20 239 läst · 135 svar
20k läst
135 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
Besiktningen säger nog ingenting så länge det är fackmässigt utförd svetsning.J jonaserik skrev:Att laga går säkert, men vad säger besiktningen om en lagning, tveksamt om det godkänns. Det är tjockt materiel där och att sätta som lappar och svetsa, Tja går ju, men då bara som en triangelkärra 30 km och som eftersläp som det kallas. Ska ju även vara med reggnummer om den ska framföras på allmän väg.
Jag vet varken vad "triangelkärra"eller "eftersläp" är, men kärran som TS lånat ser ut att vara fjädrad och förhoppningsvis besiktad samt godkänd för 80km/h vilket knappast är tillåtet med ett fordon med LGF skylt på (om det är det du @jonaserik menar)J jonaserik skrev:Att laga går säkert, men vad säger besiktningen om en lagning, tveksamt om det godkänns. Det är tjockt materiel där och att sätta som lappar och svetsa, Tja går ju, men då bara som en triangelkärra 30 km och som eftersläp som det kallas. Ska ju även vara med reggnummer om den ska framföras på allmän väg.
Den ser definitivt ut att ha varit svetsad tidigare, och att bara svetsa en sådan spricka kommer alldrig hålla. Det är därför den sprack igen. Materialet är rostigt och utmattat. En fullösning som någon har gjort.
Tur att det hände där det hände och att du slapp tappa ett hjul med full last i 80.
Om jag hade hyrt ut mitt släp och detta hände när någon lånade det skulle jag bara vara glad att det inte var värre. Skulle inte kräva en krona från han som lånat släpet. Det är ägaren som har lånat ut ett trafikfarligt släp.
Nu verkar det vara du som har lånat släpet och då rekommenderar jag att du inte betalar en krona. Det är oseriöst att låna ut något man vet har defekter och sedan kräva ersättning för dem av han som hyr.
Om du ändå blir tvungen att ersätta... Så bör du köpa loss släppte för ett par tusen kronor. Det är axeln som värdet i dessa släp ligger i, så att du ska ersätta en ny axel för kanske 7000kr skulle vara tokigt.
Vet inte vad det är för någon uthyrare men om det är någon verksamhet som du hyrt av så är det väldigt oseriöst att inte ha en försäkring som täcker skador på släpet, även om en trafikförsäkring inte är obligatorisk. Nu hade en försäkring inte ersatt den skadan ändå.
Tur att det hände där det hände och att du slapp tappa ett hjul med full last i 80.
Om jag hade hyrt ut mitt släp och detta hände när någon lånade det skulle jag bara vara glad att det inte var värre. Skulle inte kräva en krona från han som lånat släpet. Det är ägaren som har lånat ut ett trafikfarligt släp.
Nu verkar det vara du som har lånat släpet och då rekommenderar jag att du inte betalar en krona. Det är oseriöst att låna ut något man vet har defekter och sedan kräva ersättning för dem av han som hyr.
Om du ändå blir tvungen att ersätta... Så bör du köpa loss släppte för ett par tusen kronor. Det är axeln som värdet i dessa släp ligger i, så att du ska ersätta en ny axel för kanske 7000kr skulle vara tokigt.
Vet inte vad det är för någon uthyrare men om det är någon verksamhet som du hyrt av så är det väldigt oseriöst att inte ha en försäkring som täcker skador på släpet, även om en trafikförsäkring inte är obligatorisk. Nu hade en försäkring inte ersatt den skadan ändå.
Nej, det är absolut inte rimligt.H hammeron skrev:
Låt säga att den *hade* varit försäkrad.
Då hade det varit fullt rimligt att du hade betalat självrisken.
Försäkringsbolaget hade *inte* ersatt en 34 år gammal axel utan åldersavdrag, så varför skulle du vara moraliskt "tvingad" till att göra det.
