R Rkarlsson skrev:
Jo exakt.
Jag fattar inte hur man kan missa sina räkningar. Man har 3 livsviktiga uppdrag på ekonomin.
Inkomst, utgifter och föda.
När de är klart och betalt så kan man chilla till nästa 25e, eller 27e om man nu får lön då. Och så är det ett evigt jul till man lämnar in.

Man vet vad man köper ju.
Ett problem jag råkat ut för är att räkningarna inte kommer fram. Vissa har jag hittat i spam-korgen, men en och annan räkning har aldrig nått mig alls.

A andersmc skrev:
Ett problem jag råkat ut för är att räkningarna inte kommer fram. Vissa har jag hittat i spam-korgen, men en och annan räkning har aldrig nått mig alls.
Men eftersom du har koll på dina räkningar så är det inte ett problem.
Det är ju exakt samma grundprincip på alla räkningar. Jag har inte fått nån faktura från telia och telenor. Men det löser man ju med ett samtal, eller idag via chatt

R Rkarlsson skrev:
Men eftersom du har koll på dina räkningar så är det inte ett problem.
Det är ju exakt samma grundprincip på alla räkningar. Jag har inte fått nån faktura från telia och telenor. Men det löser man ju med ett samtal, eller idag via chatt
Ja du, om alla hade sån koll på sina räkningar så skulle det inte behövts några räkningar. Då hade det räckt med att man i samband med beställningen fick en instruktion: betala X kronor till bankgirot Y 20 dagar efter du fått leveransen. Sen höll man reda på det och betalade det man skulle.

Men tydligen är det ingen som tror att det fungerar.

Unikt namn
Om Klarnas affärside varit att kunderna ska betala sina räkningar i fullo i tid, så hade de erbjudit e-faktura i stället för fastna-i-skräpfiltret-faktura.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om Klarnas affärside varit att kunderna ska betala sina räkningar i fullo i tid, så hade de erbjudit e-faktura i stället för fastna-i-skräpfiltret-faktura.
Jo. Håller med där. Men de vill väl att man kör deras app med notifieringar istället..

V
Lämpligare vore väl om man tog ansvar för sin egen ekonomi.

Klarna skiter fullständigt i din ekonomi, med all rätt. Bara du själv har ett ansvar.

Klarar du inte av att handla mot faktura och sen kräver en påminnelse för att betala så är du problemet inte kreditgivaren!

• Gilla
tank77
  • Laddar…
e-faktura kör jag inte med för Länsförsäkringar bank är så värdelösa att de inte skickar e-post eller notifikation i appen när det kommit in en...

A andersmc skrev:
Ja du, om alla hade sån koll på sina räkningar så skulle det inte behövts några räkningar. Då hade det räckt med att man i samband med beställningen fick en instruktion: betala X kronor till bankgirot Y 20 dagar efter du fått leveransen. Sen höll man reda på det och betalade det man skulle.

Men tydligen är det ingen som tror att det fungerar.
Nej det är jättejobbigt att lägga in sin betalning. Ett under att far min inte blivit vräkt från sitt hur. Han betalar fortfarande med postgiro, handskrivet och fint. Inga påminnelser där inte. För jävligt att någon som får pappersfaktura fortfarande klarar ekonomin bättre än de som har så smarta saker som datorer och smarttelefoner
:D

Unikt namn
S sjoelund skrev:
e-faktura kör jag inte med för Länsförsäkringar bank är så värdelösa att de inte skickar e-post eller notifikation i appen när det kommit in en...
Vill man ha en popup med "E-faktura från Vuxen.se 1896:- redo att godkännas" i telefonen under jobb-lunchen när telefonen ligger på bordet?
En odetaljerad popup "nu hände något i banken" ser jag inget som helst behov av.

Jag eller frun loggar alltid in kring den 25:e för att göra bank-ärenden och samtidigt godkänna alla e-räkningar.

Inget spara papper eller scanna, OCR krångel, borttappade mailfakturor eller autogiron som bara drar en godtycklig summa pengar utan godkännande.

Allt förifyllt redo att godkännas med ett klick.

Jag tycker e-faktura är oslagbart.
Dessutom så har man ju e-faktura specifikationen digitalt sparade i banken.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
hsd
efaktura är bra

Vill man ha en popup med "E-faktura från Vuxen.se 1896:- redo att godkännas" i telefonen under jobb-lunchen när telefonen ligger på bordet?
En odetaljerad popup "nu hände något i banken" ser jag inget som helst behov av.
Om det var så bra. Länsförsäkringar tyckte att det strider mot banksekretess att skicka någon form av notis när det kommer in en e-faktura och att det inte var värt att skicka vidare som feature request. Så allt mitt kommer till Kivra eller autogiro. Ingenting på e-faktura så kan jag inte missa det.

Claes Sörmland
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…

Jag eller frun loggar alltid in kring den 25:e för att göra bank-ärenden och samtidigt godkänna alla e-räkningar.

Inget spara papper eller scanna, OCR krångel, borttappade mailfakturor eller autogiron som bara drar en godtycklig summa pengar utan godkännande.

Allt förifyllt redo att godkännas med ett klick.

Jag tycker e-faktura är oslagbart.
Dessutom så har man ju e-faktura specifikationen digitalt sparade i banken.
Om ni bara loggar in kring den 25:e får ni se till att inte handla mot 14 dagars faktura i början av månaden ;) 14 dagar är väldigt vanligt inom e-handel, bl.a. Klarna om inte butiken har lyckats skaffa specialavtal med dem.

C
M mrsnhp skrev:
Om ni bara loggar in kring den 25:e får ni se till att inte handla mot 14 dagars faktura i början av månaden ;) 14 dagar är väldigt vanligt inom e-handel, bl.a. Klarna om inte butiken har lyckats skaffa specialavtal med dem.
Har man inte 30 dagar nu för tiden?

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.