119 615 läst · 1 296 svar
120k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Ja, det är inte de bästa villkoren, men det är vad det är - kortet ingår i bankens grundpaket.Alfredo skrev:
Den totala betalningsfristen är samma som för dig, men fakturan kommer två veckor senare.
Samma problem egentligen med fakturaköp eftersom det varit 14 dagar. I synnerhet som man inte säkert vet när fakturan kommer. Så toppen att Klarna börjat med 30 dagar nu.
Förstår inte hur att handla på faktura kan vara en grej ens för större delen av inköpen!
Har inte använt något annat än kreditkort de senast 7-8åren. Ett för gemensamma inköp till hushåll osv och ett för egna saker från kul-kontot. Enda köpet som var kontant är ett bilköp då jag var student och hade lite för låg inkomst för att få en kredit tillräckligt stor för en bättre begagnad bil.
Sen swishas det rätt friskt när man gör upp med kompisar eller handlar på ställen som bara tar swish.
Har inte använt något annat än kreditkort de senast 7-8åren. Ett för gemensamma inköp till hushåll osv och ett för egna saker från kul-kontot. Enda köpet som var kontant är ett bilköp då jag var student och hade lite för låg inkomst för att få en kredit tillräckligt stor för en bättre begagnad bil.
Sen swishas det rätt friskt när man gör upp med kompisar eller handlar på ställen som bara tar swish.
Är det lönt och nämna skuldsättningen för människor? Nej då har jag inget annat.Alfredo skrev:Ja jag fattar att du starkt ogillar att någon erbjuder matinköp via klarna då du exempelvis skriver:
Det känns dock mest som ett rätt irrationellt tyckande. Varför skulle det vara "riktigt illa" om en mångmiljonär, exempelvis utifrån upplevda administrativa fördelar, anser att klarna är en passande betalningslösning? Du får gärna motivera din uppenbara avsky lite mer sakligt om jag ska förstå.
Problemet att handla allt via kredit är att en med lite dålig självbevarelsedrift plötsligt är skuldsatt. Eftersom det är hur lätt som helst att skaffa sådana kort med så är det faktiskt farligt alls att handla på kredit.S sjoelund skrev:Att handla mat på kreditkort är lätt försvarbart. Kortet har en kreditgräns som du bestämt i förväg. Att ha alla sina pengar på lönekonto och ha ett kort kopplat till det är bra mycket farligare... Gemensamt kreditkort med sambo är också smidigt om man vill samla gemensamma utgifter på samma kort och betala en gång i månaden (och kostar ingenting, eller max kreditgränsen om du står på kortet och hon köper smink/kläder för alla pengarna innan du dumpar henne).
Att handla mat på Klarna däremot... Ingen kreditgräns. Flera fakturor att hålla reda på om det blir ännu fler konkurrenter med samma tjänst. Jobbigt att dela på köp då du lär ha egna inköp från Klarna att hålla reda på...
De visas iallafall som krediter när det görs kreditupplysning. Någon med dålig inkomst som försöker öppna flera kort nekas. Jag var tvungen att döda ett par kort när jag bytte bank för bolån.R Rkarlsson skrev:
Ja "minsta" tjänsteresa eller semester så blir det naturligtvis kort om tid att hantera. Jag har "alla" "betrodda" "normala" leverantörer med autogiro/autobetalning.C cpalm skrev:
Jag vet att många verkar ha principiella invändningar mot det men för min del är bedömningen att det kommer att kosta mindre att strida om en eventuell betalning som går iväg felaktigt än vad det kostar att hantera den förkrossande majoritet av alla korrekta fakturor som faktiskt ska betalas, manuellt.
Det var du som drog upp mångmiljonärerna med "Om man har din föda på klarnakonto så är det riktigt illa vare sig du är mångmiljonär eller kupongberoende"R Rkarlsson skrev:
Nej vi lägger ner detta stickspår! Trevlig kväll själv!R Rkarlsson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
För mig tar det emot att betala innan man fått produkten. Franförallt på siter man inte känner till. Men även erkända siter, varför ska de få pengarna innan de levererat.H halj skrev:Förstår inte hur att handla på faktura kan vara en grej ens för större delen av inköpen!
Det kan jag köpa!AndersMalmgren skrev:
För att det blir enklare för mig att betala direkt med kreditkort anser jag. Om de dessutom tjänar några ören extra så kan jag leva med det. Jag vinner, siten vinner och enda förloraren är Klarna. Och varför ska de få mina pengar?AndersMalmgren skrev: