V Villaägarenr1 skrev:
Är de inte lite sjukt att kreditbolaget skall ändra betal tiden för att folk handlar och måste sen invänta lön.

De är väl om något inte klarnas ansvar.

Låt dem få betalningsanmärkningar istället. Rätt åt dem ! Är man så dum så ska man lida.
De kom säkert fram till att deras kunder köpte mer om de inte var sura på Klarna... Det är väl inte så att de gjort det bara för att vara snälla.

hsd
Det är ju bara dumheter med annat än 30 dagar på fakturan

V Villaägarenr1 skrev:
Är de inte lite sjukt att kreditbolaget skall ändra betal tiden för att folk handlar och måste sen invänta lön.
Är det inte lite sjukt att ett kreditbolag som anpassar sin kredittid till den normala, som den kan tolkas utifrån räntelagen, och därmed ändrar till kundens fördel, ska kritiseras för detta?

Fast det är väl klarlagt sen långt tillbaks i den här tråden att de som tycker Klarna är skit gör det av känslomässiga skäl snarare än några faktiska förhållanden? Någon fick en påminnelse för 7 år sedan...

A AndersOhrt skrev:
Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.

Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.

Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.

Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.

Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.

Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.

Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.

Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.

Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)

Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!
Råkade ut för samma sak för några år sedan. Då kollade jag upp företaget och insåg att det var inkassoverksamheten som var kassakon i företagsgruppen

Har också fått kravbrev från Klarna trots att jag alltid betalade räkningarna i tid. Kravet kom med ett mail. Kunde inte påminna mej om att jag missade en inbetalning. Placerade markören på mailets avsänrdare och så får jag upp ett annat större livsmedelsnamn.. Gick sedan in på källan och får upp en massa obegriplig text men hittar även att avsändaren förutom Coop. se ska vara Ellos.se. Ser även klockslaget då mailet kom fram eller skickade till mej. var visst vid 02,00 tiden på natten "typ Indisk kontorstid", Raderade bara mailet och fick inga nya mail från Klarna så det måsta ha varit nätfiske.
Lyssnade på programmet Plånboken var en kvinna som fått en räkning på ca 200 kronor för att hon satt för få frimärken på ett brev. Tydligen samma knäppgökar som var framme i december och meddelade att jag fått ett paket men avsändare betalat fel porto och att jag skulle sätta in ca 200 kronor på ett uppgivet konto. Lite tråkigt att folk går på dessa bluffmail.

N nallepu skrev:
Har också fått kravbrev från Klarna trots att jag alltid betalade räkningarna i tid. Kravet kom med ett mail. Kunde inte påminna mej om att jag missade en inbetalning. Placerade markören på mailets avsänrdare och så får jag upp ett annat större livsmedelsnamn.. Gick sedan in på källan och får upp en massa obegriplig text men hittar även att avsändaren förutom Coop. se ska vara Ellos.se. Ser även klockslaget då mailet kom fram eller skickade till mej. var visst vid 02,00 tiden på natten "typ Indisk kontorstid", Raderade bara mailet och fick inga nya mail från Klarna så det måsta ha varit nätfiske.
Lyssnade på programmet Plånboken var en kvinna som fått en räkning på ca 200 kronor för att hon satt för få frimärken på ett brev. Tydligen samma knäppgökar som var framme i december och meddelade att jag fått ett paket men avsändare betalat fel porto och att jag skulle sätta in ca 200 kronor på ett uppgivet konto. Lite tråkigt att folk går på dessa bluffmail.
Att bluffa via mail är inget ovanligt. Kolla alltid märkliga mail genom att ringa. Klockslag kan dock vara ovanliga, det kan vara så pga att mail inte sändes direkt utan utspritt över dygnet.
När du kommer till stora kostnader för porto och annat. Så är det tyvärr så att företag i Sverige har enligt lag rätt att ta väldigt mycket betalt för bara små saker som att missa ett frimärke eller att de måste sända en extra faktura via brev. De kan vara flera hundra kr bara för en sådan sak. Jag tycker det är orimligt, men det är jag det.

• Gilla
1
  • Laddar…
T
Iofs väldigt lätt att se vad som är bluffmail, bara att kolla adressen som mailen är skickad ifrån.

T tank77 skrev:
Iofs väldigt lätt att se vad som är bluffmail, bara att kolla adressen som mailen är skickad ifrån.
Och det är lika lätt att "låtsas" skicka från en viss adress som det är att skriva en falsk avsändaradress på ett kuvert.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Om man väljer visa meddelande källan hur läser man informationen av alla siffror och bokstäver. Fick ett mail om att jag har virus i min dator och att hårddisken är full. Står att Norton är avsändaren.
Kopierade några rader men tog bort mitt namn.
IP nummer 31 192 233 10 Står sj resor står även komplett@komplett
Finns det något i mailet som kan vara intressant? och varför har jag fått upp två företag som avsändare. Kan syftet med mailet vara att dessa två företag ska utsättas för en överbelastnings attack. Funderar över orsaken till att Hotmail inte gör något för att stoppa dessa mail?

