Är det en svensk butik? I UK vet jag att Klarna alltid har 30 dagar istället för 14.
 
T
Jetkokos Jetkokos skrev:
Är det en svensk butik? I UK vet jag att Klarna alltid har 30 dagar istället för 14.
Ja, även om de verkar göra allt för att det inte ska se så ut. Asket.com.
 
MultiMan
https://www.svd.se/klarna-skrotar-kassako-ar-en-evighetskredit

Så görs Klarna om

• Alternativet ”delbetalningskonto” tas bort helt. I stället för krediter som kan löpa utan slutdatum ska alla delbetalningar ha ett förutbestämt slutdatum.

• Avgifter tas bort. Klarna slopar start- och administrationsavgifter för kunder som väljer att delbetala sitt köp. I stället ska enbart en ränta på 18,9 procent betalas. Enligt Klarna gör det att kostnaden för en delbetalning av ett köp på 1 500 kronor kommer att kosta omkring 145 kronor extra, i stället för 497 kronor.

• Fördubblad betaltid för gratisfakturor. Den som väljer att betala med Klarnas faktura får 30 dagar på sig att betala, i stället för 14. Enligt Klarna har test visat att det minskar antalet påminnelseavgifter med en tredjedel, samt leder till ett lägre antal inkassoärenden.

• Fler påminnelser på fler sätt. Klarna skickar i nuläget en påminnelse två dagar innan betaldatum via sin app. Denna ska framöver skickas även via sms, vid behov. Bolaget inför även en ny påminnelse en dag efter att betalningen har förfallit. Det blir en sista chans att betala för att slippa påminnelseavgift. ”På så sätt ges alla som av en eller annan anledning har missat att betala i tid, en extra möjlighet att betala sin faktura utan påminnelseavgift”.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Så görs Klarna om

• Alternativet ”delbetalningskonto” tas bort helt. I stället för krediter som kan löpa utan slutdatum ska alla delbetalningar ha ett förutbestämt slutdatum.

• Avgifter tas bort. Klarna slopar start- och administrationsavgifter för kunder som väljer att delbetala sitt köp. I stället ska enbart en ränta på 18,9 procent betalas. Enligt Klarna gör det att kostnaden för en delbetalning av ett köp på 1 500 kronor kommer att kosta omkring 145 kronor extra, i stället för 497 kronor.

• Fördubblad betaltid för gratisfakturor. Den som väljer att betala med Klarnas faktura får 30 dagar på sig att betala, i stället för 14. Enligt Klarna har test visat att det minskar antalet påminnelseavgifter med en tredjedel, samt leder till ett lägre antal inkassoärenden.

• Fler påminnelser på fler sätt. Klarna skickar i nuläget en påminnelse två dagar innan betaldatum via sin app. Denna ska framöver skickas även via sms, vid behov. Bolaget inför även en ny påminnelse en dag efter att betalningen har förfallit. Det blir en sista chans att betala för att slippa påminnelseavgift. ”På så sätt ges alla som av en eller annan anledning har missat att betala i tid, en extra möjlighet att betala sin faktura utan påminnelseavgift”.
Men Klarnas tjänst som var så perfekt på alla sätt och vis, varför ska de nu ändra på denna skönhet till betalningslösning?
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men Klarnas tjänst som var så perfekt på alla sätt och vis, varför ska de nu ändra på denna skönhet till betalningslösning?
Det som redan är bra kan väl alltid förfinas, det måste vara målet för all verksamhet. ;)
 
Claes Sörmland
FredrikR FredrikR skrev:
Det som redan är bra kan väl alltid förfinas, det måste vara målet för all verksamhet. ;)
Bra och bra, vi talar om perfektion och evig skönhet. Har du inte läst tråden? Nu ska tjänsten förvanskas i riktning mot det där som Klarna-hatarna har tjatat om i alla år. Påminnelse-SMS och längre betaltid till de svagbegåvade...
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men Klarnas tjänst som var så perfekt på alla sätt och vis, varför ska de nu ändra på denna skönhet till betalningslösning?
För att tillmötesgå de kunder som inte kan hantera sin vardagsekonomi?
Klarna har aldrig varit något problem för den som har koll på sina inköp och räkningarnas förfallodagar.
 
