21 296 läst · 143 svar
21k läst
143 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 791 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 791 inlägg
Jag säger inte att man inte ska hjälpas åt att lösa situationen.U Ucklahoma skrev:Varför ska jag vara pappa åt andra vuxna människor?
Om jag visste om att det håller på att gå sönder så hade jag inte lånat ut det!
Lånar man något av någon så om det händer något så den man lånat av inte kan använda det man lånat så får man ju lösa så utlånaren kan fortsätta använda det dom lånat ut när dom behöver det.
Det handlar ju om att respektera andras grejer.
Men jag är imponerad av dig som bara har/lånar ut grejer som är i "mint condition" och kan med gott samvete alltid tvinga sina låntagare att reparera eller ersätta tillbaks till "mint condition" utan avdrag för befintligt slitage/kondition.
/ATW
Det är ur mitt objektiva tyckande inte relevant att begära att ts ska betala för hela skadan då släpet inte var nytt, men vi vet ju inte heller vilken stress ts utsatte släpet för, men ofta lever släpvagnar generellt hårda liv.
I mitt tycke så är ersättningsnivån relaterad till vad värdet på din och släpvagnsägarena relation.
Om ägaren anser sig att ha rätt till en ny axel och er relation måste bestå så får den nog vara värd en ny axel, det kan bara du avgöra.
Vad begär ägaren av släpet?
I mitt tycke så är ersättningsnivån relaterad till vad värdet på din och släpvagnsägarena relation.
Om ägaren anser sig att ha rätt till en ny axel och er relation måste bestå så får den nog vara värd en ny axel, det kan bara du avgöra.
Vad begär ägaren av släpet?
Fast det var ju inte så jag skrev.A ArneTW skrev:Jag säger inte att man inte ska hjälpas åt att lösa situationen.
Men jag är imponerad av dig som bara har/lånar ut grejer som är i "mint condition" och kan med gott samvete alltid tvinga sina låntagare att reparera eller ersätta tillbaks till "mint condition" utan avdrag för befintligt slitage/kondition.
/ATW
Men du kan ju tolka vad du vill, och jag är glad att jag slipper låna ut saker till dig.
Vi kan vara rätt säkra på att det inte är Rogers kärra iaf. Om man har 'vänner' som kör sönder utan att reparera/ byta ut som TS nu gjort lär man aldrig mer få låna någotMultiMan skrev:
Har du @ArneTW inte funderat på att man kan montera begagnade delar på gamla fordon? Allt behöver ju inte vara i "mint condition" utan man återlämnar ju givetvis det man lånade i samma skick (eller bättre), ägaren ska ju inte behöva drabbas för att låntagaren har otur.A ArneTW skrev:
Om släpvagnen är i särskilt bra skick i övrigt så får man försöka hitta en bra axel på skroten. Problemet är att bromsarna och draget hänger ihop, så har dom inte samma "TSV-nummer" behöver man byta både drag och axel och registrerngsbesikta om kärran (var så förr i alla fall...).
Det går inte att byta bara den där armen utan att anlita en specialverkstad. Paketet med torsionsgummistavar måste dras ut och pressas in igen med en verkstadspress där hela axeln ryms. När jag lagade min axel bytte jag själva axeln med fjädring till en Sverigeaxeln. Då behåller man original pendelarmar, med nav och bromsar och skruvar ihop torsionsfjädringen på plats. Men det bygger ju på att TS får tag på en passande pendelarm...
Det går inte att byta bara den där armen utan att anlita en specialverkstad. Paketet med torsionsgummistavar måste dras ut och pressas in igen med en verkstadspress där hela axeln ryms. När jag lagade min axel bytte jag själva axeln med fjädring till en Sverigeaxeln. Då behåller man original pendelarmar, med nav och bromsar och skruvar ihop torsionsfjädringen på plats. Men det bygger ju på att TS får tag på en passande pendelarm...
För mig är det en gråzon.F fribygg skrev:Vi kan vara rätt säkra på att det inte är Rogers kärra iaf. Om man har 'vänner' som kör sönder utan att reparera/ byta ut som TS nu gjort lär man aldrig mer få låna något
Har du @ArneTW inte funderat på att man kan montera begagnade delar på gamla fordon? Allt behöver ju inte vara i "mint condition" utan man återlämnar ju givetvis det man lånade i samma skick (eller bättre), ägaren ska ju inte behöva drabbas för att låntagaren har otur.
