Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
P Pin skrev:
3: nej!

Du använder orden sanning och skyldig på ett märkligt sätt. Jag förstår dig inte.

Om du pratar om fakta behövs bara en utsaga för att ta ställning om den är sann eller falsk. Eventuellt kan nästa utsaga även den vara sann, om den inte motsäger den första.,

Menar du värderingar så är det upp till var och en att bedöma och jag föredrar att lyssna på flera alternativ.
Det grundläggande felet som görs av denna gruppen är den konstanta sammanblandningen av fakta och åsikter, Trump har ju gjort det väldigt publikt, första flagranta exemplet var såklart när han svors in. Det kom inte så mycket folk och kamerabilderna visade glesa led men Trump tyckte det var jättemycket folk.

Det är återkommande i såna här diskussioner att åsikter ställs mot fakta, de vetenskapliga sidorna av klimatfrågan är fastställda sen över 100år och har inte justerats nämnvärt, de håller fortfarande. Det som finns kvar och kan diskuteras är vad man tycker om det, det är åsikter.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
D
D Dayangel skrev:
Klart det skett förändringar men knappast till det sämre (subjektivt måhända). Västvärlden har det lika varmt om inte varmare inomhus, många har spabad eller uppvärmd pool, äter mera kött, bränner mer på transport och prylar än någonsin.
Hela den här frågan är subjektiv, fakta är tydliga så alla fåniga krumbukter är från människor som antingen inte kan eller vill förstå och de har funnits i varje förändring, det har alltid funnits en grupp som inte klarat ta in fakta, det får man liksom räkna med.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vilka är ”vi” i sammanhanget, är det du och jag eller hela Sverige? Om hela Sverige ska ställa om tex med isolering och värmepumpar ska det ske helt spontant på individnivå i takt med att alla själva kommer på att det är en god idé (investering), behövs informationskampanj, bidrag/avdrag/subventioner, eller tvingande åtgärder som regler och lagar?

Kanske skulle vi i SE1 inte ha billigare el utan billigare isolering?

Att gå först brukar innebära både högre möjlighet till utdelning och högre risk.
Jag menar vi som land.
Tänker osökt på Englands hus.
Ser ibland hus program därifrån där dom vid försäljning skryter om 2 glasfönster där standard är 1 glas.
Wetroom är något unikt (vanligt svenskt badrum) där heltäckningsmatta eller trägolv är standard och vissa vill ju då luckra upp våra byggregler och jag vill inte dit iallafall:)
Självklart ska det inte vara tvingande men absolut lönade i längden.
Byggde själv nytt hus (jag vet inte klimatsmart) men om man nu bygger så tycker jag det är självklart att satsa på klimatskalet först och inte så dyrt kök som möjligt för pengarna.
Om vi alla hjälps åt med att tänka långsiktigt gällande uppvärmning och miljö så kan vi med små medel göra stor skillnad.
Skillnaden mellan en bra lösning och en lite mindre bra brukar kunna betala sig fort och ju dyrare energi kommer bli så lönar sig en lite dyrare investering snabbt.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det grundläggande felet som görs av denna gruppen är den konstanta sammanblandningen av fakta och åsikter, Trump har ju gjort det väldigt publikt, första flagranta exemplet var såklart när han svors in. Det kom inte så mycket folk och kamerabilderna visade glesa led men Trump tyckte det var jättemycket folk.

Det är återkommande i såna här diskussioner att åsikter ställs mot fakta, de vetenskapliga sidorna av klimatfrågan är fastställda sen över 100år och har inte justerats nämnvärt, de håller fortfarande. Det som finns kvar och kan diskuteras är vad man tycker om det, det är åsikter.
Håller med. TS framställer i sina exempel alternativa påståenden som fakta (sanningar). Omvänt så kan vi alla ha olika värderingar (åsikter) av fakta. Detta måste kunna diskuteras. Det finns inte åsikter som är felaktiga. Däremot bör man kunna förklara (dvs diskutera) hur man kommit fram till sin åsikt. Ibland visar det sig att åsikten är grundad på felaktiga fakta.

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hela den här frågan är subjektiv, fakta är tydliga så alla fåniga krumbukter är från människor som antingen inte kan eller vill förstå och de har funnits i varje förändring, det har alltid funnits en grupp som inte klarat ta in fakta, det får man liksom räkna med.
Finns det fakta på att vi har gjort förändringar till det sämre, låt säga senaste 100 åren, eller vad är det för tydlig fakta du hänvisar till?

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, i yttrandefriheten ingår att jag både får tycka och yttra det, jag varken kan eller vill stoppa en eventuell sådan men jag anser inte att den behövs. Vad anser du, vill du se en större debatt om jordens form, eller tror du att vi kan parkera det ämnet och anse att det numera är fakta att jorden är rund?
Jag tycker det är jätteviktigt att diskutera varför han som jag sett, en pensionerad professor i ekonomisk historia, inte får tid i mainstreammedia för att förklara att jorden egentligen är formad som en donut. Det är rundjordskonspiratörerna som är igång igen.

Och varför skulle hon som påstår att jorden är bananformad få tid i diskussionen, det är ju helt befängt!

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Finns det fakta på att vi har gjort förändringar till det sämre, låt säga senaste 100 åren, eller vad är det för tydlig fakta du hänvisar till?
Jag tror att alla kan vara överens om att sedan industrialiseringen så har människan kraftigt ökat sitt utsläpp av luftföroreningar, koldioxid, freoner mm i atmosfären?

Jag tror också att alla kan vara överens om att Jorden upplevt temperatursvängningar på flera grader många gånger tidigare i sin historia, men att det ALDRIG (så vitt vi kan utläsa av borrprover mm) skett en ökning så snabbt som de senaste årtiondena. Tidigare temperaturförändringar har skett såpass långsamt att flora och fauna hunnit anpassa sig.

Slutligen tror jag alla kan vara överens om att mänskligheten för närvarande gör av med mer resurser än jordklotet klarar av att återskapa (i genomsnitt lever vi som om vi hade ca 1.6-1.8 jordklot, och vi i västvärlden är värst, i Sverige lever vi som om vi hade drygt 4 jordklot till vårt förfogande.)

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Strunta i vänstermobben. Vi har fortfarande åsiktsfrihet och yttrandefrihet även om diverse politiker och klimatalarmister försöker försämra vår rättigheter.
Märkligt att alla som är upplysta av forskning blir kallade för vänster

• Gilla
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
C
mikethebik mikethebik skrev:
Jag tillhör definitivt inte foliehattarna som ger sig på Bill Gates, eller att vaccin är till för att döda.
En sterilisering efter andra barnet så är det löst utan att vi behöver dra in Bill Gates, George Zoros, 9/11, den obefintliga månlandningen, Estonia, aliens och diverse andra obskyra fantasier från de som tror att allt myndigheter gör är konspirationer...

Edit, glömde visst 5G...
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har inte ändrat min tes.
Islamofobi säger du. Jagar de judehatare också?
Fairlane Fairlane skrev:
Din första tes var att deras enda mål var att hitta fel på SD, jag trodde felaktiga att du nyanserat dig lite, men jag missförstod.

Ja, de jagar judehatare också. Jag trodde det framgick när jag skrev att de jagade nazister... kopplingen mellan judehatare och islamofobi är det att det ofta är samma personer?
R RoAd skrev:
Kan du bara svara på frågan: Är jorden formad som en rugbyboll? Eller inser du att din "mittimellan"-metod inte fungerar och att en sida i en fråga kan ha helt rätt medans den andra har helt fel?
kashieda kashieda skrev:
Jag tycker det är jätteviktigt att diskutera varför han som jag sett, en pensionerad professor i ekonomisk historia, inte får tid i mainstreammedia för att förklara att jorden egentligen är formad som en donut. Det är rundjordskonspiratörerna som är igång igen.

Och varför skulle hon som påstår att jorden är bananformad få tid i diskussionen, det är ju helt befängt!
Nu blir det bara tramsigt och löjligt. Väx upp eller kom med mogna argument.

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
alltså arghh jösses...

Fairlane
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Märkligt att alla som är upplysta av forskning blir kallade för vänster
Ja, det där är något märkligt som jag sett flera gånger. Om du inte förnekar människans påverkan på klimatet är du vänster. Vad man röstar på har tydligen inget med saken att göra alls längre om man är höger eller vänster. Man kan till och med ligga höger om dessa personer i frågor som rör ekonomi etc och ändå vara vänster...

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Finns det återigen två "sanningar"?
1. Ja jag hoppar också
2. Nej jag hoppar inte

Och så ska vi dra slutsatsen att sanningen hamnar mittemellan? Ja jag hoppar halvvägs?
Varför denna kritik för att jag konstaterade att jag tar mainstream media och alternativa media så får man sanningen?
Är jag obekväm?

D djac skrev:
Hur vet du det och när är det enligt dina uträkningar lagom att börja och när vi väl börjar, vad ska vi göra först och i vilken omfattning, vore riktigt intressant att få insikt i de planerna?
Okej det är viktigare att fixa klimatet här och nu än att se till barn inte får allvarliga sjukdomar nu.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det där är något märkligt som jag sett flera gånger. Om du inte förnekar människans påverkan på klimatet är du vänster. Vad man röstar på har tydligen inget med saken att göra alls längre om man är höger eller vänster. Man kan till och med ligga höger om dessa personer i frågor som rör ekonomi etc och ändå vara vänster...
Å andra sidan.... Man ska inte kasta sten.... De som förnekar miljön är alltid högerextrema. Så inga snyft visor. Båda är lika barnsliga i den frågan.
Men jag kan hålla med om att blanda in politisk läggning är ointressant.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Din första tes var att deras enda mål var att hitta fel på SD, jag trodde felaktiga att du nyanserat dig lite, men jag missförstod.

Ja, de jagar judehatare också. Jag trodde det framgick när jag skrev att de jagade nazister... kopplingen mellan judehatare och islamofobi är det att det ofta är samma personer?
Ett praktexempel på hur flockdjuren i vårt samhälle blir påverkade av mainstreammedia.

Nej, det är inte ”nazister” som utgör det största hotet mot judar i Sverige i dag. Det är utan den växande muslimska befolkningen. Det är ingen slump att judar i Malmö börjat fly i ökande takt senaste åren.

Vad avser vänstern så ”behöver” dessa hjärntvättade tomtar nazister och rasister för att berättiga sin egen existens. De är direkt beroende av dom. Ingen tjatar så mycket om nazism och rasism som ni vänstertomtar.

Det är för övrigt skrämmande att läsa här hur blint många litar på etablissemanget, mainstreammedier och ffa public service. Ännu mer skrämmande att så många har en uppenbar agenda att tysta alternativmedier och varenda åsikt som strider mot flockdjurens åsiktskorridor. Dvs, allt det som utgör en DEMOKRATI med YTTRANDEFRIHET ska bort. Det är också typiskt dessa krafter att låtsas stå upp för detta men egentligen ser det som obekvämt och onödigt.

Det är BRA att det finns människor kvar som ifrågasätter. Det är BRA att det finns oliktänkande. Mina föräldrar flydde från ett totalitärt kommunistiskt land och många av de kommentarer du och dina flockdjursvänner dela här påminner starkt om mentaliteten som existerade i kommunistdiktaturen.

I Nordkorea och Ryssland smutskastar man också oliktänkande som ”nazister”, ”fascister”, ”västagenter”. Du tror att du är bättre.

Till alla er som vågar gå emot flockdjursmobben, stor respekt till er. Det är ni som är de starka. Det är dom som är de svaga.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.