Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du att det är vanligare att 65-åringar hamnar i "skuldfällan" än att 25-åringar gör det eller hur ska vi tolka dig? :thinking: Tror du det tror i alla fall jag att du har fel, men någon direkt åldersstatistik kan jag nog inte hänvisa till men det kanske finns hos KFM.
Lyckligtvis kommer den åldersrelaterade kognitiva nedgången med en minskat intresse att konsumera saker och ta initiativ. Sen kan en viss misstänksamhet mot andra också växa fram. Så jag tror inte det. Men tittar vi på de som har gått på för dem ogynnsam telefonförsäljning tror jag att äldre är en helt dominerande grupp.

(Nej, bara för att du läsare (ej @Alfredo) är äldre så pratar jag inte om dig. Du behöver inte känna dig angripen. Detta drabbar vissa men inte andra och vi vet inte riktigt varför.)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl exakt detta som i princip är definitionen på ordet ekonomi, alltså "läran om hushållande med begränsade resurser i ett tillstånd av knapphet".
Jag definierar "duktig på ekonomi' som lite mer än att inte handla för mer pengar än man har.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men tittar vi på de som har gått på för dem ogynnsam telefonförsäljning tror jag att äldre är en helt dominerande grupp.
Där har du garanterat rätt. Jag tänkte mer på de som på egen hand "shoppade loss på nätet" och valde klarnakredit för att de "för ögonblicket" inte hade råd men "det löser sig när lönen kommer". I den gruppen tror jag det är yngre som dominerar.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lyckligtvis kommer den åldersrelaterade kognitiva nedgången med en minskat intresse att konsumera saker och ta initiativ. Sen kan en viss misstänksamhet mot andra också växa fram. Så jag tror inte det. Men tittar vi på de som har gått på för dem ogynnsam telefonförsäljning tror jag att äldre är en helt dominerande grupp.

(Nej, bara för att du läsare (ej @Alfredo) är äldre så pratar jag inte om dig. Du behöver inte känna dig angripen. Detta drabbar vissa men inte andra och vi vet inte riktigt varför.)
Att kriminella telefonförsäljare lyckas lura fler äldre än yngre beror nog till stor del att många äldre fortfarande tror gott om alla och litar på dem.
Tyvärr är det samhället där man generellt kunde lita på folk, försvunnet sen några årtionden....
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Att kriminella telefonförsäljare lyckas lura fler äldre än yngre beror nog till stor del att många äldre fortfarande tror gott om alla och litar på dem.
Och säkert även på att äldre, rent generellt, i stigande utsträckning får ökat behov av hjälp från andra i takt med att deras egna förmågor försämras. :cry:
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har iallafall haft 30 dagars kredit på alla köp de senaste åren oavsett webbutik. Men jag kanske bara har haft tur.
Du har antingen haft tur eller handlat som företag.
 
M mrsnhp skrev:
Du har antingen haft tur eller handlat som företag.
Har också 30 dagar vid köp (privatperson).
 
S sjoelund skrev:
Alla är inte duktiga på ekonomi. Se på Lyxfällan någon gång så blir det ganska klart för dig varför vissa i Sverige blir fattiga trots bra inkomst. Eller titta på Strandhäll...
Det handlar inte om att vara duktiga. Många på lyxfällan borde inte ens vara med i lyxfällan.
Har man gått på dagis eller lågstadiet så har man fått grundläggande matte för att klara ekonomin.
Sen lär man sig annan grundläggande matte innan man gått ut högstadiet. Typ %.

Sen är de säkert sådana människor som sade att matte har man ingen nytta av i livet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
I strandhälls fall antar jag att hon 'bara' är jäkligt slarvig.
Optimist
 
M mrsnhp skrev:
Du har antingen haft tur eller handlat som företag.
Nej är inte tur, senaste två köpen en besiktning av bil och inköp i internetbutik blev 30 dagar.
 
A AndersS skrev:
Nej är inte tur, senaste två köpen en besiktning av bil och inköp i internetbutik blev 30 dagar.
Det är i september Klarna introducerade 30 dagars räntefri betalning. Innan dess var det 14 om bolaget eller köparen inte betalade för mer. Den ursprungliga kommentaren vill jag minnas sa "flera år".
 
A AndersS skrev:
Nej är inte tur, senaste två köpen en besiktning av bil och inköp i internetbutik blev 30 dagar.
Klarna är inte den enda fakturalösningen inom e-handel och jag syftade inte bara på klarna när jag sa att man måste kolla att man inte har fakturor på 14 dagar om man bara sköter betalningar en gång i månaden. Många av de andra betalplattformarna (tex Nets/AfterPay) kör fortfarande med 14 dagar för privatpersoner. Så du har haft tur att det inte har råkat vara någon av dem när du har handlat mot faktura.
 
M mrsnhp skrev:
Klarna är inte den enda fakturalösningen inom e-handel och jag syftade inte bara på klarna när jag sa att man måste kolla att man inte har fakturor på 14 dagar om man bara sköter betalningar en gång i månaden. Många av de andra betalplattformarna (tex Nets/AfterPay) kör fortfarande med 14 dagar för privatpersoner. Så du har haft tur att det inte har råkat vara någon av dem när du har handlat mot faktura.
Har inte haft tur utan väljer aktivt, samt att jag ibland använder direktbetalning.
För egen del har det ingen betydelse att betala direkt eller 14/30 dagar. Kollar bara när betalning senast kommer att utföras, blir det före när nya pengar kommer in så blir det ofta direktbetalning om det är trovärdig/återkommande leverantör. Hamnar det efter då blir det faktura med autobetalning via t.ex. Klarna. Allt klart och betalningarna sköts med automat. För småköp av oss privatpersoner blir det inga kapitalförluster som är värda besväret och krångla,
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
V
S sjoelund skrev:
Klarna har ändrat till 30 dagar efter kritik och många kunder som inte kan betala innan de fått en lön.
Är de inte lite sjukt att kreditbolaget skall ändra betal tiden för att folk handlar och måste sen invänta lön.

De är väl om något inte klarnas ansvar.

Låt dem få betalningsanmärkningar istället. Rätt åt dem ! Är man så dum så ska man lida.
 
  • Gilla
  • Wow
tank77 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har inte haft tur utan väljer aktivt, samt att jag ibland använder direktbetalning.
För egen del har det ingen betydelse att betala direkt eller 14/30 dagar. Kollar bara när betalning senast kommer att utföras, blir det före när nya pengar kommer in så blir det ofta direktbetalning om det är trovärdig/återkommande leverantör. Hamnar det efter då blir det faktura med autobetalning via t.ex. Klarna. Allt klart och betalningarna sköts med automat. För småköp av oss privatpersoner blir det inga kapitalförluster som är värda besväret och krångla,
Jag kör alltid en kombination av det bästa (min subjektiva åsikt). Direktbetalning till företaget men med säkerheten med kreditköp, använder mao kreditkort med i genomsnitt 45 dagars kredit. Dessutom får jag kickback på all spend(y)
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.