Generellt håller jag med dig att man alltid ska lämna tillbaks i bättre skick. ie rengjort/tankat/slipat osv.
Men att självklart extrapolera det till att man blir helt ansvarig för en reparation på en del som har nåt har nått sin livslängd håller jag inte med om.
Jag räknar mig inte att hållas skadeslös om nåt jag lånar ut går sönder pga av att låntagaren råkade använda den när den bestämde sig för att ge upp.
Jag pratar inte om vårdslöshet utan bara livslängd och otur.
/ATW
Det rimliga verkar vara att vinkelslipa upp dessa ytor och sedan be någon som kan svetsa att laga så gott det går. Köpa ny axel verkar lite oproportionerligt i detta läge när det redan var till hälften av.
Av det jag ser på bilderna vill jag nog säga att denna arm är angripen av gravrost, och att sprickan varit på gång ett tag, rostiga och korniga ytor. Inget att svetsa på när den ska hålla fast ett hjul.
Som jag ser det är det ju ditt "klanteri" som orsakat skadan, så just faktumet att du lyckades köra in släpet i en stenmur gör dig moraliskt skyldig att ordna saken utan kostnad för utlånaren. Hade släpet bara gått sönder utan yttre anledning vid färd på normal väg hade nog jag som utlånare känt mig skyldig som lånat ut ett släp i uselt skick och tagit alla kostnader själv.H hammeron skrev:Men om det nu är så att axeln är slut efter 34 års trogen tjänst så kanske det inte är givet att jag ska ersätta ett byte till 100%? Jag personligen hade absolut inte krävt det. Men jag tror det hade varit skönt om någon 3e part kunde säga att axeln är slut och har tagit sin sista suck. Kanske kan man få ett utlåtande på verkstan? Och om den dessutom är svetsad sen tidigare vore det ju ytterligare förmildrande omständigheter. Jag tänker att värdet på släpvagnen åker upp förmodligen 10000kr pga axelbytet.
På min BPW axel är dessa pendelarmar massiva och jag har aldrig sett en axel där dessa pendelarmar har varit ihåliga, inte ens på billiga obromsade lågprisvagnar.
Däremot är den tre eller fyrkantiga tappen som går in i axeln är av ett ämnesrör = ihålig. Och den kan vika sig vid överlast eller om den är kraftigt rostskadad.
Däremot är den tre eller fyrkantiga tappen som går in i axeln är av ett ämnesrör = ihålig. Och den kan vika sig vid överlast eller om den är kraftigt rostskadad.
Trams. Men det är väl sånt som man kan förvänta av dagens slit-och-släng samhälle. Det där går förmodligen att svetsa, om inte axeln i övrigt är skrot så hade jag absolut gått den vägen. I annat fall kan man byta axeln. Varför skrota något som kan funka många år till efter en reparation?R Roger Ravnestam skrev:
Den sprickan ser inte färsk ut och axeln är rostigare än ägaren borde låta den bli. Först dåligt underhåll av ägaren och sedan klanteri av dig. Att hålla en av er ansvarig för hela skadan skulle vara svinaktigt.
Jag tycker ni skall dela på reparationskostnaden. För att jag skall kunna ha en åsikt om hur det skall repareras och hur kostnaden skall fördelas behövs det närbilder av brottytan isärbruten och av insidan på armen. Det beror på hur illa det är rostat om man skall byta axel eller svetsa och sandblästra och måla den gamla.
Problemet med att byta axel är att axel och drag hör ihop för att bromsarna skall fungera korrekt.
Jag tycker ni skall dela på reparationskostnaden. För att jag skall kunna ha en åsikt om hur det skall repareras och hur kostnaden skall fördelas behövs det närbilder av brottytan isärbruten och av insidan på armen. Det beror på hur illa det är rostat om man skall byta axel eller svetsa och sandblästra och måla den gamla.
Problemet med att byta axel är att axel och drag hör ihop för att bromsarna skall fungera korrekt.