4 811 läst · 121 svar
5k läst
121 svar
Klippa stickpropp på torktumlare?
Personlig auktourisation kan du med skaffa. Först måste du läsa en elutbildning på gymnasienivå som finns på komvux och sedan jobbar du x antal år under aukourisation och går ytterligare en utbildning på upp till ett år som du själv får bekosta. 50 papp och uppåt. Sedan skaffar du enskild firma och kopplar el helt enligt regelverket.Fairlane skrev:
Är du säker på det? Varför är det då så viktigt för elektrikerföretagen att det inte ska vara personlig auktorisation, utan att det ska få genom en anställning för de allra flesta.
Så kan det vara, men det är nog tveksamt?
Är det ens helt tillåtet?
Men glöm inte att det viktiga är att följa regelverket, inte att det blir rätt!
Fast TS skulle ju anlita elektriker, ville bara veta om det var ok att köpa den maskinen.
Även om man inte tänker anlita en elektriker är det väl viktigare att det blir rätt?
Att du inte ska göra det?
Dvs du skulle avråda personer som kopplar dagarna i ända om de saknar egen auktorisation?
Om jag inte är ute och cyklar har du egen auktorisation och fick lära dig genom forumet att en jordfelsbrytare skyddar ojordade uttag också. Tänk så bra forumet kan vara.
Varför kan man inte ha personligt körkort på bil utan att behöva göra uppkörning etc? Finns åldringar som är rent livsfarliga i trafiken men köra bil får dom med körkort.
Ja och varför måste man jobba X år under någon? Om man lär sig fortare?P Putte 9497 skrev:Personlig auktourisation kan du med skaffa. Först måste du läsa en elutbildning på gymnasienivå som finns på komvux och sedan jobbar du x antal år under aukourisation och går ytterligare en utbildning på upp till ett år som du själv får bekosta. 50 papp och uppåt. Sedan skaffar du enskild firma och kopplar el helt enligt regelverket.
Varför måste man gå någon gymnasieutbildning om man har högskoleutbildning inom området?
Vill du verkligen jämföra med körkort för bil?P Putte 9497 skrev:
Ok, vi gör det. Jag går en kurs på gymnasiet, där jag är rätt ointresserad och inte lär mig mycket. Sen börjar jag köra bil på ett företag, taxi kanske? Eget körkort behöver jag inte för företaget har en EKP. På kvällen efter avslutat jobb får jag såklart inte köra hem, för det är en säkerhetsfråga och jag saknar körkort. Jag får ringa en taxi och får då en person som inte heller har eget körkort...
Många elektriker är väldigt duktiga. Många är det inte alls. Jag fick vägleda en elektriker som var hemma hos en bekant och utförde jobb, för han hittade inte någon lösning på hur han skulle dra jorden till ett takuttag. En annan tackade vi nej till efter att han ville byta ut den fina diazedcentralen från mitten av 70-talet med motiveringen att man inte får arbeta i sånna längre.
Det finns faktiskt gott om anledningar att ställa frågor här även för den som inte får installera själv enligt regelverket. Några exempel:
- Man vill veta om något är görbart innan man kontaktar elektriker eller köper en apparat (som i detta fall)
- Man vill veta hur det fungerar så att man kan jaga bort de elektriker som pratar strunt
- Man väljer att göra själv, fast man inte får. Då är det väl ändå bra att det blir så säkert som möjligt?
Som sagt jag minns väl att en som utgav sig vara auktoriserad elektriker ifrågasatte att en jordfelsbrytare skyddade ojordade uttag. Är det verkligen rimligt att måste gå en gymnasieutbildning, jobba flera år och sen läsa på mer utöver det till en rätt stor slant, för att få den kompetensen?
Att du inte skaffade en Auktorisation på din högskoleutbildning då?Fairlane skrev:
Ja och varför måste man jobba X år under någon? Om man lär sig fortare?
Varför måste man gå någon gymnasieutbildning om man har högskoleutbildning inom området?
