Status
Tråden går ej att kommentera.
B b8q skrev:
Jag tror att alla kan vara överens om att sedan industrialiseringen så har människan kraftigt ökat sitt utsläpp av luftföroreningar, koldioxid, freoner mm i atmosfären?

Jag tror också att alla kan vara överens om att Jorden upplevt temperatursvängningar på flera grader många gånger tidigare i sin historia, men att det ALDRIG (så vitt vi kan utläsa av borrprover mm) skett en ökning så snabbt som de senaste årtiondena. Tidigare temperaturförändringar har skett såpass långsamt att flora och fauna hunnit anpassa sig.

Slutligen tror jag alla kan vara överens om att mänskligheten för närvarande gör av med mer resurser än jordklotet klarar av att återskapa (i genomsnitt lever vi som om vi hade ca 1.6-1.8 jordklot, och vi i västvärlden är värst, i Sverige lever vi som om vi hade drygt 4 jordklot till vårt förfogande.)
Nu talade jag inte fakta kring konsekvenserna av vårt leverne, jag syftade enbart till fakta till att vi på något sätt har accepterat förändringar som lett till försämrad levnadsstandard
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför denna kritik för att jag konstaterade att jag tar mainstream media och alternativa media så får man sanningen?
Är jag obekväm?
Nej, det är bara ett konstaterande att det är ett fullständigt galet sätt att komma fram till sanningen på.
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
E Ekerz skrev:
Ett praktexempel på hur flockdjuren i vårt samhälle blir påverkade av mainstreammedia.

Nej, det är inte ”nazister” som utgör det största hotet mot judar i Sverige i dag. Det är utan den växande muslimska befolkningen. Det är ingen slump att judar i Malmö börjat fly i ökande takt senaste åren.
Jag har inte påstått något annat. Tvärtom har jag varit tydlig med att Expo inte bara är ute efter att hitta fel hos SD. De är emot rasister, nazister, antisemiter, xenofober etc, oavsett politisk åskådning på dessa.
Expo har exempelvis just tagit upp antisemitismen i Malmö flera gånger, vilket ju tydligt visar att de inte har som enda mål att hitta fel hos SD.
E Ekerz skrev:
Vad avser vänstern så ”behöver” dessa hjärntvättade tomtar nazister och rasister för att berättiga sin egen existens. De är direkt beroende av dom. Ingen tjatar så mycket om nazism och rasism som ni vänstertomtar.
Dumheter * 10. Att rasister och nazister inte tjatar så mycket över rasism och nazist är väl rätt givet?
När du kallar mig vänstertomte (jag har aldrig röstat vänster i hela mitt liv, men är emot rasism, nazism, antisemitism etc) så antar jag att du är ok med att jag kallar dig extremhöger eller facist?

Eller ska vi lägga ner dessa dumheter med att försöka tillskriva andra åsikter de inte har, baserat på olika åsikter i en fråga?

E Ekerz skrev:
Det är för övrigt skrämmande att läsa här hur blint många litar på etablissemanget, mainstreammedier och ffa public service. Ännu mer skrämmande att så många har en uppenbar agenda att tysta alternativmedier och varenda åsikt som strider mot flockdjurens åsiktskorridor. Dvs, allt det som utgör en DEMOKRATI med YTTRANDEFRIHET ska bort. Det är också typiskt dessa krafter att låtsas stå upp för detta men egentligen ser det som obekvämt och onödigt.
Inte alls. Det som är skrämmande är hur många som inte kan ta till sig fakta, oavsett om det rör sig om klimat eller annat. Jag ser inte att någon vill tysta alternativmedia. Om man tror att yttrandefrihet innebär att ingen får säga emot så vet man inte vad yttrandefrihet är.
E Ekerz skrev:
Det är BRA att det finns människor kvar som ifrågasätter. Det är BRA att det finns oliktänkande. Mina föräldrar flydde från ett totalitärt kommunistiskt land och många av de kommentarer du och dina flockdjursvänner dela här påminner starkt om mentaliteten som existerade i kommunistdiktaturen.
Det är bra med ifrågasättande, och olika åsikter. Däremot så är det vettigt att skilja på åsikter och fakta. Om jag har en åsikt att avståndet mellan Stockholm och Göteborg är 10 mil så är det helt enkelt väldigt fel och knappast något vettigt ifrågasättande eller bra oliktänkande.
E Ekerz skrev:
I Nordkorea och Ryssland smutskastar man också oliktänkande som ”nazister”, ”fascister”, ”västagenter”. Du tror att du är bättre.
Ja, jag vet att man gör det i dessa länder, på felaktig grund. Det hindrar mig inte att kalla riktiga nazister för nazister etc. Är det fel att kalla NMR för en nazistisk organisation bara för att Ryssland kallar Ukrainare för nazister menar du?
E Ekerz skrev:
Till alla er som vågar gå emot flockdjursmobben, stor respekt till er. Det är ni som är de starka. Det är dom som är de svaga.
Att stå emot en flock kan vara styrka och det kan vara svaghet.
Att det automatiskt blir rätt att tycka annorlunda och dessutom påstå att det är en sanning är däremot helt galet.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
Sen önskar jag också @Ekerz välkommen till Byggahus och hoppas att du även är här av andra skäl än denna tråd och liknande.
 
