11 919 läst · 294 svar
12k läst
294 svar
Klimatförnekare
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I Japan verkan man iaf behöva lite fler barn!
https://amp.theguardian.com/world/2...pulation-poses-urgent-risk-to-society-says-pm
https://amp.theguardian.com/world/2...pulation-poses-urgent-risk-to-society-says-pm
Klart att alla som finns ska få leva tills de dör, men föds du inte finns du inte och blir inte en del av problemet.D djac skrev:
Tror inte du förstår vad jag menar eller skriver.
Ja så är det, Japan är något mindre än Sverige eller hur, men med drygt 100 miljoner mer invånare. Men här känns det lite ensligt ibland. Jag tycker vi kunde vara lite fler faktiskt.D Daniel 109 skrev:
Bra idé! Prince Charles kanske kan ta tåget nästa gång?D Dayangel skrev:
https://www.forbes.com/sites/oliver...ate-summit-burning-over-1000-tons-of-co2/amp/
Det är ganska ofattbart att så många ser det som en självklarhet att minska barnafödandet med det våld och den repression som skulle krävas och tycker det är otänkbart att justera sin livsstil något. Snacka om vuxna prioriteringar... barnungar.D djac skrev:
Vi lever med ett enormt slöseri. Elkrisen var intressant eftersom det visade hur folk kan dra ner rejält på elen. Många utan att egentligen lida så mycket. Vissa som har det dåligt ställt fick givetvis ta en för stor smäll men det går ju att undvika om samhället tar lite ansvar.
Vanor går snabbt att ändra om det krävs. Det går säker att se till att vi får det bättre än vi har det trots minskad konsumtion.
Vintern var väl ovanligt mild så klappa inte svenskarna på axeln för att det inte gick åt lika mycket kräm i kåkarna. Vid nästa köldknäpp tillsammans med all elektrifiering som sker så lär vi nog se att det blir rekordförbrukning istället.makhno_ skrev:Det är ganska ofattbart att så många ser det som en självklarhet att minska barnafödandet med det våld och den repression som skulle krävas och tycker det är otänkbart att justera sin livsstil något. Snacka om vuxna prioriteringar... barnungar.
Vi lever med ett enormt slöseri. Elkrisen var intressant eftersom det visade hur folk kan dra ner rejält på elen. Många utan att egentligen lida så mycket. Vissa som har det dåligt ställt fick givetvis ta en för stor smäll men det går ju att undvika om samhället tar lite ansvar.
Vanor går snabbt att ändra om det krävs. Det går säker att se till att vi får det bättre än vi har det trots minskad konsumtion.
Jag förstår, jag läste för snabbt. Justera vårt leverne betyder sämre levnadsstandard och ännu kallare om vintern och sämre matkvaliteten med mera. Det finns mer utrymme för sämre leverne för klimatledarna. Jag har sänkt tillräckligt många grader i min villa förra vintern och nästa.D Dayangel skrev:
Jag förstår nog men det löser sig självt, i takt med att folk får det bättre och får bättre utbildning så föder de färre barn, se hur det ser ut i många länder idag, det går trögt med barnafödandet.mikethebik skrev:
Precis min poäng, sämre levnadsstandard kan knappast beskyllas för att vara rätt. Det är väl bara karaktärer som sjunger we shall overcome i en iskall dusch om kvällarna som fantiserar om dom framtidsutsikterna.H Henrik Jern skrev:
Vi har alltid justerat hur vi lever i takt med att våra kunskaper har ökat och självklart har det i varje förändring funnits de som velat hålla fast vid det gamla och destruktiva, denna tråden är ju ett rungande bevis på att det är så även denna gång.D Dayangel skrev:
I många länder (typiskt katolska länder i Europa) är minskat barnafödande en följd av en kombo av:
Urbanisering
Kvinnor arbetar också, inte bara män
Obefintlig/dålig/dyr barnomsorg
Mormor som traditionellt passat barnbarnen bor kvar på landet för långt bort
Det är väl bete under ett barn per kvinna i vissa länder. Men välstånd har de ju i stan med dubbla inkomster och få barn.
Urbanisering
Kvinnor arbetar också, inte bara män
Obefintlig/dålig/dyr barnomsorg
Mormor som traditionellt passat barnbarnen bor kvar på landet för långt bort
Det är väl bete under ett barn per kvinna i vissa länder. Men välstånd har de ju i stan med dubbla inkomster och få barn.