Vill du verkligen jämföra med körkort för bil?
Ok, vi gör det. Jag går en kurs på gymnasiet, där jag är rätt ointresserad och inte lär mig mycket. Sen börjar jag köra bil på ett företag, taxi kanske? Eget körkort behöver jag inte för företaget har en EKP. På kvällen efter avslutat jobb får jag såklart inte köra hem, för det är en säkerhetsfråga och jag saknar körkort. Jag får ringa en taxi och får då en person som inte heller har eget körkort...
Många elektriker är väldigt duktiga. Många är det inte alls. Jag fick vägleda en elektriker som var hemma hos en bekant och utförde jobb, för han hittade inte någon lösning på hur han skulle dra jorden till ett takuttag. En annan tackade vi nej till efter att han ville byta ut den fina diazedcentralen från mitten av 70-talet med motiveringen att man inte får arbeta i sånna längre.
Det finns faktiskt gott om anledningar att ställa frågor här även för den som inte får installera själv enligt regelverket. Några exempel:
Sen att du jämför att koppla in en torktumlare fast med bankrån är kul ...
- Man vill veta om något är görbart innan man kontaktar elektriker eller köper en apparat (som i detta fall)
- Man vill veta hur det fungerar så att man kan jaga bort de elektriker som pratar strunt
- Man väljer att göra själv, fast man inte får. Då är det väl ändå bra att det blir så säkert som möjligt?
Som sagt jag minns väl att en som utgav sig vara auktoriserad elektriker ifrågasatte att en jordfelsbrytare skyddade ojordade uttag. Är det verkligen rimligt att måste gå en gymnasieutbildning, jobba flera år och sen läsa på mer utöver det till en rätt stor slant, för att få den kompetensen?
Man behöver inte läsa in alla moduler på komvux utan allt som du tidigare läst får du tillgodoräkna dig.
De elektriker du har dålig erfarenhet av var unga i yrket precis som du en gång varit. Kanske därför de inte har egen auktorisation.
Det är inte jag som skapat reglerna för varken auktourisation som körkort eller vad det nu må vara.
Men utan regler skulle samhället rasa.
Om du sedan kopplar din egen el hemma olagligt bryr inte jag mig om. Kör du onykter är dina problem.
Men att skriva om det man ska göra och fråga andra hur man gör på ett forum är ju ett problem likväl som jag skulle fråga dig hur man rånar banken eller bygger en bomb.
Det finns många beskrivningar på nätet hur man planerar att råna banken, tusenfadigt fler beskrivningar på hur man gör/bygger bomber.P Putte 9497 skrev:
Redan på BBS-tiden så fanns "Terroristens kokbok" med all möjlig information om bombtillverkning mm att ladda hem, jag har den liggandes på en diskett någonstans.
Ok, så du är en blivande terrorist då? Hoppas Säpo smyger i buskarna😛Demmpa skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
50 kSEK låter som en ganska låg studieskuld, som man borde kunna betala av på ganska kort tid om man är duktig på sitt jobb.P Putte 9497 skrev:Personlig auktourisation kan du med skaffa. Först måste du läsa en elutbildning på gymnasienivå som finns på komvux och sedan jobbar du x antal år under aukourisation och går ytterligare en utbildning på upp till ett år som du själv får bekosta. 50 papp och uppåt. Sedan skaffar du enskild firma och kopplar el helt enligt regelverket.
Här håller jag med och inte med.P Putte 9497 skrev:
Att någon kopplar el olagligt är inte ett problem så länge det blir rätt, och konsekvenserna tredje man om det blir fel riskerar inte att bli annat än ganska små.
Att någon kör bil onykter är ett problem eftersom det i stort sett inte går att köra (i trafik) rätt när man är onykter. Risken för allvarliga konsekvenserna för tredje man är stor.
Alla regelbrott medför inte samma risker för allvarliga problem för tredje man.P Putte 9497 skrev: