Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Dayangel skrev:
Jag svarade djac om vad som kan vara fel med att "justera vårt leverne" och svaret är så klart sämre levnadsstandard.
H Henrik Jern skrev:
Justera vårt leverne betyder sämre levnadsstandard och ännu kallare om vintern och sämre matkvaliteten med mera.
Ni tänker att "justera leverne" betyder att leva precis som idag fast fattigt. Det är ju inte så lockande. Det tänket tyder på extremt bristande fantasi och bortser helt från hur saker som arbete, produktion och konsumtion hänger samman.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi har alltid justerat hur vi lever i takt med att våra kunskaper har ökat och självklart har det i varje förändring funnits de som velat hålla fast vid det gamla och destruktiva, denna tråden är ju ett rungande bevis på att det är så även denna gång.
Så de som sitter på mest kunskap om ämnet flyger fortfarande privatjet, vilket då är ok och vi som är destruktiva och ignoranta sitter och fryser i våra hus och gör fel?

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
D djac skrev:
Och nej, det behövs inte media som driver felaktigheter, jag anser inte att det behövs en tidning som driver faktafelet att jorden är platt, anser du att detta är ett behov idag?
Halva jordens befolkning minst tror på "fakta" helt utan bevis (religion) så att jorden är platt är väl i samma härad.

Religiösa organisationer får väl dessutom bidrag från skattemedel för att sprida sin irrläror.
Så där finns det en del att rätta till.

• Gilla
L A Axelsson och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi har alltid justerat hur vi lever i takt med att våra kunskaper har ökat och självklart har det i varje förändring funnits de som velat hålla fast vid det gamla och destruktiva, denna tråden är ju ett rungande bevis på att det är så även denna gång.
Håller med, och vi kommer att justera om det blir en större påverkan av klimatförändringar.

Några får dra ner på standarden.
Andra måste flytta.
Vissa kommer inte att överleva.
En del kommer föda färre barn.
Någon blir rik på förändringen.
Kanske något nuvarande I land hamnar på efterkälken, och något underutvecklat land utvecklas snabbt.
Somliga kommer inte ändra någonting förrän det är absolut nödvändigt för dem själva.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Klart det skett förändringar men knappast till det sämre (subjektivt måhända). Västvärlden har det lika varmt om inte varmare inomhus, många har spabad eller uppvärmd pool, äter mera kött, bränner mer på transport och prylar än någonsin.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Västvärlden har det lika varmt om inte varmare inomhus, många har spabad eller uppvärmd pool, äter mera kött, bränner mer på transport och prylar än någonsin.
Fast ger det särskillt stor positiv utväxling på hur folk mår? Det mesta tyder på att det inte gör det. Samtidigt har människor idag inget realistiskt val att leva annorlunda. Efter arbete och allt admin av vanligt liv finns för många inte ork för annat än slökonsumtion eller drömmar om densamma. Fullt förståerligt men sorgligt och patetiskt. Jag tror få inser hur få 'livsstilar' som faktiskt är möjliga idag. Utrymmet och möjligheterna för allt annat än 9-5 har kontinuerligt krympt.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag iofs inte, även om det såklart finns ett gäng. Men det finns väldigt många utanför SD domän nazister och rasister också, exempelvis NMR. Enligt logik så skulle då Expo strunta i dessa, om deras enda uppgift var att hitta skit om SD.
Livsuppgiften är att kasta skit på SD. Resten får en liten känga ibland. Men det är inte lika meningsfullt att jaga t.ex NMR, att sprida ut att man hittat nazister hos NMR vore som att bli överraskad av att det finns sand i Sahara. Varför skulle expo jaga NMR eller liknande gäng? Dessa är inte här för att frälsa världen från ondo utan framförallt SD.
Mainstream media håller inte heller på och jagar dessa heller. Media finns inte för att rädda världen. De finns för att tjäna pengar. Då har man sin agenda man följer som anpassas efter vad folket vill läsa. Folk är troligtvis inte intresserade och då är inte heller media det.
Jag är ledsen men media är inte den som kommer rädda världen.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
D
H Henrik Jern skrev:
Så de som sitter på mest kunskap om ämnet flyger fortfarande privatjet, vilket då är ok och vi som är destruktiva och ignoranta sitter och fryser i våra hus och gör fel?
Nej, det är de med mest pengar som har sådana.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Halva jordens befolkning minst tror på "fakta" helt utan bevis (religion) så att jorden är platt är väl i samma härad.

