R rillebus skrev:
Jo för att han som har lånat släpet har påverkat brottzonen efter att olyckan har inträffat. Jag har kollat släpet både strax efter och nu idag och det är inte samma yta, brottzonen har vidgats och putsats/slipats.
Dessutom har han som lånat släpet kört det olovligen även om jag tydligt har sagt att transport ska ske på fordonssläp då axeln är trasig och förmodligen inte är funktionsduglig (ja, den har ju en uppenbar skada).
Btw, jag är utbildad maskiningenjör så jag har bra koll på materiallära.
Men inget av det vi pratar om spelar någon roll. Det enda är att han som lånat det får återställa i det skicka som släpet lånades.
Att putsa av en spricka med stålborste, och bända isär glipan för att se vad som hänt påverkar ju knappast anledningen till varför det hände.

Uppenbarligen finns det mer bakom lånet av kärran som TS inte berättat, men att du fortsätter hävda att axeln inte är svetsad när flera utbildade svetsare (varav jag är en) säger att det sannolikt så, gör ju att du tappar trovärdighet....
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Och varför du Rillebus har lånat ut en kärra med avbruten axel som inte fick köras. Varför lånar man ut sådant? Vad sade han att han skulle ha det till? Inte att köra med i alla fall?
Du har inte läst alla knappt 300 inläggen märker jag... 😉
TS skulle köra släpet till verkstaden för att byta bromstrumman med gängpaj.
 
useless useless skrev:
Du har inte läst alla knappt 300 inläggen märker jag... 😉
TS skulle köra släpet till verkstaden för att byta bromstrumman med gängpaj.
Ja men normalt folk brukar köra tom kärra fastän det fattas en hjulbult. Hur skulle han ha kunnat veta att kärran var för svag för att köras.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja men normalt folk brukar köra tom kärra fastän det fattas en hjulbult. Hur skulle han ha kunnat veta att kärran var för svag för att köras.
Ja, jag svarade bara på varför Rillebus skrev:

"Dessutom har han som lånat släpet kört det olovligen även om jag tydligt har sagt att transport ska ske på fordonssläp då axeln är trasig och förmodligen inte är funktionsduglig (ja, den har ju en uppenbar skada)"

Felet var alltså en saknad hjulskruv...
 
useless useless skrev:
Ja, jag svarade bara på varför Rillebus skrev:

"Dessutom har han som lånat släpet kört det olovligen även om jag tydligt har sagt att transport ska ske på fordonssläp då axeln är trasig och förmodligen inte är funktionsduglig (ja, den har ju en uppenbar skada)"

Felet var alltså en saknad hjulskruv...
Är det verkligen samma transport?

Kan han inte avse transporten till den verkstad som släpet står på nu enligt TS, dvs *efter* att axelbrottet skett?

(Det är ytterst otydligt formulerat i texten,men jag har funderat lite över hur TS fick iväg släpet till verkstaden.)
 
Mats-S
H hammeron skrev:
Vagnskadeförsäkring kostar f.ö. 39kr i månaden på detta släp.
Tror inte man får många kronor i ersättning på ett släp som är typ 40 år gammalt.
Åk till Trailercenter och köp ett nytt fullstorlek för typ 11K istället för att lägga döda pengar på ett lik.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Åk till Trailercenter och köp ett nytt fullstorlek för typ 11K istället för att lägga döda pengar på ett lik.
Jag skulle tro att bara axeln till ett bromsat kostar över 10 papp, ett riktigt släp som lastar tornet kostar väl norr om 35tusen, men länka gärna till vilken ny kärra du @Mats-S menar skulle kunna ersätta @rillebus kärra.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Mats-S
F fribygg skrev:
Jag skulle tro att bara axeln till ett bromsat kostar över 10 papp, ett riktigt släp som lastar tornet kostar väl norr om 35tusen, men länka gärna till vilken ny kärra du @Mats-S menar skulle kunna ersätta @rillebus kärra.
Oops, uppfattade inte att släpet var bromsat, mitt fel, läste inte alla 275 inläggen 😢

Fullstora släp med typ1,1 ton lastförmåga finns bromsat från typ 22K på Trailercenter:
https://trailercenter.se/produkt-kategori/slapvagnar/bromsade-slapvagnar/
Så +12K istället för att lägga 10K på en hjulaxel till ett gammalt lik .. OM den typen funkar. Går säkert dessutom att sälja liket på Blocket, där råder fantasipriser på beggade urgamla släp :)

Men rent generellt om man inte har speciella behov för att ha ett bromsat så är det ju både billigare och bättre med ett obromsat 80-släp, eftersom man då slipper allt strul vid besiktningarna med att bromsarna inte fungerar som Bilprovningen anser att dom ska.
 
R rillebus skrev:
Släpvagnsaxeln som hänvisas till är förvisso gammal men släpet är välservat och genomgick nyss en besiktning utan anmärkning.
Att axeln skulle vara sönderrostad stämmer inte, den är använd frekvent med tyngre laster och då går den inte sönder om man "bara tochar".
Ja hörni pojkar...alldeles oavsett diverse omständigheter, vi har inte fått veta allt, det jag ser på bilderna är rost, en sprucken axel med delvis gamla brottytor. Jag kan ju sedan inte veta vad som fotograferats och när.
Nybesiktat, ja, bilprovningen ser inte allt.
 
