21 296 läst · 143 svar
21k läst
143 svar
Knäckte släpvagnsaxeln
Grannar lånade min släpvagn i tid och otid och pajade saker på den.H hammeron skrev:Jag "touchade" en stenmur med däcket på en släpvagn, i en för snäv högersväng. Den var lånad och dessutom oförsäkrad fick jag veta efteråt, och jag kan tycka att den gick sönder lite väl lätt. Går det dra några slutsatsen från bifogade bilder, och kan man i efterhand få en kontroll/besiktning på axelns skick? Eventuellt är axeln lika gammal som släpvagnen, 34år. Är det rimligt att ersätta för hela reparationen? Tacksam för kommentarer kring hur man bör gå vidare.
Köpte senare ett tungt släp som man får köra på utökat körkort. Blev då olagligt att låna ut till någon som inte har rätt körkort. Så nu kan nästan ingen låna den. Skönt. De få som lånar stämmer jag av villkoren med SMS och ok, innan.
Givetvis lämnar du in den för reparation, efter ök. med ägaren. Givetvis erbjuder du dig att stå för kostnaden. Ägaren kommer säkert då att sponsra. Gör ägaren inte det så står du för allt. Samt transporterna. Att ens fundera på något annat är skamligt, enligt mig.
Det enklaste är väl att inte låna ut saker man inte vill låna ut. Särskilt inte till personer som har en historik att ha sönder grejer.L L Jan skrev:
Kanske det. Men för ens egen sinnesros skull så tror jag inte det är nyttigt att låna ut saker man verkligen inte vill låna ut. De flesta accepterar ett nej, och de som inte gör det är uppenbarligen sådana som man gör bäst i att ha så lite som möjligt att göra med. Inte bra för psyket att vara alltför konflikträdd.RoTe skrev:
Svårt att säga nej till vissa som gör en själv massa tjänster som är viktiga. Bara man gjort upp på SMS innan att släpet är utlånat om Polisen stoppar. Eller om nåt händer vad som gäller.L lbgu skrev:
Tex en granne och IT -expert som kommer på 5 röda vid något IT problem. VVSare, elektriker, andra som man känner. Guld värt.
Om det är en skada som sker pga av livslängd eller dåligt underhåll och du kräver att låntagaren ska stå för allt är det du som beter dig skamligt.L L Jan skrev:Grannar lånade min släpvagn i tid och otid och pajade saker på den.
Köpte senare ett tungt släp som man får köra på utökat körkort. Blev då olagligt att låna ut till någon som inte har rätt körkort. Så nu kan nästan ingen låna den. Skönt. De få som lånar stämmer jag av villkoren med SMS och ok, innan.
Givetvis lämnar du in den för reparation, efter ök. med ägaren. Givetvis erbjuder du dig att stå för kostnaden. Ägaren kommer säkert då att sponsra. Gör ägaren inte det så står du för allt. Samt transporterna. Att ens fundera på något annat är skamligt, enligt mig.
Låntagaren ska erbjuda sig att sponsra en skälig ersättning map händelsförlopp och kondition.
De som ser detta som svart och vitt har fel.
/ATW
Fast till sådana person vill man ju inte säga nej till utlån De tjänsterna de personerna gör dig får man väl se som betalning för eventuella skador på släpet. Ifall de genomskådar ditt 'fulspel' med nya släpet så kanske deras hjälpsamhet minskar. (Förstod det lite som att du medvetet köpte ett släp de inte kunde låna.)L L Jan skrev:Svårt att säga nej till vissa som gör en själv massa tjänster som är viktiga. Bara man gjort upp på SMS innan att släpet är utlånat om Polisen stoppar. Eller om nåt händer vad som gäller.
Tex en granne och IT -expert som kommer på 5 röda vid något IT problem. VVSare, elektriker, andra som man känner. Guld värt.
Nej nej nej, låntagaren skall erbjuda. Sedan kan ägaren sponsra eller komma med annat förslag, vilket ägaren bör göra.A ArneTW skrev:
Ja, Köpte medvetet ett tungt släp för att slippa låna ut. Tröttnade till slut på att byta stödhjul och blinkersglas. Detta höll på i åratal och jag märkte det ibland långt senare och visste inte vem som hade skadat den. Om någon genomskådar vet jag inte och bryr mig inte. Men inte bara för att slippa sonika låna ut, utan även själva hanteringen av släpet. Jag vill hantera och sköta det på mitt sätt. Andra brukar ha sina sätt att sköta släp. Precis lika som bilar, alla har sitt sätt att sköta bilen.L lbgu skrev:Fast till sådana person vill man ju inte säga nej till utlån De tjänsterna de personerna gör dig får man väl se som betalning för eventuella skador på släpet. Ifall de genomskådar ditt 'fulspel' med nya släpet så kanske deras hjälpsamhet minskar. (Förstod det lite som att du medvetet köpte ett släp de inte kunde låna.)
Många kan inte backa rakt med släp tex. Och en del behandlar släp som om det vore något skräp som man drar bakom bilen. Kan man inte backa rakt med släp bara med hjälp bara av sidospeglarna och backspegeln så är man inte kvalificerad för att köra släp anser jag. En bra gräns!
Även jättebra med nya lagen från cirka Nov. 2024 om frivilligt pantavtal vid utlåning.
Som diskuterats tidigare utifrån bifogade bilder är detta med stor sannolikhet ett gammalt brott som hängt ihop på sista centimetrarna.
Många verkar anse att låntagaren ska stå för hela kalaset, men jag anser att det i så fall är precis lika skamligt att låna ut (eller ens ha i trafik) sådana bristfälliga fordon.
Många verkar anse att låntagaren ska stå för hela kalaset, men jag anser att det i så fall är precis lika skamligt att låna ut (eller ens ha i trafik) sådana bristfälliga fordon.
De glömde att göra upp innan, tex på SMS. Är sammanfattningen här.M MagHam skrev:Som diskuterats tidigare utifrån bifogade bilder är detta med stor sannolikhet ett gammalt brott som hängt ihop på sista centimetrarna.
Pressa ut armen så sprickan går ihop, därefter fogbereda och svetsa. Eventuellt förstärka med en plåtbit över den svetsade sprickan. Det är nog billigaste lösningen på problemet.
Därefter skulle jag pratat med ägaren av släpvagnen om att dela på kostnaden med tanke på hur sprickan ser ut, om ägaren vägrar så är det bara att bita i det sura äpplet och ta kostnaden själv.
Därefter skulle jag pratat med ägaren av släpvagnen om att dela på kostnaden med tanke på hur sprickan ser ut, om ägaren vägrar så är det bara att bita i det sura äpplet och ta kostnaden själv.
Att laga går säkert, men vad säger besiktningen om en lagning, tveksamt om det godkänns. Det är tjockt materiel där och att sätta som lappar och svetsa, Tja går ju, men då bara som en triangelkärra 30 km och som eftersläp som det kallas. Ska ju även vara med reggnummer om den ska framföras på allmän väg.L L A Axelsson skrev:Pressa ut armen så sprickan går ihop, därefter fogbereda och svetsa. Eventuellt förstärka med en plåtbit över den svetsade sprickan. Det är nog billigaste lösningen på problemet.
Hur tänker du att det ska gå till? Efterfordon får inte vara avsedda för godstransport, så man får ta bort flaket också. Användningsområdet för det efterfordonet blir tämligen begränsat...J jonaserik skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.transportstyrelsen.se/s...p/efterfordon/fragor-och-svar-om-efterfordon/