11 917 läst · 294 svar
12k läst
294 svar
Klimatförnekare
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, det finns mycket jag inte tycker att det behövs. Det betyder inte att jag vill förbjuda det. När det gäller media är pressfriheten väldigt viktig. Så jag är definitivt inte för ett förbud, även om jag tycker att viss press inte behövs.
Vad klantigt av dessa subversiva personer på public service som har en hemlig agenda tvärtemot deras uppdrag att avslöja sig så med sitt val av programtitel. 😁Claes Sörmland skrev:
Nä, men allvarligt talat, menar du att bristen på "opartiskhet" inom public service är jämförbar med dito inom alternativmedia? Eller menar du bara att det är stor skillnad, men att vi inte får glömma de brister som finns inom public service i och med mänskliga faktorn?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 128 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 128 inlägg
Bananskalare skrev:
Det ska väl sägas att detta nästan handlar om en fråga hur man ser på de professionella roller människan kan ta. Jag tror att det är tufft att koppla loss sig från sina personliga värderingar i en journalistroll och särskilt tufft blir det i en miljö där man delar värderingar med kollegorna. Och det gör man ju ofta, medieskrået är en liten och rätt homogen grupp värderingsmässigt.S Skopan skrev:
Samtidigt tror jag att där sådan ambition finns, t ex hos public service, så blir resultatet bättre än i en miljö där ambitionen inte finns, t ex kvällstidningar eller alternativmedia. Att inse att individer och redaktioner inte kommer att kunna vara objektiva ska inte leda till slutsatsen att man inte ens ska försöka. Och sen kan man ju försöka jobba på sina brister, t ex borde public service nyanställa folk som har andra värderingar än den som är dominerande på redaktionen. Har du t ex en urban, progressiv livsstil med hjärtat till vänster med ett särskilt intresse för miljöfrågor så behövs du inte på SR/SVT/public service. Den delen är redan väl representerad på redaktionerna där.
Det här är såklart sant. Här är en XKCD-stripp som visar hur det varierat. Jag ber om ursäkt för den långa bilden, men längden är en del av poängen. Den kommer härifrån: Earth Temperature Timeline. Edit: byggahus verkar skala om bilden. Ni får följa länken för att få den läsbar.C C.Ö skrev:
Hur menar du då, Ilvet och påverkansagenda? De har alltså inte som mål att skriva om intressanta vetenskapliga ämnen, dvs utbildning - utan de vill få dig att ändra uppfattning om något?Bananskalare skrev:
Åh herregud, kommunismens smutsiga tryne visar sig igen.Anna_H skrev:
På vilket sätt spelar hans ideologiska hemvist roll? Jo, det är för att såna som du ska känna med dina känslor istället för att hålla sig till fakta. Du är en sann foliehatt.
Lennart Bengtsson är för övrigt den i Sverige med störst kompetens i ämnet, trots att han inte tillber Mao.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Är det fel att vilja påverka någon till att tycka som en själv. Det gör vi båda i många av våra inlägg.D djac skrev:
Teknikens värld är helt neutrala o sin tidning. De har absolut ingen påverkanskampanjer?
Det skulle vara skvallerpressen... eller inte mer skvaller till folket.
Hitta en tidskrift som är helt neutral och ingen påverkans kampanjer.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Se det som exempel på att all media kan försöka påverka någon.MathiasS skrev:
Men påverkanskampanjer håller mer till på sociala medier. Så jag tror inte det är något problem i media.
Förvisso Expo är ett väldigt bra exempel på påverkanskampanjer.
En tidning vars enda uppgift är att hitta negativa saker om SD. Där har vi en väldigt tydlig kampanj. Vi behöver inte diskutera rätt eller fel. Det hör inte till sakfrågan.
Sen frågan är hur stort är problemet i Sverige? De kända som direkt rört folk i Sverige är nog den om soc och att de omhändertar utrikesfödda barn. Det är ändå en ganska begränsad målgrupp. Rätta mig men var det inte framförallt muslimska familjer som drabbades? det var en väldigt liten målgrupp. Men väldigt fel. Men jag räknar inte att man får Corona av 5G som någon tydlig kampanj.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 128 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 128 inlägg
Illustrerad vetenskap 2023, tveksamt om man har andra ambitioner än att bara överleva:Bananskalare skrev:
Se film: Späckhuggare attackerar världens största haj
Ekvationen förvandlar universum till kaos.
