Men vad är skillnaden om du får ett kravbrev i postlådan eller i mejlen, förstår inte riktigt problemet eller missuppfattat den senaste diskussionen!! Man ifrågasätter ju allt som man inte känner igen och anser vara felaktigt.
Om jag skriver ut ett mejl och håller i handen blir det samma sak som jag fått det vanligt brev.
Eller är kontentan att vi tror mera på det som kommer i mejl eller har vi blivit mera lättlurade.
Jo, jag är medveten om att det är mycket lättare och billigare för bedragare att nyttja mejl.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
ett tryck för att se avsändarens epost? Superenkelt =)
Det är ett tryck för att se vilken adress avsändaren har uppgivet som avsändaradress. Det behöver inte ens existera någon "avsändarens epost".

Betrakta "avsändarens epost" som något lika exakt och pålitligt som kladdet på baksidan av ett kuvert som inleds med ordet "Avs:", så kommer man en bit på vägen med "epostsäkerhet".
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det jag menar är att informationen du klickar fram inte nödvändigtvis stämmer.

Utan att gå in på tekniska detaljer har grunden i hur epost fungerar vissa designmissar.
Man kan likna det med att man kan skriva vad som helst i som avsändare på ett vykort, posten kontrollerar inte legitimation på den som skickar.

Det blir istället upp till mottagaren att göra en bedömning av riktigheten i informationen.

Man har än idag inte kommit överens om ett universellt sätt att verifiera avsändare, så bedömningen för mottagaren är både tekniskt och praktiskt svår. Vilket gör att skräp och bedrägerier lättare slinker igenom skyddsfunktionerna.
Jo sant. Man kan göra en adress som slutar på @telia.se men de kan vara från någon annan.
Jag trodde att de flesta aldrig klicka på länkar från sådana mail utan loggar in på sitt konto där de har? Inkl klarna.
Om man inte har klarna så kollar du ju upp gironr på betalningen och stämmer inte det får man ju såklart höra av sig till banken.
 
MultiMan
Klarna fortsätter sin nedmontering av företaget, nu med det som (jag) tyckte var mycket bra med Klarna, den egna kundtjänsten. Även om även den försämrats sedan ett år eller två så blir den alltså nu outsourcad och garanterat ytterligare försämrad. Dessutom försvinner antagligen svenska arbetstillfällen också.

"Klarnas resa tillbaka till lönsamhet verkar fortsatt gå, bland annat, via minskad personalstyrka. Nu försvinner 250 tjänster på kundtjänst, som ska läggas hos en extern aktör vid namn Foundever, rapporterar Breakit.

Enligt betaljätten kommer dock Klarna-medarbetarna att erbjudas förflyttning till Foundever. De som inte hoppar på tåget kommer dock att bli av med sin anställning."


Edit: Grammatik
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
MultiMan MultiMan skrev:
Enligt betaljätten kommer dock Klarna-medarbetarna att erbjudas förflyttning till Foundever.
Låter som ett företag jag jobbade på som flyttade sin interna kundtjänst till Irland. Befintliga medarbetare erbjöds flytta med och tyckte det var ett schyst erbjudande. Tills de insåg att den uppgivna lönen var årslönen och inte månadslönen. 😃

För min del blev Klarna ointressant i och med att man måste ha ett Klarna-konto för att kunna betala med faktura. Enkelheten var styrkan...
 
  • Wow
  • Gilla
Xaktly och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter som ett företag jag jobbade på som flyttade sin interna kundtjänst till Irland. Befintliga medarbetare erbjöds flytta med och tyckte det var ett schyst erbjudande. Tills de insåg att den uppgivna lönen var årslönen och inte månadslönen. 😃

För min del blev Klarna ointressant i och med att man måste ha ett Klarna-konto för att kunna betala med faktura. Enkelheten var styrkan...
Låter som "erbjudandet" jag fick: distansarbete med 20% närvaroplikt (dvs en dag i veckan) på arbetsplatsen, 2 timmar bort. 200 kr per timme. Fast det visade sig vara konsultarbete och man skulle ha eget företag. Tack, men då tar jag 1000 kr per timme. Minst.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jäkla Klarna!
Skickar påminnelse om jag missat betala två fakturor, som jag hade missat helt om de inte påmint mig. 😇👌
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.