Jag tycker att du absolut kan betala för att någon ska göra en korrekt reparation av sprickan. Dvs slipa ned kanterna *rejält* på alla sidor och sedan svetsa och återbygga materialet.
Det bör inte vara allt för dyrt. Materialkostnaden är en slipskiva till vinkelslipen och några pinnar till svetsen och 1-2 timmars arbete. Dvs, jämförbart med självrisken.
Man kan givetvis ersätta den med en ny/begagnad axel om man önskar göra det anser jag det vara rimligt att du står för arbetet och ägaren för materialet eller liknande fördelning av kostnaden.
Resultatet kommer ju bli en kärra *utan* en rostig spricka...
Men, samtidigt hade jag själv inte krävt det om jag varit släpvagnsägaren.
Visst, det var när du använde den som den gick sönder, men den hade gått sönder oavsett och det var som sagt ren tur att det skedde *då* och inte under färd och det hade *inget* med din behandling av släpet att göra.
Man kan lika gärna anse att släpvagnsägaren har försatt dig och övriga trafikanter för livsfara genom att låna ut det i det skicket.
Tycker man att du hade sönder den är man nog samma kategori som anser att besiktningen har sönder bilen med sin lilla hammare...
Nu är det en del människor som skriver och har starka åsikter utan att någonsin gha reparerat en axel och utan att ha läst trådstartaens beskrivning av situationen.
Kärran är lånad av en bekant. Inte hyrd.
Självklart går det att reparera och om kärran i övrigt är i hyfsat skick i stommen skall det naturligtvis repareras på ett eller annat vis. Gör er inte dummare än ni är.
Man kan antingen byta axel mot en som passar ihop med draget, eller svetsa ihop en ny arm ifall den gamla är för tunnrostad eller utmattad för att repareras. Om man byter eller reparerar armen skall man blästra och måla eller hellre varmförzinka resten av axeln innan den blir för tunn och svag hela vägen.
Hur fanken tror ni att jag håller släpkärran rullande om allt är sådär omöjligt?
Kärran är lånad av en bekant. Inte hyrd.
Självklart går det att reparera och om kärran i övrigt är i hyfsat skick i stommen skall det naturligtvis repareras på ett eller annat vis. Gör er inte dummare än ni är.
Man kan antingen byta axel mot en som passar ihop med draget, eller svetsa ihop en ny arm ifall den gamla är för tunnrostad eller utmattad för att repareras. Om man byter eller reparerar armen skall man blästra och måla eller hellre varmförzinka resten av axeln innan den blir för tunn och svag hela vägen.
Hur fanken tror ni att jag håller släpkärran rullande om allt är sådär omöjligt?
Jag inte dem detaljerna, det står att det är lånat, om pengar byter ägare i samband med lånet har väl liten eller ingen betydelse i denn tråden?F fribygg skrev:
Det finns mindre uthyrare och där kan finnas oseriösa. Jag vet inte detaljerna. Jag säger bara om det är hyrt.
Är släpet lånat hör det till god ton att återlämna det i samma skick eller bättre än när man hämtade det.D Du och 19till skrev:
Vore släpet hyrt borde hyrestagaren erbjudits att teckna självrisk eliminering och därmed slippa att betala när han kört sönder.
Så om du lånar en bil och du lugnt och försiktigt å utan att rusa motorn etc och kamaxelremmet (eller liknande) går av så att kolvar, ventiler mm går sönder.F fribygg skrev:
Tar du då och renoverar upp motorn alternativet byter motorn fastän det går att se på remmen att den var väldigt sliten?
Jag hyr och tecknar självrisk eliminering om jag inte har eget transportmedel.Demmpa skrev:
Nu var inte frågan om du hyr eller lånar!!!F fribygg skrev:
Okej, jag modifierar frågan lite.
Hypotetiskt, om du lånar en bil och du kör lugnt och försiktigt å utan att rusa motorn etc och kamaxelremmet (eller liknande) går av så att kolvar, ventiler mm går sönder.
