useless useless skrev:
Varför ska kreditkortsbolaget få dina pengar?
Därför att "För att det blir enklare för mig att betala direkt med kreditkort anser jag". Undrar om jag inte skrev det. :thinking:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mata in ditt kreditkort hos klarna så får du 60 dagar kredit

K katho75 skrev:
Men vet folk som använder sitt kreditkort till allt för att samla poäng/cashbacks osv under månaden och sen betalar hela räkningen i slutet av månaden,
Du pratar om mig. Jag använder mitt COOP medmera kreditkort till alla inköp som det går att betala med kort och får då kickback som finansierar min oxfilé på nyår. Jag betalar hela fakturan varje månad med e-giro så inga extra kostnader (förutom kortavgiften på typ 225 kronor/år).

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ha ha, påminner om när vi hade Diners Club-kort. Gick fint att betala kortfakturan på posten med kortet och på så sätt rulla beloppet framför sig tills man gick i taket. :rofl:

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
A
Du har valt fel land bosätta dig i om du gillar bakåtsträvande tendenser. Kontanter kommer aldrig komma tillbaka till Sverige då vi svenskar inte gillar dem.

Jag har inte haft kontanter i min kreditkortshållare på 20 år och kommer inte ändra mig
Märkligt att det är så viktigt med kredit tycker många? . Bankräntan är ju noll. Lever verkligen så många från lön till lön, utan marginaler? Inte sparar undan lite varje månad så man har en buffert?
Är det så många lever? Inte för att var taskig, men jag är förvånad när man själv får dessa erbjudanden och läser här.
Visst kan man ha otur och det hopar sig någon gång, men att leva så jämt?

Jag skulle inte kunna sova och vara stressad jämt. Eller är det så man skall leva, från lön till lön? Är det bättre?

På Frölunda Torg, Allum, Nordstan osv. brukar det vara packat helgen efter den 25:e
Helgen innan i princip tomt.
Märkligt beteende tycker jag.

Magnus Filip skrev:
Märkligt att det är så viktigt med kredit tycker många? . Bankräntan är ju noll. Lever verkligen så många från lön till lön, utan marginaler? Inte sparar undan lite varje månad så man har en buffert?
Är det så många lever? Inte för att var taskig, men jag är förvånad när man själv får dessa erbjudanden och läser här.
Visst kan man ha otur och det hopar sig någon gång, men att leva så jämt?

Jag skulle inte kunna sova och vara stressad jämt. Eller är det så man skall leva, från lön till lön? Är det bättre?

På Frölunda Torg, Allum, Nordstan osv. brukar det vara packat helgen efter den 25:e
Helgen innan i princip tomt.
Märkligt beteende tycker jag.
Det var ett skämt. Personligen köper jag inget på kredit som jag inte skulle kunna casha, förutom boendet då.

C
Magnus Filip skrev:
Märkligt att det är så viktigt med kredit tycker många?
För mig handlar det 100% om att kunna hålla inne betalningen tills man fått det man beställt. Dvs. det är inte själva krediten som är det väsentliga. Misstänker att det finns betydligt "bättre" krediter än Klarna och vanliga kreditkort för den som vill handla för pengar man inte har.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
(förutom kortavgiften på typ 225 kronor/år)
Det finns ju massor av kort med kickback utan avgift, så varför har du valt just det?

Kommer inte ihåg när jag sist betalade en resa med kontanter. Allt betalas med poäng som intjänas när man köper mat, kaffe, verktyg.

Bara att man får gratis mat och dryck på flygplatslounger gör jag att korta giften i sig blir +-0

Som hantverkare kan man ju köpa material åt kunden och flyga på poängen. Men tror inte Skatteverket skulle bli imponerade.

Som hantverkare kan man ju köpa material åt kunden och flyga på poängen. Men tror inte Skatteverket skulle bli imponerande.
Poäng du får i tjänsten tillhör arbetsgivaren. Samma med gratisnatt hotell, etc.

S sjoelund skrev:
Poäng du får i tjänsten tillhör arbetsgivaren. Samma med gratisnatt hotell, etc.
Japp, men alla använder dessa privat.

S sjoelund skrev:
Jo då, men det är inte rätt: [länk]
Nej det vet jag väl, varför tror du jag skrev att Skatteverket har åsikter :)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A AndersOhrt skrev:
Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.

Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.

Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.

Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.

Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.

Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.

Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.

Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.

Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)

Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!

Hur har Klarna lyckats att få alla företag att anlita dem för betalningen, någon form av kickback förmodar jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.