C cpalm skrev:
Har man inte 30 dagar nu för tiden?
Det beror på vilket avtal butiken har med Klarna, om dom inte har ändrat det senaste året. Oavsett så finns det andra fakturaleverantörer som har 14 dagar. Jag driver själv en webbshop där jag numera använder Nets/AfterPay, och dom kör med 14 dagar.

C cpalm skrev:
Jo, det är ganska nytt.
[länk]
Då får vi hoppas att andra följer efter och gör likadant :)

Unikt namn
M mrsnhp skrev:
Om ni bara loggar in kring den 25:e får ni se till att inte handla mot 14 dagars faktura i början av månaden ;) 14 dagar är väldigt vanligt inom e-handel, bl.a. Klarna om inte butiken har lyckats skaffa specialavtal med dem.
Ja klarna är skit.... :cool:

M mrsnhp skrev:
Det beror på vilket avtal butiken har med Klarna, om dom inte har ändrat det senaste året. Oavsett så finns det andra fakturaleverantörer som har 14 dagar. Jag driver själv en webbshop där jag numera använder Nets/AfterPay, och dom kör med 14 dagar.
Jag har iallafall haft 30 dagars kredit på alla köp de senaste åren oavsett webbutik. Men jag kanske bara har haft tur.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har iallafall haft 30 dagars kredit på alla köp de senaste åren oavsett webbutik. Men jag kanske bara har haft tur.
Klarna har ändrat till 30 dagar efter kritik och många kunder som inte kan betala innan de fått en lön.

S sjoelund skrev:
Klarna har ändrat till 30 dagar efter kritik och många kunder som inte kan betala innan de fått en lön.
Varför är man då så korkad att man handlar om man inte kan betala?

• Gilla
tank77 och 6 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Alla är inte duktiga på ekonomi. Se på Lyxfällan någon gång så blir det ganska klart för dig varför vissa i Sverige blir fattiga trots bra inkomst. Eller titta på Strandhäll...

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Troligen genetiskt och därmed medfött.

Sen till det kommer ju en ganska utbredd kognitov nedgång med åldern, alla är inte lika skärpta vid t ex 65 års ålder som vid 25.

Och en och annan olycka.

@
S sjoelund skrev:
Alla är inte duktiga på ekonomi. Se på Lyxfällan någon gång så blir det ganska klart för dig varför vissa i Sverige blir fattiga trots bra inkomst. Eller titta på Strandhäll...
De som inte har koll ska absolut inte handla på kredit....

@ @ndreas skrev:
De som inte har koll ska absolut inte handla på kredit....
Bara att knappa in personnummer så kommer varan. Jag skulle tro att många av dem inte förstår vad kredit innebär och det är det som är problemet. De ska inte handla på kredit men systemet är så enkelt som möjligt för att de av oss som förstår kredit vill ha det enkelt.

Det vore bättre om man var tvungen att söka kreditlimit hos Klarna innan man fick handla på kredit och var tvungen att bekräfta varje köp med BankID där det kom fram kostnad inklusive 1 års kredit.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Handla väl inte om att vara duktig på ekonomi, utan att inte handla över sina tillgångar. Gör man det är man i min bok korkad. I strandhälls fall antar jag att hon 'bara' är jäkligt slarvig.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen till det kommer ju en ganska utbredd kognitov nedgång med åldern, alla är inte lika skärpta vid t ex 65 års ålder som vid 25.
Tror du att det är vanligare att 65-åringar hamnar i "skuldfällan" än att 25-åringar gör det eller hur ska vi tolka dig? :thinking: Tror du det tror i alla fall jag att du har fel, men någon direkt åldersstatistik kan jag nog inte hänvisa till men det kanske finns hos KFM.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Handla väl inte om att vara duktig på ekonomi, utan att inte handla över sina tillgångar. Gör man det är man i min bok korkad. I strandhälls fall antar jag att hon 'bara' är jäkligt slarvig.
Det är rätt många i samhället som är "korkade". Krasst uttryckt så är 10-20% av populationen så "korkad" att de inte är anställningsbara. Jag talar om rent kognitiva förmågor nu och förmåga att fungera på en arbetsplats.

• Gilla
tank77 och 6 till
  • Laddar…
Handlar väl inte om att vara duktig på ekonomi, utan att inte handla över sina tillgångar.
Det är väl exakt detta som i princip är definitionen på ordet ekonomi, alltså "läran om hushållande med begränsade resurser i ett tillstånd av knapphet".

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.