21 296 läst · 143 svar
21k läst
143 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
Jag gick och köpte ett likvärdigt släp så hen kunde åka till byggvaruhuset som tänkt under julen. Som jag lånar ut till detta är löst. Inklusive vagnskadeförsäkring. Så jag tycker nog jag försöker göra rätt för mig.U Ucklahoma skrev:
Eller så är du ett svin som lånar ut oförsäkrade saker som är nära att gå sönder och lurar/hotar till dig pengar från ärliga låntagare.U Ucklahoma skrev:Som jag ser det så kan du inte undkomma ansvar gentemot ägaren av släpkärran.
Fråga om ägaren vill sälja släpkärran, och till vilket pris, köp den. Sedan får du ta ställning till hur du vill göra med din nya släpkärra.
Alternativt så kollar DU med lämplig verkstad om byte av axel snarast, lämnar tillbaks släpkärran till ägaren nyreparerad.
Eller så är du ett svin som aldrig borde få låna något av någon igen.
/ATW
Helt klart, det där är ingen ny skada. Jag skulle ta en diskussion med ägaren där jag erbjuder mig att lämna ett frikostigt bidrag till ett axelbyte. Det där är inget att greja med, den axeln är "slut". Trist att det händer just när man lånar den, men sånt är ju livet ibland.H HSP skrev:
Varför ska jag vara pappa åt andra vuxna människor?A ArneTW skrev:
Om jag visste om att det håller på att gå sönder så hade jag inte lånat ut det!
Lånar man något av någon så om det händer något så den man lånat av inte kan använda det man lånat så får man ju lösa så utlånaren kan fortsätta använda det dom lånat ut när dom behöver det.
Det handlar ju om att respektera andras grejer.
Det får jag ju säga är en exemplarisk lösning på problemet, jag tror att personen du lånade släpet av blir nöjd med att det löses på ett sätt ni kan resonera er fram till.H hammeron skrev:
Mitt förslag är att ni bara byter släp
Sedan får du ta ställning hur du ska göra med det trasiga släpet.
Nej, det är det ingen som vet. Det var nog rent hypotetiskt. Vi behöver inte balla ur denna tråden (också). Men det var nog ett svar på att det inte alltid behöver vara den som tar sönder som ska ersätta 100%.useless skrev:
Ska kärran klara last dvs hjulaxeln hålla uppe tyngden av lasten ska den väl också klara lite belastning i sidled annars är den väl trafikfarlig?
Titta på brottytan. Är den rostig?
Är det gammalt rost?
En ny blank metall/brottyta rostar inom några timmar, men då fortsätter ytan att vara ljusbrun.
En yta som rostat länge får en mer rödbrun matt grov yta.
Genom att titta på sprickans brottyta kan man alltså se om det funnits en gammal spricka som försvagar hjulaxeln.
Nertill ser det ut som ganska färskt ljusrött rostvatten.
Upptill passar inte de två delarnas brottytor ihop.
Kanten har inte samma form och är inte blank utan ser ut att ha flera års gammalt rost.
Vill du ha en bättre analys så ta närbilder i lite olika vinklar, så man får lite mer tredimensionell djupupplevelse och ffa ser var kanten är.
Titta på brottytan. Är den rostig?
Är det gammalt rost?
En ny blank metall/brottyta rostar inom några timmar, men då fortsätter ytan att vara ljusbrun.
En yta som rostat länge får en mer rödbrun matt grov yta.
Genom att titta på sprickans brottyta kan man alltså se om det funnits en gammal spricka som försvagar hjulaxeln.
Nertill ser det ut som ganska färskt ljusrött rostvatten.
Upptill passar inte de två delarnas brottytor ihop.
Kanten har inte samma form och är inte blank utan ser ut att ha flera års gammalt rost.
Vill du ha en bättre analys så ta närbilder i lite olika vinklar, så man får lite mer tredimensionell djupupplevelse och ffa ser var kanten är.
Det blir ju mest spekulationer. Jag finner det ytterst otroligt att en bärarm skulle knäckas på det viset av en smäll om det inte var långt avancerade sprickor sedan tidigare. Och om det syns gammal rost i brottet stärks den teorin. Men hjälper det din diskussion med ägaren? Det är ju alltid problemet då en gammal pryl går sönder att man inte så lätt hittar en gammal del i motsvarande skick som den trasiga var innan den gick sönder.
Men om det nu är så att axeln är slut efter 34 års trogen tjänst så kanske det inte är givet att jag ska ersätta ett byte till 100%? Jag personligen hade absolut inte krävt det. Men jag tror det hade varit skönt om någon 3e part kunde säga att axeln är slut och har tagit sin sista suck. Kanske kan man få ett utlåtande på verkstan? Och om den dessutom är svetsad sen tidigare vore det ju ytterligare förmildrande omständigheter. Jag tänker att värdet på släpvagnen åker upp förmodligen 10000kr pga axelbytet.
Tror man får börja med att snacka ihop sig om hur man ser på den saken. Är man eniga om att det bara var en tidsfråga behöver man ju inte ägna mer energi åt det. Om ägaren å andra sidan menar att den var i utmärkt skick är det ju ett annat läge. Du kan säkert hitta någon som kan svetsa ihop det där för en femhundring, men det är som sagt hål i huvudet att hålla på att försöka lappa vitala bärande delar i det skicket.H hammeron skrev:
När ett släp ser ut så där så saknas allt vad underhåll heter! Och den där sprickan är inte nytillkommen. Erbjud 2000:- mot att den skrotas!