  • Gilla
  • Älska
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja men normalt folk brukar köra tom kärra fastän det fattas en hjulbult. Hur skulle han ha kunnat veta att kärran var för svag för att köras.
Det fanns inga skador på axlarna vid lånet som kunde visuellt observeras. Bägge bromsarna renoverades ett halvår innan med allt nytt utom trummorna som inte var nedslitna. Då hjulen sattes på var händelsevis hammeron på plats för att låna släpet direkt efter lagningen. Efterföljande besiktning var felfri och hjulen bromsade helt jämnt.
Släpet ägs av en Byggnadsfirma och därför är släpet som vanligtvis går i produktion i gott underhållet skick.
Uppmaningen till Hammeron var att lämna in släpet till en mekanisk verkstad för kontroll av skadorna.
Han hade ju innan kört med släpet lastat och tappat hjulet, och sen när han skulle åtgärda den trasiga hjulbultshålet som uppstod för att en bult drogs snett krockade han med en stenmur.
Istället för att ha transporterat släpet till en mekanisk verkstad så körde han med knäckt axel till en svetsfirma som har svetsat ihop sprickan helt emot den uppmaning som vi, jag och företagets VD som äger släpet uppmanade honom. Han har alltså kört med ett medvetet trasigt släp mot ägarens vilja och gjort en svets på axeln.
Vid kontakt idag med både svetsfirman och hammeron för att reda ut de senaste turerna skyller hammeron på svetsfirman att de har gjort svetsen mot hans direkta uppmaning. Allt finns skriftligt.
Vi har varit tydliga med hammeron att vi kan stå för delar av hjulaxeln då den inte var ny, men detta har avfärdats. Där är senaste status.
Våra gemensamma vänner tycker situationen är mer än befängd och ställer gärna upp för att stötta att släpet var i gott skick (även de har lånat släpet).
Den självklara frågan: varför tusan lånar jag ut släpet, ja det blir en minnesbeta för mig...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle tro att bara axeln till ett bromsat kostar över 10 papp, ett riktigt släp som lastar tornet kostar väl norr om 35tusen, men länka gärna till vilken ny kärra du @Mats-S menar skulle kunna ersätta @rillebus kärra.
Ja, jag har kollat och funnit en som ligger på ca 9000. Jag har erbjudit hammeron att vi tillsammans kan byta axeln och vi delar på axelkosten (då jag har tillgång till väl utrustad verkstad) men det vill han inte tyvärr (en "billig" lösning annars..)
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
R rillebus skrev:
Det fanns inga skador på axlarna vid lånet som kunde visuellt observeras. Bägge bromsarna renoverades ett halvår innan med allt nytt utom trummorna som inte var nedslitna. Då hjulen sattes på var händelsevis hammeron på plats för att låna släpet direkt efter lagningen. Efterföljande besiktning var felfri och hjulen bromsade helt jämnt.
Släpet ägs av en Byggnadsfirma och därför är släpet som vanligtvis går i produktion i gott underhållet skick.
Uppmaningen till Hammeron var att lämna in släpet till en mekanisk verkstad för kontroll av skadorna.
Han hade ju innan kört med släpet lastat och tappat hjulet, och sen när han skulle åtgärda den trasiga hjulbultshålet som uppstod för att en bult drogs snett krockade han med en stenmur.
Istället för att ha transporterat släpet till en mekanisk verkstad så körde han med knäckt axel till en svetsfirma som har svetsat ihop sprickan helt emot den uppmaning som vi, jag och företagets VD som äger släpet uppmanade honom. Han har alltså kört med ett medvetet trasigt släp mot ägarens vilja och gjort en svets på axeln.
Vid kontakt idag med både svetsfirman och hammeron för att reda ut de senaste turerna skyller hammeron på svetsfirman att de har gjort svetsen mot hans direkta uppmaning. Allt finns skriftligt.
Vi har varit tydliga med hammeron att vi kan stå för delar av hjulaxeln då den inte var ny, men detta har avfärdats. Där är senaste status.
Våra gemensamma vänner tycker situationen är mer än befängd och ställer gärna upp för att stötta att släpet var i gott skick (även de har lånat släpet).
Den självklara frågan: varför tusan lånar jag ut släpet, ja det blir en minnesbeta för mig...
Du utlovade tidigare bilder på att det inte var svetsat tidigare.
(Något som vi ju har sett bilder på att det faktiskt var)

Kommer de bilderna här också måntro?
 
U
R rillebus skrev:
Ja, jag har kollat och funnit en som ligger på ca 9000. Jag har erbjudit hammeron att vi tillsammans kan byta axeln och vi delar på axelkosten (då jag har tillgång till väl utrustad verkstad) men det vill han inte tyvärr (en "billig" lösning annars..)
Det här låter ju dock som en bra lösning om TS endast behöver lägga 4500kr + lite arbete. Dessutom slipper TS kostnaden för att byta bromstrumma om ni ändå byter till en ny axel?

Att svetsa den och sen rikta den kommer ju troligen bli ungefär samma kostnad om TS tar hela kostnaden själv för det.
Rätt viktigt att den riktas efteråt för ostabilitet på en släpvagn kan orsaka rätt förödande konsekvenser. Vet dock inte om hjulen borde vara parallella eller ha lite toe in för ökad kursstabilitet (som man har på framaxlar) hur den ska va måste tas reda på om den svetsas och även riktas/mätas upp efter.
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
R rillebus skrev:
Ja, jag har kollat och funnit en som ligger på ca 9000. Jag har erbjudit hammeron att vi tillsammans kan byta axeln och vi delar på axelkosten (då jag har tillgång till väl utrustad verkstad) men det vill han inte tyvärr (en "billig" lösning annars..)
Där har vi en vettig lösning. Att byta axel och dela på kostnaden. Gamla axeln är uppenbart opålitlig. vem vet om förra ägaren före din tid har fusksvetsat den på ännu fler ställen. För om bilderna var av den här kärran så var det en gammal fuskreparation som förr eller senare skulle ha brustit vem som än kör.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.