  • Gilla
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej det är viktigare att fixa klimatet här och nu än att se till barn inte får allvarliga sjukdomar nu.
Så det är viktigare att fixa sjukdomar nu även om vi inte har en bebolig jord framöver??
Varför kan man inte göra 2 saker samtidigt?
Måste klimatet stå tillbaka för medicinsk forskning?
 
  • Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Det har blivit en religion och absolut sanning för de stora massorna att vi befinner oss i en klimatkris och närmar oss slutet på civilisationen. I varje fall i Sverige. I många andra länder bryr man sig inte särskilt. Det är så imbecill rapportering där media vill hitta ständiga bevis för att vi befinner oss i en klimatkris. Att färre dör än någonsin i väderkatastrofer och att endast några väderfenomen kan kopplas till klimatförändringarna skrivs det inte om. 1/250 000 av gaserna i luften utgörs av koldioxid och en ytterst liten del av denna koldioxid kan kopplas till människoaktiviteter. Säkert påverkar människan, men det är på marginalen och inte ens när samhället stod still under pandemin sjönk utsläppen så att det skulle räcka för att påverka temperaturen på jorden. Tycker denna bild är talande för hur långa tidsepoker det handlar om när det gäller klimatförändringar. Vi befinner oss mitt i återhämtning från senaste istiden och inom några tusen år blir det kallt igen troligtvis.
https://klimatsans.com/wp-content/uploads/2015/06/150608-Istider-Climate4you.jpg

Tycker det är talande att de som förhåller sig skeptiska är de som försöker studera denna komplexa fråga och att de som skriker klimatförnekare bara följer med strömmen och hatar och försöker koppla de som förhåller sig skeptiska till rasism och antivaxxing etc .
 
Fairlane
B Brickeberg skrev:
Det har blivit en religion och absolut sanning för de stora massorna att vi befinner oss i en klimatkris och närmar oss slutet på civilisationen.
Kraftig överdrift. Vem talar om slutet på civilisationen?
B Brickeberg skrev:
I varje fall i Sverige. I många andra länder bryr man sig inte särskilt.
Det var märkligt. Jag trodde det var folk från fler länder än Sverige som deltog på klimatkonferenserna, eller det kanske bara är ledarna i andra länder? Stämmer den bilden verkligen? Det undrar jag. Intresset är stort bland många människor i många länder, även om det såklart inte är frågan om alla människor.
B Brickeberg skrev:
Det är så imbecill rapportering där media vill hitta ständiga bevis för att vi befinner oss i en klimatkris. Att färre dör än någonsin i väderkatastrofer och att endast några väderfenomen kan kopplas till klimatförändringarna skrivs det inte om.
Det skrivs väldigt mycket om att man inte kan koppla enskilda väderhändelser till klimatförändringar, utan att man måste titta på trender. Om man inte sett eller hört det så har man nog inte läst/lyssnat så bra.
B Brickeberg skrev:
1/250 000 av gaserna i luften utgörs av koldioxid och en ytterst liten del av denna koldioxid kan kopplas till människoaktiviteter. Säkert påverkar människan, men det är på marginalen och inte ens när samhället stod still under pandemin sjönk utsläppen så att det skulle räcka för att påverka temperaturen på jorden.
Mängden 1/250 000 låter ju lite så hur skulle det kunna påverka?
Mängden arsenik som är dödlig brukar sägas vara 1-2 mg/kg eller 1/1000 000 eller 1/500 000. Kanske är det dumt att förkasta något bara för att mängden är förhållandevis liten.

Samhället stod inte still under pandemin, men det märktes en nedgång av utsläppen. Sen att det inte är tillräckligt, särskilt inte om man sen tuffar på som innan, är väl inte så märkligt?
B Brickeberg skrev:
Tycker denna bild är talande för hur långa tidsepoker det handlar om när det gäller klimatförändringar. Vi befinner oss mitt i återhämtning från senaste istiden och inom några tusen år blir det kallt igen troligtvis.
[länk]

Tycker det är talande att de som förhåller sig skeptiska är de som försöker studera denna komplexa fråga och att de som skriker klimatförnekare bara följer med strömmen och hatar och försöker koppla de som förhåller sig skeptiska till rasism och antivaxxing etc .
Ärligt talat så tror jag väldigt få människor överhuvudtaget seriöst försöker studera detta. De allra flesta nöjer sig med vad någon annan berättar eller läser någon artikel som stämmer överens med den egna åsikten. Bland de som verkligen försöker studera detta, dvs forskare, så verkar det vara en väldigt stor övervikt för att människan påverkar klimatet mycket.

Det finns även forskning kring hur vanligt det är att man är skeptisk kombinerat med exempelvis hur skeptisk man är mot Covid (och dess vacciner), vilket parti man föredrar etc. Det finns tydliga kopplingar, vilket inte betyder att det stämmer in på alla, bara att det är en tydlig överrepresentation. Det säger åtminstone de som faktiskt försöker studera frågorna på seriöst.
Själv har jag inte studerat frågan seriöst, men det är väl ingen som betvivlar att det är vanligare att personer som sympatiserar med SD är skeptiska till klimatförändringarna än personer som föredrar andra partier. Det finns alltså ett samband, rent objektivt, det är fakta. Sen kan man såklart ha åsikter om saker, men det är något annat.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det är bara ett konstaterande att det är ett fullständigt galet sätt att komma fram till sanningen på.
Har du hört uttrycket att sanningen finns mitt emellan?

I mitt inlägg där jag nämnde det så var det två artiklar i samma ämne.
som jag jämförde.
Tänk på att det är inte alltid det finns mer än två olika sanningar/berättelser.

Om du fortfarande tycker att har fel. Så fråga polisen om deras syn på det.

Sen kan du fundera på vad man uppnår genom att pika en människa för att han inte tycker som du.
Blir det trevligare då?
Om du tror att det blir en trevligare stämning, så fortsätt med det för all del. Allt som ger en lite bättre stämning är bra!
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har inte påstått något annat. Tvärtom har jag varit tydlig med att Expo inte bara är ute efter att hitta fel hos SD. De är emot rasister, nazister, antisemiter, xenofober etc, oavsett politisk åskådning på dessa.
Expo har exempelvis just tagit upp antisemitismen i Malmö flera gånger, vilket ju tydligt visar att de inte har som enda mål att hitta fel hos SD.

Dumheter * 10. Att rasister och nazister inte tjatar så mycket över rasism och nazist är väl rätt givet?
När du kallar mig vänstertomte (jag har aldrig röstat vänster i hela mitt liv, men är emot rasism, nazism, antisemitism etc) så antar jag att du är ok med att jag kallar dig extremhöger eller facist?

Eller ska vi lägga ner dessa dumheter med att försöka tillskriva andra åsikter de inte har, baserat på olika åsikter i en fråga?


Inte alls. Det som är skrämmande är hur många som inte kan ta till sig fakta, oavsett om det rör sig om klimat eller annat. Jag ser inte att någon vill tysta alternativmedia. Om man tror att yttrandefrihet innebär att ingen får säga emot så vet man inte vad yttrandefrihet är.

Det är bra med ifrågasättande, och olika åsikter. Däremot så är det vettigt att skilja på åsikter och fakta. Om jag har en åsikt att avståndet mellan Stockholm och Göteborg är 10 mil så är det helt enkelt väldigt fel och knappast något vettigt ifrågasättande eller bra oliktänkande.

Ja, jag vet att man gör det i dessa länder, på felaktig grund. Det hindrar mig inte att kalla riktiga nazister för nazister etc. Är det fel att kalla NMR för en nazistisk organisation bara för att Ryssland kallar Ukrainare för nazister menar du?

Att stå emot en flock kan vara styrka och det kan vara svaghet.
Att det automatiskt blir rätt att tycka annorlunda och dessutom påstå att det är en sanning är däremot helt galet.
Hur vet du att du inte bara är ett resultat av regimens propaganda? Den andra sidan är åtminstone kapabel till att vara öppen för alternativa narrativ, vilket ni verkar avsky. Ni rapar bara upp samma narrativ som regimen i alla frågor, följer bara strömmen. Mönstermedborgare för totalitära regimer. Det är de som ifrågasätter som är de starka här.

Covidvaccin och klimat har blivit den indoktrinerade massans religion. Det är bara att erkänna att ni i princip var beredda att slå ihjäl folk som kritiserade vaccinet. Etablissemanget och flockdjuren var helt ok med att censurera och tysta kritiker och stänga dom ute från samhället. Jag känner exakt igen denna mentalitet du och dina regimvänliga lydiga flockdjursvänner påvisar här från hur det var i den kommunistiska totalitära regim mina föräldrar flydde ifrån. Du är inte nobel i mina ögon. Du utgör snarare en fara för alla fria medborgare som värnar om demokrati och yttrandefrihet.

Klimatfrågan har bara blivit ännu ett verktyg i syfte att kontrollera massan och vanliga medborgare. Vanliga svenssons ska känna skuld för att de använder plastsugrör samtidigt som eliten skiter fullständigt i att slösa och slänga. De lyckas ställa sådana som du emot mig och det passar dom perfekt.

Med allt detta sagt, jag lever mitt liv precis som jag vill. Flockdjuren har ingen egentlig påverkan på mitt liv och jag vet att många andra tack och lov är likadana.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.