Tar du då och renoverar upp motorn alternativet byter motorn fastän det går att se på remmen att den var väldigt sliten?
Släpet var lånat av en bekant och precis som en kan se i denna tråd så har vi olika syn på lämplig lösning och ersättning. Jag tackar så otroligt mycket för alla åsikter, förslag och tips. Jag nu lite mer kött på benen och förstår att flera tycker axeln ska vila i frid efter lång och trogen tjänst. Jag ska kolla upp om pendelarmen HAR varit svetsad och om den GÅR att svetsa igen (för att återställa till samma skick). Jag har även fått tips på sverigeaxeln (?) mm.
Ett axelbyte på detta släp går på 13000kr, och jag kan för lite för att kunna leta upp en begagnad axel och säga att det funkar, så jag får gå på vad verkstan säger.
Slutligen, leta inte upp fler väderkvarnar än ni mäktar med att slåss mot. ☺️
Ett axelbyte på detta släp går på 13000kr, och jag kan för lite för att kunna leta upp en begagnad axel och säga att det funkar, så jag får gå på vad verkstan säger.
Slutligen, leta inte upp fler väderkvarnar än ni mäktar med att slåss mot. ☺️
Nu är den här kärran inte hyrd. Uppfattat?D Du och 19till skrev:
Om du vänder dig till en verkstad som vill sälja en ny axel för 13 000 kr så är risken stor att de säger att det absolut inte går att svetsa, därför råder jag dig att du vänder dig till en mekanisk verkstad för bedömning och svetsning som inte har intresse av att sälja en ny axel.
Om det går att svetsa och förstärka en banjo till drivaxeln på en tung lastbil varför skulle det inte då gå att svetsa bärarmen på en lätt släpvagn.
Om du fortfarande är osäker om svetsning så går det att ta med foto på skadan till besiktningen så kan de ge besked.
Som upplysning kan jag säga att jag har arbetat yrkesmässigt som svetsare.
Om det går att svetsa och förstärka en banjo till drivaxeln på en tung lastbil varför skulle det inte då gå att svetsa bärarmen på en lätt släpvagn.
Om du fortfarande är osäker om svetsning så går det att ta med foto på skadan till besiktningen så kan de ge besked.
Som upplysning kan jag säga att jag har arbetat yrkesmässigt som svetsare.
Axeln (staget på bilden) är sopslut pga rost.
Sedan om man tittar på första bilden i tråden.
Borde inte något annat ha get med sig när kraften kommer framifrån på däcket som körde in i stenmuren.
Något borde ha böjt sig inte gått av så där om släpet hade varit friskt om nu påkörningen hade skett med stor kraft .
Ta ett friskt plattjärn eller vikeljärn och prova att göra en spricka enligt bild. Det går inte utan att det blir vridningar i järnet någon stanns skulle jag påstå innan det går av.
Tråkig situvation. Lösning. Till ts, betala en skärlig summa 2-5000 kr för husfridens skull.
Jag hoppas ni är vänner även i fortsättningen du och han du lånade vagnen av.
Hur mycket är en likvärdig vagen värd efter 34 år på blocket?
Sedan om man tittar på första bilden i tråden.
Borde inte något annat ha get med sig när kraften kommer framifrån på däcket som körde in i stenmuren.
Något borde ha böjt sig inte gått av så där om släpet hade varit friskt om nu påkörningen hade skett med stor kraft .
Ta ett friskt plattjärn eller vikeljärn och prova att göra en spricka enligt bild. Det går inte utan att det blir vridningar i järnet någon stanns skulle jag påstå innan det går av.
Tråkig situvation. Lösning. Till ts, betala en skärlig summa 2-5000 kr för husfridens skull.
Jag hoppas ni är vänner även i fortsättningen du och han du lånade vagnen av.
Hur mycket är en likvärdig vagen värd efter 34 år på blocket?