd. Vad jag inte skrivit tidagare är att jag nu har visat bilder för Wida bil i Göteborg, som är en av de större aktörerna på släpvagnar. De håller med om att det ser ut som att sprickan är tidigare svetsad. Jag har också åkt till en specialiserad plåt-och-svetsfirma med släpvagnen (där den står nu), och fått bedömningen att det rör sig 100% om en tidigare lagning. Jag kan få den svetsad där men vi är fortfarande inte överens om lämplig åtgärd och vad som är rimligt att ersätta.
Rillebus: Jag råder dig till att läsa igenom hela tråden i lugn och ro, där finns även bilder och filmer som styrker att axeln varit tidigare svetsad. Nej, det är nog inte att den är gammal och rostig i sig som orsakat försvagningen, det är den undermåliga lagningen. Att den gick sönder nu, och inte när den kördes med full last kan säkert bero på att kraften kom från ett annat håll. Det betyder ju inte att den inte var försvagad.
Flera här anser att en svetsning återställer den till ursprungligt skick, och det är det jag erbjuder dig. Till och med herr fribygg som haft starka åsikter borde väl kunna hålla med om det?
Jag vill avsluta med att tacka alla som hjälpt till i tråden med utredningen som till slut visade att det rör sig om en gammal svetsning.
Nejdå. Dina antaganden är bara hypoteser. TS eventuella baktanke är så vitt jag vet okänd.MultiMan skrev:Det märkligaste skrivandet i denna tråden är att vi har en trådskapare som lägger massor av tid för att få hjälp av okända personer på ett forum för att kunna skylla ifrån sig och slippa betala för uppkomna skador på utrustning han fått låna.
Att du uppmanar ägaren till släpet att hålla tyst är rätt anmärkningsvärt.
Att sluta skriva, gällde båda två.
Alltså kom igen, det är helt befängt att vi har diskussionen här. Jag har bilder från axeln och den visar en helt slät yta. När man svetsar blir det en kullrig yta..H hammeron skrev:Då släpvagnsägaren Rillebus hittat denna tråd vill jag bara förtydliga att min avsikt inte var att smutskasta eller komma undan ansvar, utan få en objektiv bedömning av skadans rimlighet och vad som kan anses vara ett rimligt sätt att komma vidare. Jag har inte sagt något ont om Rillebus mer än att vi inte är överens, och vad andra tycker får stå för dem, det är inte jag som lagt subjektiva bedömningar av släpvagnsägaren.
I och med detta kommer jag avsluta min delaktighet i denna tråd för jag är rädd att det blir en större konflikt, och vad vi tycker om varandra kan vi hålla för oss själva.
Jag vill kommentera hjultappet, då det nämndes. För det första, det var på andra sidan. För det andra, jag löste den situationen utan kostnad för Rillebus, men ett halvår senare när det skulle bytas till vinterdäck uppdagades det att gängorna i ett av bromstrumman hål var gängpaj. Efter diskussion så erbjöd jag mig att gänga upp hålet till större hål kostnadsfritt, men en annan lösning än ny bromstrumma var inte acceptabel.
Det är först idag som Rillebus fått höra om att det rör sig om en gammal svetsning, då jag ville ha en starkare bevisning för det innan jag gick vidare med lämplig åtgärd. Vad jag inte skrivit tidagare är att jag nu har visat bilder för Wida bil i Göteborg, som är en av de större aktörerna på släpvagnar. De håller med om att det ser ut som att sprickan är tidigare svetsad. Jag har också åkt till en specialiserad plåt-och-svetsfirma med släpvagnen (där den står nu), och fått bedömningen att det rör sig 100% om en tidigare lagning. Jag kan få den svetsad där men vi är fortfarande inte överens om lämplig åtgärd och vad som är rimligt att ersätta.
Rillebus: Jag råder dig till att läsa igenom hela tråden i lugn och ro, där finns även bilder och filmer som styrker att axeln varit tidigare svetsad. Nej, det är nog inte att den är gammal och rostig i sig som orsakat försvagningen, det är den undermåliga lagningen. Att den gick sönder nu, och inte när den kördes med full last kan säkert bero på att kraften kom från ett annat håll. Det betyder ju inte att den inte var försvagad.
Flera här anser att en svetsning återställer den till ursprungligt skick, och det är det jag erbjuder dig. Till och med herr fribygg som haft starka åsikter borde väl kunna hålla med om det?
Jag vill avsluta med att tacka alla som hjälpt till i tråden med utredningen som till slut visade att det rör sig om en gammal svetsning.
Sen att som du har erbjudet att svetsa brottytan löser väl inte problemet med riktning?
All info som du har delat med dig är från dina egna bilder.
Jag har tydligt kommunicerat att släpet bör lämnas in och en professionell bedömning göras istället för en massa lösa hypoteser.
Men, varför inte stå för att man kör in i en stenmur och gör sönder det man lånat och lagar utan att dra sin heder i smutsen? Jag har inte hävdat att du ska köpa nytt utan att återställa/laga till den nivå som var när du lånade släpet, är det verkligen orimligt?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 357 inlägg
Men du medger i alla fall att bilderna i tråden kommer från samma trasiga släpvagn. Vem som tagit dem spelar väl ingen roll?R rillebus skrev:Alltså kom igen, det är helt befängt att vi har diskussionen här. Jag har bilder från axeln och den visar en helt slät yta. När man svetsar blir det en kullrig yta..
