A
C cpalm skrev:
För mig handlar det 100% om att kunna hålla inne betalningen tills man fått det man beställt. Dvs. det är inte själva krediten som är det väsentliga. Misstänker att det finns betydligt "bättre" krediter än Klarna och vanliga kreditkort för den som vill handla för pengar man inte har.
Föredrar därför att handla i affärer. Det går inte att vara spontan då. Man planerar väl innan och gör en lista. Man kan känna på varan och se den. Betalar sedan kontant och så är saken ur världen.
Betala i förväg på internet utan att se grejerna riktigt undviker jag gärna. Dessutom skall man ha koll på kortet och bankkontot att det är draget rätt. Det kommer massor av mail och SMS om att det är packat, skickat osv. Jobbigt tycker jag det är att hämta ut paket, slänga kartongen, och ännu jobbigare att returnera. För att inte tala om att komma i kontakt med kundservice om det är något.

Seriks Seriks skrev:
Hur har Klarna lyckats att få alla företag att anlita dem för betalningen, någon form av kickback förmodar jag?
Runt 70-30 provision-ränta enligt årsredovisningen.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hmm. Nej snarare reglera. Jag menar inte att man ska förbjuda den näringen utan reglera den så formen blanco och sms-lån inte går.
Att reglera så att blancolån inte får ges ser jag som en stor inskränkning i den mer än 150åriga näringsfriheten men det bekymrar väl inte supersozzar som dig.

F fribygg skrev:
Att reglera så att blancolån inte får ges ser jag som en stor inskränkning i den mer än 150åriga näringsfriheten men det bekymrar väl inte supersozzar som dig.
Jag vill döda välfärden och göra om den från grunden som privatfinansierad dito. Hur många sozzar vill det? Men ja, jag är inte libertarian utan liberalkonservativ, jag förstår att man måste ha regleringar annars kommer opportunister sko sig. Jag tror på fri marknad och att det är entreprenörerna som driver samhället framåt. Men man måste reglera det.

Jag vill döda välfärden och göra om den från grunden som privatfinansierad dito. Hur många sozzar vill det? Men ja, jag är inte libertarian utan liberalkonservativ, jag förstår att man måste ha regleringar annars kommer opportunister sko sig. Jag tror på fri marknad och att det är entreprenörerna som driver samhället framåt. Men man måste reglera det.
Du påstår dig tro på en fri marknad men vill förbjuda bankerna att pyssla med blancolån, jag ser stora fördelar med marknadsekonomi och avregleringen av den finansiella sektorn som gjordes för 30-35år sen

C
Magnus Filip skrev:
Föredrar därför att handla i affärer. Det går inte att vara spontan då. Man planerar väl innan och gör en lista. Man kan känna på varan och se den. Betalar sedan kontant och så är saken ur världen.
Jo, det är bra argument för att handla kontant i fysisk butik. Tyvärr matchar ju inte butikshandeln på långa vägar distanshandeln i utbud, pris, tillgänglighet och i viss mån bekvämlighet. Fakturaköp är ju ändå en pusselbit som för distanshandeln ett rejält snäpp närmare tryggheten med att handla i butik.

Jag föredrar också fysiska butiker för det mesta. Köper man en projektor måste man jämföra de man är intresserad av Side by side, kläder måste man prova och få anpassade och i övrigt vill man känna och klämma på grejerna. Så håller med Mange Fille i nått iaf :)

EddieHansson
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tar Klarna hand om reklamationer också?
Inte direkt. Men man kan via appen/webbsidan markera returer eller dispyter och då pausar Klarna fakturan tills ärendet är löst. I ett fall hade vi problem att få svar från en handlare om en retur, så då var Klarna på dem från sin sida och då löste det sig.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Inte direkt. Men man kan via appen/webbsidan markera returer eller dispyter och då pausar Klarna fakturan tills ärendet är löst. I ett fall hade vi problem att få svar från en handlare om en retur, så då var Klarna på dem från sin sida och då löste det sig.
Funkar faktiskt mycket bra. Jag har använt funktionen två gånger. Funkat bra båda gångerna.

EddieHansson
Beställer man kläder online är man ju per definition idiot :) Ingen möjlighet att prova (Utan att skicka tillbaka vilket är dåligt för klimatet) samt ingen möjlighet till fitting
Blir man stressad av fysiska butiker är online-köp och prova hemma en bra lösning. Det finns många med exempelvis autism, GAD, social fobi, mm där det är otroligt kostsamt rent mentalt att ta sig till butiker. Att kalla folk för idioter är inte snällt.

R Rkarlsson skrev:
Släpp bubblan nu för helvete. Nånstans måste du ju vara lite empatiskt men du sitter väl innanför dina gränser och ser ner på alla som inte är som dig. Blir förbannad när man skojar om människor med handikapp och tror i sin egna värld att alla måste sy sina kläder.
Dessutom brukar det ingå eller vara kraftigt nedsatt om man gör det på plats hos butikens skräddare.

Det går ju bra att få måttsydda kläder online också. Om kläder normalt inte passar fungerar det ganska bra om man inte vill gå till skräddare.

Unikt namn
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ja så har man två dispyter igång istället för en, en mot klarna och en mot butiken...

H
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan jag köpa!

För att det blir enklare för mig att betala direkt med kreditkort anser jag. Om de dessutom tjänar några ören extra så kan jag leva med det. Jag vinner, siten vinner och enda förloraren är Klarna. Och varför ska de få mina pengar?
Det är väl inte klarna som får pengarna utan det företaget som du handlar ifrån som får betalt för det du köpt.
Sen betalar ju företaget någon procent av fakturabelopoet till Klarna. Alla utgifter fasta och löpande som säljande företag har betalas av kunden. Personalkostnader, lokalkostnader, telefiåon, reklam, alla löpande kostnader plus en vinst till företaget osv. Iställer för att ha någon på företaget som skickar ut fakturor så använder de Klarna. Så det är nog plus minus noll i slutändan.

hsd
Vet int säkert hur det är med just klarna men det vanliga är att finansbolag köper fakturor och fakturerar köpare och det innebär att säljföretaget får pengarna direkt utan trassel med kunder som slirar på betalningen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.