AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock kan jag inte förstå hur sms lån och blancolån kan vara lagligt.
Supersozze, ska banker inte få bedriva verksamhet och ge lån?
Är det flera legala näringar som du vill förbjuda?

F fribygg skrev:
Supersozze, ska banker inte få bedriva verksamhet och ge lån?
Är det flera legala näringar som du vill förbjuda?
Absolut, tex byggbranschen måste regleras med detaljplan och strandskydd.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut, tex byggbranschen måste regleras med detaljplan och strandskydd.
Frågan : Är det flera legala näringar du vill förbjuda?

F fribygg skrev:
Frågan : Är det flera legala näringar du vill förbjuda?
Hmm. Nej snarare reglera. Jag menar inte att man ska förbjuda den näringen utan reglera den så formen blanco och sms-lån inte går.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Är inte ockerränta redan förbjudet?
Finns idioter som har räntekostnader på 5 - 10 ggr sin inkomst. Så på något sätt lyckas dessa mindre nogräknade aktörerna hosa upp dessa individer

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Varför inte? Det är smidigt och funkar bra. Du kan betala allt senare när du önskar. Jag köper från apotek via klarna, för då får jag kredit.
För att kredit är dåligt. Jag har ett betalningskonto för klarna. Har ett stort köp där, småköp betalar jag direkt jag handlar eller fått varan.
Vad är bra att ha och vänta med att betala? Förutsatt att man har pengar att betala sin vara och inte måste vänta till lön?

Jag har inte kreditkort själv. Men om jag skulle bli tvungen att välja på citygross som har klarna med så hade jag valt ett annat kreditkort som gett mig förmåner för något kul. Klarna ger inga förmåner så sett.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Är inte ockerränta redan förbjudet?
40% över referensränta är tillåtet. Räntan på kreditkort tycker jag är ocker, men den är ju oftast bara runt 15%.
Du får ha en massa uppläggningsavgifter och annat också.

R Rkarlsson skrev:
Vad är bra att ha och vänta med att betala? Förutsatt att man har pengar att betala sin vara och inte måste vänta till lön?
Det är en extra säkerhet. Om jag använder mitt kreditkort och inte får varan, till exempel för att företaget jag köpt den från går i konkurs... Så kan jag vända mig till kortutgivaren istället.

Handla alltid på kort från typ eBay och annat med kinesiska säljare inblandat. Aldrig PayPal (brukade vara en del av eBay och står alltid på säljarens sida). Får du inte din vara är det enkelt att få tillbaka pengarna.

Att handla på debit eller kontant/Swish kan vara mer ok när du får varan i handen direkt (typ mat / restaurang). Men köper du den på kort har du en extra säkerhet om varan visar sig vara trasig och säljaren trilskas.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är en extra säkerhet. Om jag använder mitt kreditkort och inte får varan, till exempel för att företaget jag köpt den från går i konkurs... Så kan jag vända mig till kortutgivaren istället.

Handla alltid på kort från typ eBay och annat med kinesiska säljare inblandat. Aldrig PayPal (brukade vara en del av eBay och står alltid på säljarens sida). Får du inte din vara är det enkelt att få tillbaka pengarna.

Att handla på debit eller kontant/Swish kan vara mer ok när du får varan i handen direkt (typ mat / restaurang). Men köper du den på kort har du en extra säkerhet om varan visar sig vara trasig och säljaren trilskas.
Det är ju det jag skrivit hela tiden.

Nätet, - Klarna. direktbetalning, om de inte är större köp man vill delbetala räntefritt.
I butik cash, debit, omgående. Tar man på kredit i affären är du i en förbannad bubbla. Som jag skrev, citygross har klarna som alternativ i kassan = DÅLIGT.

R Rkarlsson skrev:
Det är ju det jag skrivit hela tiden.

Nätet, - Klarna. direktbetalning, om de inte är större köp man vill delbetala räntefritt.
I butik cash, debit, omgående. Tar man på kredit i affären är du i en förbannad bubbla. Som jag skrev, citygross har klarna som alternativ i kassan = DÅLIGT.
Eller så tar man kreditkort hela tiden. Jag har alltid ett konto med pengar som täcker kreditgränsen på kortet, som aldrig töms. Så det finns alltid pengar att betala fakturan. Och jag får bonus på inköp i butiken. Men visst, ditt sätt fungerar också i butik.

Ta dock aldrig direktbetalning med Klarna. Då är det inte en kredit och du saknar möjlighet att få tillbaka pengarna via Klarna. Jag skulle heller aldrig ta delbetalning då jag har nog på kontot att betala direkt. Jag vill bara dra nytta av den extra säkerhet lagen ger mig om jag handlar på kredit...

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Eller så tar man kreditkort hela tiden. Jag har alltid ett konto med pengar som täcker kreditgränsen på kortet, som aldrig töms. Så det finns alltid pengar att betala fakturan. Och jag får bonus på inköp i butiken. Men visst, ditt sätt fungerar också i butik.

Ta dock aldrig direktbetalning med Klarna. Då är det inte en kredit och du saknar möjlighet att få tillbaka pengarna via Klarna. Jag skulle heller aldrig ta delbetalning då jag har nog på kontot att betala direkt. Jag vill bara dra nytta av den extra säkerhet lagen ger mig om jag handlar på kredit...
Nej. Jag är nöjd att betala direkt. Ingen huvudvärk.
Experten i Perstorp: Folk skäms och gömmer fakturor | SVT Nyheter Det är en av anledningarna att vi inte ska ha kredit. Folk får mer skulder.

R Rkarlsson skrev:
Nej. Jag är nöjd att betala direkt. Ingen huvudvärk.
Experten i Perstorp: Folk skäms och gömmer fakturor | SVT Nyheter Det är en av anledningarna att vi inte ska ha kredit. Folk får mer skulder.
Folk som inte vet vad + eller - är ja. Ge alla dessa en god man.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
K katho75 skrev:
Folk som inte vet vad + eller - är ja. Ge alla dessa en god man.
Skärp dig nu. Du kan ju inte försvara att handla mat på kredit. Det krävs nästan en god man om man köper chips och pizza på kredit.

R Rkarlsson skrev:
Skärp dig nu. Du kan ju inte försvara att handla mat på kredit. Det krävs nästan en god man om man köper chips och pizza på kredit.
Jag gör det inte. Men vet folk som använder sitt kreditkort till allt för att samla poäng/cashbacks osv under månaden och sen betalar hela räkningen i slutet av månaden, ser inget fel med det, om man kan hantera det.

Att folk är korkade och inte kan + och - ska inte andra drabbas av.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.