Sen att som du har erbjudet att svetsa brottytan löser väl inte problemet med riktning?
All info som du har delat med dig är från dina egna bilder.
Jag har tydligt kommunicerat att släpet bör lämnas in och en professionell bedömning göras istället för en massa lösa hypoteser.
Men, varför inte stå för att man kör in i en stenmur och gör sönder det man lånat och lagar utan att dra sin heder i smutsen? Jag har inte hävdat att du ska köpa nytt utan att återställa/laga till den nivå som var när du lånade släpet, är det verkligen orimligt?
MatsBenktsson89, har ju erbjudit sig att återställa släpet till den nivå som det hade tidigare.R rillebus skrev:Alltså kom igen, det är helt befängt att vi har diskussionen här. Jag har bilder från axeln och den visar en helt slät yta. När man svetsar blir det en kullrig yta..
Sen att som du har erbjudet att svetsa brottytan löser väl inte problemet med riktning?
All info som du har delat med dig är från dina egna bilder.
Jag har tydligt kommunicerat att släpet bör lämnas in och en professionell bedömning göras istället för en massa lösa hypoteser.
Men, varför inte stå för att man kör in i en stenmur och gör sönder det man lånat och lagar utan att dra sin heder i smutsen? Jag har inte hävdat att du ska köpa nytt utan att återställa/laga till den nivå som var när du lånade släpet, är det verkligen orimligt?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 920 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 920 inlägg
Jag tror inte heller det är en orginalfog utifrån kvalitet på den, dessutom brukar tillverkare undvika att slipa fogar på denna typen av detaljer då de inte har några estetiska krav och kostar extra under tillverkningen.R rillebus skrev:
Varför skulle det inte gå att dra slutsatser utifrån ett foto? Fototna och videon är väldigt tydliga på brottet och både porer och att fogen syns. Dessa svängarmar på torrisionsaxlar består oftast av två pressade plåt halvor som sen svetsats ihop. Så det handlar inte om ett svårsvetsat material och porerna är heller inte någon gjutdeffekt, eftersom det troligen är valsad plåt. Jag kan fortsätta mer fler saker som tyder på att det varit svetsat så varför skulle det inte gå att göra en bedömning utifrån att det är ett foto?
Min bedömning blir inte bättre för att får slicka på fogen eller skrapa med nageln.
Skulle jag få se brottet i mikroskop skulle jag troligen kunna hitta vart brottet börjat och sedan tillväxtriktningar och om det är ett utmattningsbrott eller maxbelastning. Men det kan jag inte göra utifrån foto.
Det är ju helt otroligt att ägaren till släpet dyker upp som gubben i lådan.
Det kan ju utvecklas till en fredagstråd utan dess like🤣🤣🤣
Min ståndpunkt är fortfarande att har du sönder något så ersätter man ägaren på lämpligt sätt.
Nu råkade ju axeln gå av när man kör in i en stenmur. Det kanske hade hänt vid en järnvägsövergång eller vid ett fartgupp.
Det är inte meningen att släpvagnsaxlar ska tåla att köras in i stenmurar, klarar man inte av att hålla släpvagn från stenmur kanske man skall hyra ett släp på macken eller köpa ett eget.
Utan att ta ställning för någon part så verkar ju relationen vara lite infekterad av någon anledning…
Hoppas ni kan komma överens på ett bra sätt!
Det kan ju utvecklas till en fredagstråd utan dess like🤣🤣🤣
Min ståndpunkt är fortfarande att har du sönder något så ersätter man ägaren på lämpligt sätt.
Nu råkade ju axeln gå av när man kör in i en stenmur. Det kanske hade hänt vid en järnvägsövergång eller vid ett fartgupp.
Det är inte meningen att släpvagnsaxlar ska tåla att köras in i stenmurar, klarar man inte av att hålla släpvagn från stenmur kanske man skall hyra ett släp på macken eller köpa ett eget.
Utan att ta ställning för någon part så verkar ju relationen vara lite infekterad av någon anledning…
Hoppas ni kan komma överens på ett bra sätt!
Det rimliga är ju att låntagaren återlämnar det lånade i utsatt tid i samma skick som när han hämtade.R rillebus skrev:
Kan inte du och TS bara byta släpkärror nu när en annan är inköpt?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 920 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 920 inlägg
Fast påhopp kan vi ju undvika.L L A Axelsson skrev:
Även om släpägaren vägrar gå med på att det är en dålig lagning som brustit så förstår jag släpägaren att den i tro att släpet varit i bra skick inte vill ha tillbaka nåt sämre och inte nått som är lagat på ett sätt som besiktningen kanske kan anse inte är helt ok.
Samtidigt finns ju TS sida på myntet som inte vill betala flera tusen extra för en sak som innan lånet var bristfälligt, utan att veta det. Hade släpet varit ok hade det kanske klarat samma kollision utan problem.
Frågan är ju dock kanske hur mycket TS tidigare lånat släpet gratis. Det kan ju va värt att bara skifta släp för gamla vänners skull, nu när det framkommit att TS lånat släpet mycket gratis tidigare. Dock kanske inte en rimlig lösning om man lånar släpet en gång och det går sönder pga av dålig gammal lagning.
Tror bara ni två själva kan komma fram till en rimlig lösning där båda blir lika (miss)nöjda.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 920 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 920 inlägg