Received: from AS8PR01MB8073.eurprd01.prod.exchangelabs.com (2603:10a6:20b:373::8) by HE1PR0102MB3099.eurprd01.prod.exchangelabs.com with HTTPS; Mon, 4 Apr 2022 13:12:22 +0000 Received: from AS9PR06CA0293.eurprd06.prod.outlook.com (2603:10a6:20b:45a::9) by AS8PR01MB8073.eurprd01.prod.exchangelabs.com (2603:10a6:20b:373::8) with Microsoft SMTP Server (version=TLS1_2, cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id 15.20.5123.31; Mon, 4 Apr 2022 13:12:22 +0000 Received: from VI1EUR05FT018.eop-eur05.prod.protection.outlook.com (2603:10a6:20b:45a:cafe::e4) by AS9PR06CA0293.outlook.office365.com (2603:10a6:20b:45a::9) with Microsoft SMTP Server (version=TLS1_2, cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id 15.20.5123.31 via Frontend Transport; Mon, 4 Apr 2022 13:12:21 +0000 Authentication-Results: spf=fail (sender IP is 31.192.233.10) smtp.mailfrom=rednoob.co.uk; dkim=none (message not signed) header.d=none;dmarc=fail action=quarantine header.from=komplett.se;compauth=fail reason=000 Received-SPF: Fail (protection.outlook.com: domain of rednoob.co.uk does not designate 31.192.233.10 as permitted sender) receiver=protection.outlook.com; client-ip=31.192.233.10; helo=zeeman.com; Received: from zeeman.com (31.192.233.10) by VI1EUR05FT018.mail.protection.outlook.com (10.233.243.101) with Microsoft SMTP Server id 15.20.5123.19 via Frontend Transport; Mon, 4 Apr 2022 13:12:21 +0000 X-IncomingTopHeaderMarker: OriginalChecksum:5FC62FC5990EF5839E88641175C53D1546024D820B17F97099DF21DE965CD2BA;UpperCasedChecksum:F71A7037F67A5B949F3E979CDCED785984E36CF9060EA0DD999BA39C72349382;SizeAsReceived:398;Count:12 Content-type: text/html;charset=utf-8 To: xxxxxxxxx@hotmail.com Sender: Norton™ <sj.resor@sj.se> From: Norton™ <komplett@komplett.se> Subject: Enheten är full av virus !! Date: Mon, 04 Apr 2022 13:12:18 +0000 X-Mailer: [idc] List-Unsubscribe: <c3690iSSQc319752RMjW540gem1361OCTp921@rednoob.co.uk> X-IncomingHeaderCount: 12 Message-ID: <71fbc1d0-adbc-46ec-86e9-d6f9917d7e3e@VI1EUR05FT018.eop-eur05.prod.protection.outlook.com> Return-Path: Return@rednoob.co.uk X-MS-Exchange-Organization-ExpirationStartTime: 04 Apr 2022 13:12:21.5779 (UTC) X-MS-Exchange-Organization-ExpirationStartTimeReason: OriginalSubmit

Unikt namn
Problemet med epost är att det härstammar från tiden då även röksignaler var modernt, likaså grundskyddet mot att skicka meddelanden med en fejkad avsändare.

Vidare läser väldigt många sina epost meddelanden i mobilen eller på en platta, och där är det i princip omöjligt att se den riktiga avsändare eller kirurgiskt börja karva i epost headern efter den.

Mobilanvändandet är väl även anledningen till att nästan inga virus längre skickas, det är svårare att infektera mobiler med sånt. Men desto enklare att luras med nätfiske och bedrägerier, så en hel del sådant skickas ju runt...

A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Problemet med epost är att det härstammar från tiden då även röksignaler var modernt, likaså grundskyddet mot att skicka meddelanden med en fejkad avsändare.

Vidare läser väldigt många sina epost meddelanden i mobilen eller på en platta, och där är det i princip omöjligt att se den riktiga avsändare eller kirurgiskt börja karva i epost headern efter den.

Mobilanvändandet är väl även anledningen till att nästan inga virus längre skickas, det är svårare att infektera mobiler med sånt. Men desto enklare att luras med nätfiske och bedrägerier, så en hel del sådant skickas ju runt...
Kör man outlook på mobilen är det ett tryck för att se avsändarens epost? Superenkelt =)

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Kör man outlook på mobilen är det ett tryck för att se avsändarens epost? Superenkelt =)
Samma med gmail

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Även på Samsungs e-mail.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Unikt namn
Rkarlsson skrev:
Det jag menar är att informationen du klickar fram inte nödvändigtvis stämmer.

Utan att gå in på tekniska detaljer har grunden i hur epost fungerar vissa designmissar.
Man kan likna det med att man kan skriva vad som helst i som avsändare på ett vykort, posten kontrollerar inte legitimation på den som skickar.

Det blir istället upp till mottagaren att göra en bedömning av riktigheten i informationen.

Man har än idag inte kommit överens om ett universellt sätt att verifiera avsändare, så bedömningen för mottagaren är både tekniskt och praktiskt svår. Vilket gör att skräp och bedrägerier lättare slinker igenom skyddsfunktionerna.

• Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.