Religiösa organisationer får väl dessutom bidrag från skattemedel för att sprida sin irrläror.
Så där finns det en del att rätta till.
Nej, det är absolut inte samma sak.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Fast ger det särskillt stor positiv utväxling på hur folk mår? Det mesta tyder på att det inte gör det. Samtidigt har människor idag inget realistiskt val att leva annorlunda. Efter arbete och allt admin av vanligt liv finns för många inte ork för annat än slökonsumtion eller drömmar om densamma. Fullt förståerligt men sorgligt och patetiskt. Jag tror få inser hur få 'livsstilar' som faktiskt är möjliga idag. Utrymmet och möjligheterna för allt annat än 9-5 har kontinuerligt krympt.
Det finns väl sjöar av möjligheter för människor att leva annorlunda i dagens samhälle om man nu vill. Den enkla sanningen är väl att ingen vill göra det "frivilligt" oavsett vad FN, klimatgurus eller pick your choice siar om i media. Det kommer såklart forceras med prislappen om nu makthavarna vill sen. Huruvida människan mår av sina egna val och vanor låter jag vara osagt. Själv vet jag iaf att mitt mående påverkas positivt av valfriheten att kunna ta mig lite vart jag vill, ha ett stadigt intag av gott kött vid sidan av drägligt inomhusklimat och ett par regelbundna veckodopp i karet.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är absolut inte samma sak.
Och det baserar du på vad?

Utveckla gärna, du behöver inte hålla inne, kom igen och skriv mer än en "oneliner" utan substans, motivera!

• Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Livsuppgiften är att kasta skit på SD.
SD är ett rasistiskt parti startat av nazister och fortfarande befolkat av nazister. Jag ansåg länge att SD inte var ett fascistiskt parti men har ändrat mig efter jag fått bättre förståelse för hur altmedia, sociala media och nättroll hanteras och styrs av partiet. Gatudelen , som jag ansett var en viktig del av en fascistisk rörelse och gjort att jag inte använt termen för SD, behövs inte längre när hat och hot kan spridas online och effektivt tysta motståndare.

Folk som röstar på SD förstår kanske inte själva att de sympatiserar med fascismen men det är främst för att de har en Hollywood bild i huvudet eller endast tänker på fascismens senare faser. Här tror jag de ideologiskt skolade nassarna håller med mig. Tankegodset, politiken och agerandet är helt enkelt helt i linje med fascismen. Konservativa och liberala krafters agerande är tyvärr helt i linje med historiska exempel. De väljer alltid att ingå allians när det väl kniper.

• Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och det baserar du på vad?

Utveckla gärna, du behöver inte hålla inne, kom igen och skriv mer än en "oneliner" utan substans, motivera!
Det är stor skillnad att tro på något som du inte tror på och att påstå att något du vet är fel. Jorden är inte platt, det vet du efter som du vet vilken form den har.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Livsuppgiften är att kasta skit på SD. Resten får en liten känga ibland. Men det är inte lika meningsfullt att jaga t.ex NMR, att sprida ut att man hittat nazister hos NMR vore som att bli överraskad av att det finns sand i Sahara. Varför skulle expo jaga NMR eller liknande gäng? Dessa är inte här för att frälsa världen från ondo utan framförallt SD.
Mainstream media håller inte heller på och jagar dessa heller. Media finns inte för att rädda världen. De finns för att tjäna pengar. Då har man sin agenda man följer som anpassas efter vad folket vill läsa. Folk är troligtvis inte intresserade och då är inte heller media det.
Jag är ledsen men media är inte den som kommer rädda världen.
Ok, så din tes stämde inte, bra att du ändrade den lite, men återigen blev det fel. Alla föreläsningar etc om nazism etc?

Man jagar allt med rasim, nazism, islamofobi etc. Att man då springer på medlemmar inom SD rätt ofta är väl ingen överraskning? Man hittar rasism i andra partier också och rapporterar det.

Dvs, de har ett mål A som hyfsat ofta, men långt ifrån alltid råkar sammanfalla med något annat B. Det betyder inte att man har B dom mål.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Återigen dessa åsikter som du blandar ihop med fakta, om du har åsikter som är faktuellt fel så är det en felaktig åsikt, så enkelt är det tyvärr.

Och nej, det behövs inte media som driver felaktigheter, jag anser inte att det behövs en tidning som driver faktafelet att jorden är platt, anser du att detta är ett behov idag?
Hur ska jag kunna bedöma om det finns ett behov av en sådan tidning.
Om man säger att det finns inget behov av en sådan tidning så skulle du ligga i gränslandet till yttrandefriheten. (observera gränslandet inte att du klivit över)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.