Forskare hittar de svarta hålens felande länk.
Harvardprofessor har forskat i cancerförebyggande i 30 år: Med ett par enkla råd kan vi ofta undvika allvarlig sjukdom
Trollkarl hackade den första telegrafen
Forskare hittar hajart med människoliknande tanduppsättning
Det påståendet får stå för dig.Bananskalare skrev:
Väldigt många mediakonsumenter, som är seriöst intresserade av det man läser/hör, håller koll på vem/vilka som har intressen i mediet.
Tyvärr är alldeles för många svenskar ointresserade av idka källkritik, och förstår därför inte skillnaden ens mellan random Youtube-klipp, och en granskad forskningsrapport, och tycks tro att "allt är samma".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 882 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 882 inlägg
Ja så fick vi då ett tydligt exempel på att det inte bara är ena sidan som ger den andra öknamn. Tack för det tydliga exemplet.S SonnyListon skrev:Åh herregud, kommunismens smutsiga tryne visar sig igen.
På vilket sätt spelar hans ideologiska hemvist roll? Jo, det är för att såna som du ska känna med dina känslor istället för att hålla sig till fakta. Du är en sann foliehatt.
Lennart Bengtsson är för övrigt den i Sverige med störst kompetens i ämnet, trots att han inte tillber Mao.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Du får gärna visa var i din länk det framgår att han är en konservativ högerextremism? Sen får du gärna berätta vad har det med hans kunskap att göra? Man blir inte bättre eller sämre forskare eller professor beroende på en politiska åsikter.Anna_H skrev:
Nu pratar jag inte om hur mycket han kan eller inte. Utan allmänt.
Annars så kan jag tycka att det finns nog seriösare Ställen att länka till.
Cherry picking är ett ledord på den sidan
….men hur försöker Illvet driva påverkanskampanjer och vilken agenda menar du att de driver? Den här typen av svepande påståenden gör att det är svårt att förstå vad du egentligen menar. Det verkar konstigt att ge exempel på en tidning som inte driver en påverkanskampanj om du vill påstå att alla tidningar gör det.Bananskalare skrev:Förvisso Expo är ett väldigt bra exempel på påverkanskampanjer.
En tidning vars enda uppgift är att hitta negativa saker om SD. Där har vi en väldigt tydlig kampanj. Vi behöver inte diskutera rätt eller fel. Det hör inte till sakfrågan.
Sen frågan är hur stort är problemet i Sverige? De kända som direkt rört folk i Sverige är nog den om soc och att de omhändertar utrikesfödda barn. Det är ändå en ganska begränsad målgrupp. Rätta mig men var det inte framförallt muslimska familjer som drabbades? det var en väldigt liten målgrupp. Men väldigt fel. Men jag räknar inte att man får Corona av 5G som någon tydlig kampanj.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag tog upp det precis, att många påverkas mer av sociala medier än vanlig media.S skogaliten skrev:Det påståendet får stå för dig.
Väldigt många mediakonsumenter, som är seriöst intresserade av det man läser/hör, håller koll på vem/vilka som har intressen i mediet.
Tyvärr är alldeles för många svenskar ointresserade av idka källkritik, och förstår därför inte skillnaden ens mellan random Youtube-klipp, och en granskad forskningsrapport, och tycks tro att "allt är sam
Det finns seriös information på sociala medier. Men tyvärr är folk inte källkritiska
Det är ännu tydligare med större frågor som miljön. Folk som annars är noga med källkritik och att ja vettiga argument när man påpekar något är som bortblåst.
Frågan är hur mycket bättre det är i andra länder.
Du har helt missuppfattat journalistyrket märker jag men det förändrar inte att alternativmedia är ett viktigt verktyg i de pågående påverkanskampanjerna mot landet och att få folk att inte tro på fakta och sanningar är ett viktigt mål, alternativa verkligheter via media är ett av verktygen. Vi förbjuder inte dessa men jag tycker att man ska vara väldigt medveten om vems ärenden man går när man tar in och sprider sådana uppgifter.Bananskalare skrev:Är det fel att vilja påverka någon till att tycka som en själv. Det gör vi båda i många av våra inlägg.
Teknikens värld är helt neutrala o sin tidning. De har absolut ingen påverkanskampanjer?
Det skulle vara skvallerpressen... eller inte mer skvaller till folket.
Hitta en tidskrift som är helt neutral och ingen påverkans kampanjer.