Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Släpp kontanter. Kontanter är dött för att aldrig mer komma tillbaka. Generationer växer upp utan kontanter och de ses som problem bland yngre-medelålders. Många yngre vet nog inte ens hur man använder kontanter, det kräver viss träning för att lyckas plocka fram rätt sedlar och mynt på några sekunder. Ungefär som att många yngre inte kan klockan i uttryckets traditionella mening. Man kan känna vad man vill inför det men den nära framtiden är Klarna och inte kontanter.
Jag personligen börjar använda kontanter igen förutom till veckohandlingen i matbutiken.
Men allt annat kör jag kontant. Tycker det är löjligt att ta bort giltliga betalmedel.
Jag bojkottar även affärer med kontantfritt. Här är det endast lindex vad jag sett ännu så det är ganska lätt då de inte har något jag kan ha på mig ändå.
:D

A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Åk till Indien eller Egypten och hantera lite kontanter utan att tvätta händerna, rapportera hur det gick. Nästan alla som åker till dessa länder blir magsjuka och kontanterna är stor del av problemet.

Självfallet är det mindre risk i ett land som Sverige med bra hygien i övrigt. Det betyder inte att kontanter är fräscha och hantera ens i Sverige.

Men varför haka upp sig på ett problem? Det finns så många fler med kontanter.
Från början skrev jag att jag avsåg Sverige.

Skönt att ingen kan ha koll på vad jag köper tycker jag. Ingen har med det att göra.
Sök på Österrike och se vad folk tycker om kort och varför.

Magnus Filip skrev:
Från början skrev jag att jag avsåg Sverige.

Skönt att ingen kan ha koll på vad jag köper tycker jag. Ingen har med det att göra.
Sök på Österrike och se vad folk tycker om kort och varför.
Österrike och framför allt Tyskland ligger ljusår efter Sverige inte bara på kontanthantering utan all form av datorisering.

Fast ibland går det fel. Som skolplattformen

:crysmile:

Alfredo Alfredo skrev:
Men varför betalar inte folk bara direkt med kreditkort och får de fördelar det ger och slipper "hålla rätt" på något?
För att du får 30 dagar kredit. Jag hinner få pengar före jag måste betala klarna. Det är enda sättet som jag kan ha pengar till min medicin tex. Tror att många gör så.

• Gilla
1
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
För att du får 30 dagar kredit. Jag hinner få pengar före jag måste betala klarna. Det är enda sättet som jag kan ha pengar till min medicin tex. Tror att många gör så.
Jag får 45 dagar på kortet (genomsnitt på 30-60)...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag får 45 dagar på kortet (genomsnitt på 30-60)...
Men då har du samlingsfaktura för kortet? Och det kommer kosta dig ränta också. Det slipper man med klarna. Jag tycket kortföretag och även paypal är riktigt dåliga och inte gjort mycket på 20 år. Faktum är att nya saker kring banker går framåt i detta land, men verkar vara helt dött i övriga världen.

K Nils Andersson1 skrev:
Men då har du samlingsfaktura för kortet? Och det kommer kosta dig ränta också. Det slipper man med klarna. Jag tycket kortföretag och även paypal är riktigt dåliga och inte gjort mycket på 20 år. Faktum är att nya saker kring banker går framåt i detta land, men verkar vara helt dött i övriga världen.
Kreditkort är räntefritt om du betalar allt direkt. Ränta tillkommer om du bara delbetalar och låter återstående summa stå kvar till nästa månad. Så då funkar inte dessa kort om man vill ha avbetalning.
Men de funkar ju bra om man använder vardaglig betalning med kreditkort och betalar direkt.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kreditkort är räntefritt om du betalar allt direkt. Ränta tillkommer om du bara delbetalar och låter återstående summa stå kvar till nästa månad. Så då funkar inte dessa kort om man vill ha avbetalning.
Men de funkar ju bra om man använder vardaglig betalning med kreditkort och betalar direkt.
Därför är klarna bättre. Det är både räntefritt i 30 dagar och kredit.

K Nils Andersson1 skrev:
Beroende på kreditkort har du fler förmåner. Det är pest eller kolera. Samma skit helt enkelt. Även om jag använder klarna så använder jag endast det till nätköp idag av butiker jag inte litar på. Allt övrigt skulle jag inte få för mig, typ apotea eller någon annan butik jag litar på. Då är det direktbetalning, även om den används via klarna.

R Rkarlsson skrev:
Beroende på kreditkort har du fler förmåner. Det är pest eller kolera. Samma skit helt enkelt. Även om jag använder klarna så använder jag endast det till nätköp idag av butiker jag inte litar på. Allt övrigt skulle jag inte få för mig, typ apotea eller någon annan butik jag litar på. Då är det direktbetalning, även om den används via klarna.
Varför inte? Det är smidigt och funkar bra. Du kan betala allt senare när du önskar. Jag köper från apotek via klarna, för då får jag kredit.

A
Österrike och framför allt Tyskland ligger ljusår efter Sverige inte bara på kontanthantering utan all form av datorisering.

Fast ibland går det fel. Som skolplattformen

:crysmile:
K Nils Andersson1 skrev:
De ligger inte efter, Tyskland och Österrike.
Det finns en anledning!
Gissa?

Magnus Filip skrev:
De ligger inte efter, Tyskland och Österrike.
Det finns en anledning!
Gissa?
Försöka betala med kort på ett litet lantkaffe i Tyskland så får du ser hur det går.
De har inget alternativ till Swish. De har ingen minmyndighetspost eller kivra-alternativ. All myndighetsinteraktion, skatteverket, deklaration osv sker via papper.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Det är räntefritt på kreditkort mina genomsnitt 45 dagar. Har aldrig sett ett kreditkort med ränta om man betalar i tid. Det är bara uttag av kontanter som drar ränta från första dagen.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Läs på lite så ser du att vissa kort ger dig längre än 30 dagars kredit och pengar tillbaka desto mer du använder det. Korten är oftast avgiftsfria. Här är bensinkorten ett typexempel.
Sen finns det massor av kreditkort med olika typer av förmåner. Tex kort nischade mot flyg, lounger, cash back mm. Ofta mot en liten avgift.
Gemensamt är att alla dessa kort har en räntefri genomsnittlig kredittid längre än 30 dagar, samma möjligheter att stoppa en faktura samt att driva ärende mot leverantören som betalning genom Klarna.

så med dessa fakta är nog inte faktura hos Klarna bättre;)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Försöka betala med kort på ett litet lantkaffe i Tyskland så får du ser hur det går.
De har inget alternativ till Swish. De har ingen minmyndighetspost eller kivra-alternativ. All myndighetsinteraktion, skatteverket, deklaration osv sker via papper.
Försök betala med kort pass McDonalds på tågstation i storstad i Tyskland. De bara skakar på huvudet och säger "Bar zahlen".

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.