5 252 läst · 123 svar
5k läst
123 svar
Klippa stickpropp på torktumlare?
Det är ju så det fungerar enligt regelverketFairlane skrev:
Precis så, man får inte. Du skrev att man kan om man har behörighet, vilket jag korrigerade. Att kunna och få är inte synonymt.
Tänk dig elektrikern som kommer hem och gör detta hos mig, sen åker han till en granne och installerar en jordfelsbrytare. Efter det åker han vidare och installerar en laddbox. Sen är arbetsdagen slut och han ska åka hem och göra en fast installation av en ny tvättmaskin, men kommer på att han inte har egen auktorisation så det får vänta, han ringer en annan elektriker som kan göra jobbet... Är det så det fungerar i verkligheten? Hade du uppmanat honom att ringa en annan elektriker?
Medlem
· Västernorrland
· 11 209 inlägg
Det är jag och väldigt många medvetna om, regelverket är kasst.P Putte 9497 skrev:
Om jag formulerar om mig:
Om du vet en person som arbetar som elektriker utan egen auktorisation (dvs anställd i ett godkänt bolag) och du vet att personen är väldigt kompetent, skulle du uppmana denne att ringa en elektriker för att montera en torktumlare fast?
Ja ok dåE elmont skrev:
Och jag tycker inte att köket är ett lämpligt ställe att hålla på med skitiga kläder. Utan då är en tvättstuga betydligt trevligare att ha, där kan man ju ha lite mer än bara en tvättmaskin. Som tex tork möjligheter, ho för blötläggning, strykbräda, skåp för kemikalier, mangel, mm.
Ps
Jag glömde att nämna en duschkabin så man slipper vänta på långduscharna.
Ps
Jag glömde att nämna en duschkabin så man slipper vänta på långduscharna.
Redigerat:
Ja exakt, det är ju tvättstuga man vill ha, som sagtE elmont skrev:
Nej, varför skulle jag det?Fairlane skrev:
Det är jag och väldigt många medvetna om, regelverket är kasst.
Om jag formulerar om mig:
Om du vet en person som arbetar som elektriker utan egen auktorisation (dvs anställd i ett godkänt bolag) och du vet att personen är väldigt kompetent, skulle du uppmana denne att ringa en elektriker för att montera en torktumlare fast?
Är TS elektriker hade han aldrig ställt frågan.
Vad du tycker om regelverket är ointressant, det finns där av en anledning.
Ja, för att skydda jobben.P Putte 9497 skrev:
Om det vore viktigt med auktorisationen så skulle du såklart uppmana elektrikern utan egen jobb att ringa en elektriker, för så säger ju regelverket, som finns där av en anledning...
En Auktorisation handlar om elsäkerhet och utbildning och inte för att rädda jobben. Så där har du helt fel.Fairlane skrev:
Nu kan det ju vara så att elektrikern kan hempula genom att deras elektriker för regelefterlevnad inom företaget står för hans jobb.
Om man tänker sig att koppla in tvättmaskinen i en dosa och klippa kabeln så är det väll bara att man gör det. Varför då ens fråga på ett forum om man själv tycker att man besitter kunskaperna?
Vad skulle du ge för råd om jag skulle fråga hur man rånar en bank?
Och till allas stora glädje i dessa eviga behörighetsdiskussioner skrev TS.P Putte 9497 skrev:En Auktorisation handlar om elsäkerhet och utbildning och inte för att rädda jobben. Så där har du helt fel.
Nu kan det ju vara så att elektrikern kan hempula genom att deras elektriker för regelefterlevnad inom företaget står för hans jobb.
Om man tänker sig att koppla in tvättmaskinen i en dosa och klippa kabeln så är det väll bara att man gör det. Varför då ens fråga på ett forum om man själv tycker att man besitter kunskaperna?
Vad skulle du ge för råd om jag skulle fråga hur man rånar en bank?
https://www.byggahus.se/forum/threads/klippa-stickpropp-pa-torktumlare.545807/post-6164291
Just att ersätta en fast inkopplad tvättmaskin med en annan tycker jag är så lätt att om man inte kan det och måste fråga — så kan man gott lära sig hur det görs och göra det själv.
Syftet med bestämmelserna är ju att vissa farliga jobb ska göras med en elektriker. Enklare jobb får man göra själv om man vet vad man gör (när man gör det). Det är därför man själv får byta befintliga vägguttag och strömbrytare upp till 16 A, så länge de sitter i en kapsel eller dosa. Men reglerna förordar inte att någon ger sig på en fast installation.
Sen ska detta förmedlas på något sätt i regelverket — som inte kommer att missförstås och som folk på ett enkelt sätt kan tillgodogöra sig.
Det finns säkert goda skäl till varför reglerna om vad folk får göra själv inte omfattar fasta installationer. Men jag har (med min begränsade insikt) väldigt svårt att se varför det skulle omfatta en typisk installation av en tvättmaskin. Lär väl inte vara farligare än att byta ut en stickkontakt?
Det ligger ju väldigt nära till hands att anta att reglerna ser ut som de gör — och inte skilljer på olika former av fasta installationer — har att göra med att bestämmelserna i sådana fall skulle bli ganska krångliga.
Syftet med bestämmelserna är ju att vissa farliga jobb ska göras med en elektriker. Enklare jobb får man göra själv om man vet vad man gör (när man gör det). Det är därför man själv får byta befintliga vägguttag och strömbrytare upp till 16 A, så länge de sitter i en kapsel eller dosa. Men reglerna förordar inte att någon ger sig på en fast installation.
Sen ska detta förmedlas på något sätt i regelverket — som inte kommer att missförstås och som folk på ett enkelt sätt kan tillgodogöra sig.
Det finns säkert goda skäl till varför reglerna om vad folk får göra själv inte omfattar fasta installationer. Men jag har (med min begränsade insikt) väldigt svårt att se varför det skulle omfatta en typisk installation av en tvättmaskin. Lär väl inte vara farligare än att byta ut en stickkontakt?
Det ligger ju väldigt nära till hands att anta att reglerna ser ut som de gör — och inte skilljer på olika former av fasta installationer — har att göra med att bestämmelserna i sådana fall skulle bli ganska krångliga.
Är du säker på det? Varför är det då så viktigt för elektrikerföretagen att det inte ska vara personlig auktorisation, utan att det ska få genom en anställning för de allra flesta.P Putte 9497 skrev:
Så kan det vara, men det är nog tveksamt?P Putte 9497 skrev:
Är det ens helt tillåtet?
Men glöm inte att det viktiga är att följa regelverket, inte att det blir rätt!
Fast TS skulle ju anlita elektriker, ville bara veta om det var ok att köpa den maskinen.P Putte 9497 skrev:
Även om man inte tänker anlita en elektriker är det väl viktigare att det blir rätt?
Att du inte ska göra det?P Putte 9497 skrev:
Dvs du skulle avråda personer som kopplar dagarna i ända om de saknar egen auktorisation?
Om jag inte är ute och cyklar har du egen auktorisation och fick lära dig genom forumet att en jordfelsbrytare skyddar ojordade uttag också. Tänk så bra forumet kan vara.
Jodå, mamma fick det när hon beställde installation av tvättmaskin i sin gamla lägenhet från 60-talet. Det var i och för sig utanpåliggande installation. Du kanske menade nybyggnation?Demmpa skrev:
Säkringen/dvärgbrytaren i gruppcentralen räcker för att få till "allpolig brytning" av objektet/maskinen.
Finns typ inte ett enda badrum i lägenheter som har någon "tvättmaskinsbrytare" utan typ alla har bara en anslutningsdosa.
Men det är aldrig fel med en "tvättmaskinsbrytare" i nära anslutning till maskinen.