22 854 läst · 177 svar
23k läst
177 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
Du får nog redovisa din kompetens om du skall bli trovärdig.H H-Thomasson skrev:Axeln (staget på bilden) är sopslut pga rost.
Sedan om man tittar på första bilden i tråden.
Borde inte något annat ha get med sig när kraften kommer framifrån på däcket som körde in i stenmuren.
Något borde ha böjt sig inte gått av så där om släpet hade varit friskt om nu påkörningen hade skett med stor kraft .
Ta ett friskt plattjärn eller vikeljärn och prova att göra en spricka enligt bild. Det går inte utan att det blir vridningar i järnet någon stanns skulle jag påstå innan det går av.
Tråkig situvation. Lösning. Till ts, betala en skärlig summa 2-5000 kr för husfridens skull.
Jag hoppas ni är vänner även i fortsättningen du och han du lånade vagnen av.
Hur mycket är en likvärdig vagen värd efter 34 år på blocket?
Blir slutsumman att du betalar mer än 5000kr så skulle jag rekommendera denna samt en halvtimme för att dra ny el och köra genom besiktningen:H hammeron skrev:Släpet var lånat av en bekant och precis som en kan se i denna tråd så har vi olika syn på lämplig lösning och ersättning. Jag tackar så otroligt mycket för alla åsikter, förslag och tips. Jag nu lite mer kött på benen och förstår att flera tycker axeln ska vila i frid efter lång och trogen tjänst. Jag ska kolla upp om pendelarmen HAR varit svetsad och om den GÅR att svetsa igen (för att återställa till samma skick). Jag har även fått tips på sverigeaxeln (?) mm.
Ett axelbyte på detta släp går på 13000kr, och jag kan för lite för att kunna leta upp en begagnad axel och säga att det funkar, så jag får gå på vad verkstan säger.
Slutligen, leta inte upp fler väderkvarnar än ni mäktar med att slåss mot. ☺️
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/750kg_slapkarra/1401564682
Fast helt rättvist är det inte, då den där bara är 18-19 år...
Vad bilden visar så skulle jag också säga att den är slut. Men de jag inte hänger med är att sprickan kommer från fel håll.L L A Axelsson skrev:
Där borde inte vara mer material kvar på undersidan.
Dessutom säger rosten mig att de varit kass länge och bara hänger i en tredjedel innan den gick av.
Av bilden att dömma så är det inte lönt att svetsa men de är svårt att säga hur mycket gods där finns kvar.
De går att byta bara benen men de behöver inte bli billigare.
Hur ser andra benet ut?
Det som gör det lite dyrare är 1300kg totalvikt. Det släp jag efteråt köpte som ersättning kostade 15000kr, var från mitten på 80-talet, men rostfri axel från 2019 och nya fräscha sommar och vinterdäck. Också 1300kg totalvikt.
Det släp du lånade må ha en högre registreringsvikt, men det motsvarar inte verkligheten. Så jag anser fortfarande att värderingen är rimlig.H hammeron skrev:
Det är ingen större konst att svetsa ihop en ny arm om den gamla är så slut som du tror H Thomasson. Frågan är bara hur mycket som blir kvar av den gamla armen men att den går att reparera är svälvklart.
På våran obromsade kära har vi under åren bytt
-Hela bommen
-En hjulspindel med nav. Vi svetsade fast den på gamla axeln.
-Bladfjädrar
-Stötdämpare
-Hakarna som låser frambrä och bakbrä.
-Hela elsystemet är bytt en gång och halva en gång till
-Hjullager. Två gånger på ena sidan där vi sedan bytte spindel eftersom den var skadad och tre gånger på andra sidan.
-Dessutom har jag sandblästrat och målat en del med Wyrths zinkfärg.
Sånt där är bara normalt rutinunderhåll. Att svetsa behöver inte betyda att man bara klottar över en spricka med litet måsskit.
På våran obromsade kära har vi under åren bytt
-Hela bommen
-En hjulspindel med nav. Vi svetsade fast den på gamla axeln.
-Bladfjädrar
-Stötdämpare
-Hakarna som låser frambrä och bakbrä.
-Hela elsystemet är bytt en gång och halva en gång till
-Hjullager. Två gånger på ena sidan där vi sedan bytte spindel eftersom den var skadad och tre gånger på andra sidan.
-Dessutom har jag sandblästrat och målat en del med Wyrths zinkfärg.
Sånt där är bara normalt rutinunderhåll. Att svetsa behöver inte betyda att man bara klottar över en spricka med litet måsskit.
Belastningen på bärarmen kom från sidan i kontakt med stenmuren därav att sprickan är på översidan, utsidan och undersidan, insidan är hel.A Alexn72 skrev:Vad bilden visar så skulle jag också säga att den är slut. Men de jag inte hänger med är att sprickan kommer från fel håll.
Där borde inte vara mer material kvar på undersidan.
Dessutom säger rosten mig att de varit kass länge och bara hänger i en tredjedel innan den gick av.
Av bilden att dömma så är det inte lönt att svetsa men de är svårt att säga hur mycket gods där finns kvar.
De går att byta bara benen men de behöver inte bli billigare.
Hur ser andra benet ut?
Det går ej att utifrån bilderna säga att bärarmen är ”sopslut”, utan tvärt om är det troligt att det går att svetsa.
Att se med egna ögon är oslagbart jämfört med att se sprickan och bedöma rost på några bilder.
Utifrån bilden så är den övre sprickan gammal och den undre ny.L L A Axelsson skrev:Belastningen på bärarmen kom från sidan i kontakt med stenmuren därav att sprickan är på översidan, utsidan och undersidan, insidan är hel.
Det går ej att utifrån bilderna säga att bärarmen är ”sopslut”, utan tvärt om är det troligt att det går att svetsa.
Att se med egna ögon är oslagbart jämfört med att se sprickan och bedöma rost på några bilder.
Men jag har bara titta på bilderna så har du titta på den i verkligheten så ska jag inte säga emot.
Nej jag har inte sett armen med egna ögon, jag ville bara belysa svårigheten att göra en exakt bedömning utifrån bilder.A Alexn72 skrev:
På de tidiga bilderna såg det ut som att det kunde vara lite gammal rost i sprickan. Det såg jag inte på filmen. Det såg nytt ut i alla brottytor jag såg. Men jag tror inte att du skall överskatta vad som går att avgöra från bilderna och filmen. Det är ett problem som du och ägaren måste komma överens om hur det skall lösas.H hammeron skrev:
Edit.
Kane tittade noggrannare än jag. Men det ändrar inte slutsatsen.