119 485 läst · 1 296 svar
119k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Föredrar därför att handla i affärer. Det går inte att vara spontan då. Man planerar väl innan och gör en lista. Man kan känna på varan och se den. Betalar sedan kontant och så är saken ur världen.C cpalm skrev:
Betala i förväg på internet utan att se grejerna riktigt undviker jag gärna. Dessutom skall man ha koll på kortet och bankkontot att det är draget rätt. Det kommer massor av mail och SMS om att det är packat, skickat osv. Jobbigt tycker jag det är att hämta ut paket, slänga kartongen, och ännu jobbigare att returnera. För att inte tala om att komma i kontakt med kundservice om det är något.
Att reglera så att blancolån inte får ges ser jag som en stor inskränkning i den mer än 150åriga näringsfriheten men det bekymrar väl inte supersozzar som dig.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Jag vill döda välfärden och göra om den från grunden som privatfinansierad dito. Hur många sozzar vill det? Men ja, jag är inte libertarian utan liberalkonservativ, jag förstår att man måste ha regleringar annars kommer opportunister sko sig. Jag tror på fri marknad och att det är entreprenörerna som driver samhället framåt. Men man måste reglera det.F fribygg skrev:
Du påstår dig tro på en fri marknad men vill förbjuda bankerna att pyssla med blancolån, jag ser stora fördelar med marknadsekonomi och avregleringen av den finansiella sektorn som gjordes för 30-35år senAndersMalmgren skrev:Jag vill döda välfärden och göra om den från grunden som privatfinansierad dito. Hur många sozzar vill det? Men ja, jag är inte libertarian utan liberalkonservativ, jag förstår att man måste ha regleringar annars kommer opportunister sko sig. Jag tror på fri marknad och att det är entreprenörerna som driver samhället framåt. Men man måste reglera det.
Jo, det är bra argument för att handla kontant i fysisk butik. Tyvärr matchar ju inte butikshandeln på långa vägar distanshandeln i utbud, pris, tillgänglighet och i viss mån bekvämlighet. Fakturaköp är ju ändå en pusselbit som för distanshandeln ett rejält snäpp närmare tryggheten med att handla i butik.Magnus Filip skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Jag föredrar också fysiska butiker för det mesta. Köper man en projektor måste man jämföra de man är intresserad av Side by side, kläder måste man prova och få anpassade och i övrigt vill man känna och klämma på grejerna. Så håller med Mange Fille i nått iaf
Inte direkt. Men man kan via appen/webbsidan markera returer eller dispyter och då pausar Klarna fakturan tills ärendet är löst. I ett fall hade vi problem att få svar från en handlare om en retur, så då var Klarna på dem från sin sida och då löste det sig.Unikt namn skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Funkar faktiskt mycket bra. Jag har använt funktionen två gånger. Funkat bra båda gångerna.EddieHansson skrev:
Blir man stressad av fysiska butiker är online-köp och prova hemma en bra lösning. Det finns många med exempelvis autism, GAD, social fobi, mm där det är otroligt kostsamt rent mentalt att ta sig till butiker. Att kalla folk för idioter är inte snällt.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Dessutom brukar det ingå eller vara kraftigt nedsatt om man gör det på plats hos butikens skräddare.R Rkarlsson skrev:
Ja så har man två dispyter igång istället för en, en mot klarna och en mot butiken...EddieHansson skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 890 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 890 inlägg
Det är väl inte klarna som får pengarna utan det företaget som du handlar ifrån som får betalt för det du köpt.Alfredo skrev:
Sen betalar ju företaget någon procent av fakturabelopoet till Klarna. Alla utgifter fasta och löpande som säljande företag har betalas av kunden. Personalkostnader, lokalkostnader, telefiåon, reklam, alla löpande kostnader plus en vinst till företaget osv. Iställer för att ha någon på företaget som skickar ut fakturor så använder de Klarna. Så det är nog plus minus noll i slutändan.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 364 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 364 inlägg
Vet int säkert hur det är med just klarna men det vanliga är att finansbolag köper fakturor och fakturerar köpare och det innebär att säljföretaget får pengarna direkt utan trassel med kunder som slirar på betalningen