  • Gilla
tank77 och 5 till
  • Laddar…
@
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Nu får de som förespråkat faktura i säkerhetssyfte vatten på sin kvarn. Försäkringsbolaget If Skadeförsäkring rekommenderar nämligen just faktura när det kommer till betalningar på nätet.

Var försiktig med hur du lämnar ut ditt personnummer och kreditkortsnummer. Använd inte samma id och lösenord om du är inne på olika webbshoppar och välj hellre fakturabetalning före förskottsbetalning med kreditkort när du handlar på nätet. Tänk också på att virusskydda din dator och undvik att klicka på länkar från okänd avsändare, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If, i ett pressmeddelande.
Hur handlar du på faktura utan att lämna ut ditt personnummer?! Du ska inte betala med kort och inte lämna ut sitt personnummer. Ett råd skrivet av någon som inte har koll.

Jag skulle påstå att ett separat visa/MasterCard som du bara handlar på nätet med - och som du inte har en massa pengar på är den bästa lösningen. Du kan också använda t.ex. googlePay som genererar ett eget, tillfälligt, kortnummer och som alltså inte exponerar ditt riktiga kortnummer....
 
Är lika enkelt med ett kort som man kan öppna och stänga för Internetköp, bara att kryssa en ruta.
Så det finns många lösningar om man vill ha lite extra säkerhet.
 
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bra och bra, vi talar om perfektion och evig skönhet. Har du inte läst tråden? Nu ska tjänsten förvanskas i riktning mot det där som Klarna-hatarna har tjatat om i alla år. Påminnelse-SMS och längre betaltid till de svagbegåvade...
Nej, det enda de hade behövt göra är att skicka e-faktura istället för egen app o mail.

Då hade risken för sena eller missade betalningar minskat drastiskt. Det är väl i stort sett bara Klarna som inte stöder e-faktura. Men det verkar inte vara med nu heller.

Nu verkar de ha tagit sig vatten över huvudet igen, Klarna ligger nere i hela EU, företaget är ett skämt:

https://www.gp.se/ekonomi/klarna-ligger-nere-i-hela-eu-1.56217280
 
Klarna har gjort flera kreditupplysningar på mig nu med bara några veckors eller månaders mellanrum. Har man extremt hög kreditvärdighet lär det inte ändras på några veckor. Jag frågade min bankman och kreditvärdheten kan påverkas av för många kreditupplysningar.
 
Kreditupplysningar som Klarna tar i vanliga fall ska inte vara synliga för andra banker. Antagligen eftersom deras samarbetspartners inte går via UC.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Kreditupplysningar som Klarna tar i vanliga fall ska inte vara synliga för andra banker. Antagligen eftersom deras samarbetspartners inte går via UC.
De verkar använda creditsafe
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, det enda de hade behövt göra är att skicka e-faktura istället för egen app o mail.

Då hade risken för sena eller missade betalningar minskat drastiskt. Det är väl i stort sett bara Klarna som inte stöder e-faktura. Men det verkar inte vara med nu heller.

Nu verkar de ha tagit sig vatten över huvudet igen, Klarna ligger nere i hela EU, företaget är ett skämt:

[länk]
Då tycker du att swedbank är ett stort skämt med då de ligger nere ibland och har skumraskaffärer?
Eller de funkar bra för att de är en riktig bank? (tveksamt om de är det)
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klarna har gjort flera kreditupplysningar på mig nu med bara några veckors eller månaders mellanrum. Har man extremt hög kreditvärdighet lär det inte ändras på några veckor. Jag frågade min bankman och kreditvärdheten kan påverkas av för många kreditupplysningar.
Är det inte en lightversion de tar, som inte är synlig för andra som Jetkokos är inne på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.