FredrikR FredrikR skrev:
Är det inte en lightversion de tar, som inte är synlig för andra som Jetkokos är inne på.
Ingen aning, kan man se det?
 
Creditsafe gör ju inte sina kreditupplysningar via UC -- som banker använder -- så det är inte synligt för bankerna.
 
Men det finns ett kryphål så länge som inget har ändrats i kundens resultat från din förra upplysning så blir det officiellt ingen ny upplysning.

Din betalmodul till tex Creditsafe gör först en fråga har personnummer X en ändrad kreditrating sedan förra upplysningen J/N? om Nej tas ingen upplysning och ordern går igenom (eller nekas om han inte var godkänd förra gången), om Ja tas en ny upplysning. Som enskild ehandlare så kan du då minska upplysningar på återkommande kunder, för de stora faktura drakarna blir det naturligtvis en väldigt stor skillnad i hur ofta de behöver skicka ut dessa kreditupplysningsbrev.

Kreditkoll privatperson utan brev - Ehandel.se Forum
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T tergo skrev:
Men det finns ett kryphål så länge som inget har ändrats i kundens resultat från din förra upplysning så blir det officiellt ingen ny upplysning.

Din betalmodul till tex Creditsafe gör först en fråga har personnummer X en ändrad kreditrating sedan förra upplysningen J/N? om Nej tas ingen upplysning och ordern går igenom (eller nekas om han inte var godkänd förra gången), om Ja tas en ny upplysning. Som enskild ehandlare så kan du då minska upplysningar på återkommande kunder, för de stora faktura drakarna blir det naturligtvis en väldigt stor skillnad i hur ofta de behöver skicka ut dessa kreditupplysningsbrev.

Kreditkoll privatperson utan brev - Ehandel.se Forum
Jag hade samma rating vid samtliga tillfällen dock
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, det enda de hade behövt göra är att skicka e-faktura istället för egen app o mail.

Då hade risken för sena eller missade betalningar minskat drastiskt. Det är väl i stort sett bara Klarna som inte stöder e-faktura. Men det verkar inte vara med nu heller.

Nu verkar de ha tagit sig vatten över huvudet igen, Klarna ligger nere i hela EU, företaget är ett skämt:

[länk]
Är Bank-ID också ett skämt, det låg nere för ett litet tag sedan?
Edit: Tyvärr också under tiden min insamling till Barncancerfonden Östra pågick, så det gick inte att swisha.
Skärmdump av en teknisk informationssida med text om avbrott i BankID-tjänsterna och en leende man vid en bärbar dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Är Bank-ID också ett skämt, det låg nere för ett litet tag sedan?
[bild]
Ja Nissens är någon som inte fattar.
Man får påminnelse från Klarnas app så att man inte glömmer att betala.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, det enda de hade behövt göra är att skicka e-faktura istället för egen app o mail.

Då hade risken för sena eller missade betalningar minskat drastiskt. Det är väl i stort sett bara Klarna som inte stöder e-faktura. Men det verkar inte vara med nu heller.

Nu verkar de ha tagit sig vatten över huvudet igen, Klarna ligger nere i hela EU, företaget är ett skämt:

[länk]
Nu verkar Klarna ha blandat sig in i Swedbanks IT-drift....
https://www.expressen.se/dinapengar/massmejl-fran-swedbank-kunder-larmar-om-problem/
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Nu verkar Klarna ha blandat sig in i Swedbanks IT-drift....
[länk]
Otroligt att Klarna går så bra. Vad är hemligheten?
Har haft massor av problem med dem. Sista gången tog det ett halvår innan det fixades och mängder med jobb. Till slut skickade jag i kuvert till dem, men det funkade inte heller så jag skickade om i kuvert med rek. till en chef, först då hände något. De är oseriösa enligt mig. Undviker dem med hull och hår.
De etablerat sig i USA och det är Klarna överallt, parkering, kommuner, affärer osv. Hur är detta möjligt????
De räcker ju med att kolla på internet om Klarna så ser man alla stackare som har problem med dem.
Sök på Payex eller någon annan så blir det helt andra kommentarer.

Jag jämför Klarna med Allra. När skall fasaden brista???
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
C
Magnus Filip skrev:
Otroligt att Klarna går så bra. Vad är hemligheten?
Hade en kollega en gång som sade att det alltid är bra att befinna sig i närheten av en fet pipeline med pengar för även om det inte är dina pengar så läcker det alltid lite åt sidorna. Poängen så klart att även med små påslag så blir det en j-vla massa pengar om volymerna är stora. Och det är väl det som är grejen med Klarna.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Hade en kollega en gång som sade att det alltid är bra att befinna sig i närheten av en fet pipeline med pengar för även om det inte är dina pengar så läcker det alltid lite åt sidorna. Poängen så klart att även med små påslag så blir det en j-vla massa pengar om volymerna är stora. Och det är väl det som är grejen med Klarna.
Som IKEA.

Ändå märkligt att de fått upp volymerna. Så många som klagar på dem. Men de flesta kollar kanske inte upp innan., utan bara kör på.
Hade en hantverkarfirma som gjorde något.
Allt bra! Men fakturan kom sedan Inte från dem utan ett kreditbolag. Jag blev tokig, det var inte avtalat. Jag ringde till firman och betalade in till dem istället och sa att de får lösa hur de vill. Hörde aldrig något från någon av dem sedan. De fick sig en tankeställare bra!
Menar att om man inte betalar så ok att sälja fakturan till ett kreditbolag, men inte i förväg.
 
hsd
Det är vanligt att alla fakturor går via faktureringsbolag
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Ändå märkligt att de fått upp volymerna. Så många som klagar på dem.
Det är ju inte deras kunder som klagar, utan kundernas kunder.

Jag har bilden att ur handlaren perspektiv så är Klarna en helhetslösning som löser allt. Man behöver inte fundera på betalningar över huvud taget.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju inte deras kunder som klagar, utan kundernas kunder.
Precis. Sen gör de ju något som, åtminstone under lång tid, inte så många andra aktörer verkar vara intresserade av att göra. Nämligen konsumentkrediter som inte primärt handlar om finansiering, utan snarare som en säkerhet för slutkunden när man köper grisen i säcken.
 
T
Bara problemmänniskor som har problem med Klarna, inte vi vanliga normalmänniskor Nätsidor använder ju Klarna för att slippa alla idioter som inte vill betala för sig, detta skit får Klarna ta ha hand om.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lysmask88 och 13 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Bara problemmänniskor som har problem med Klarna, inte vi vanliga normalmänniskor Nätsidor använder ju Klarna för att slippa alla idioter som inte vill betala för sig, detta skit får Klarna ta ha hand om.
Jag jag fattar inte själv hur man lyckas få problem. Det liksom bara flyter på. Det kommer x antal påminnelser inför en betalning om man har månadsvis. Och om något strulat med butiken man handlat hos så löser det sig ganska vettigt.

Betala i tid bara.
 
  • Gilla
Lysmask88 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.