T
Maskintok skrev:
börja prata som en företagare så har du min verklighet.... Och vem betalar för denna "gratis" kredit..?

Är du företagare?
Annars så vet jag svaret redan...
Nej, jag sålde mitt sista företag för ett par år sedan. Men det hör inte hit, som jag skrev: "Sedan kan man alltid diskutera vem som har betalat krediten, men min poäng var att du inte behöver betala extra för den."
 
A
T tanaris skrev:
Nej, jag sålde mitt sista företag för ett par år sedan. Men det hör inte hit, som jag skrev: "Sedan kan man alltid diskutera vem som har betalat krediten, men min poäng var att du inte behöver betala extra för den."
Nä inte utöver.
Men man ska vara klar över att det är varken gratis eller kostnadsfritt...
 
P
F fsn skrev:
Det jag inte fattar är hur du kan få för dig att detta inte skulle kosta nåt för slutkunden?
Varför ska den individuella kunden betala extra för något så basalt som en skriftlig faktura ?
Har inte säljaren rutiner för fakturering ska han nog inte idka handel.
Klarna och andra parasiter kostar pengar och om handlaren vill använda dem så gör det, men de kostar också pengar, som redovisats tidigare i tråden, och borde ifall handlaren försöker debitera för skriftliga fakturor, också separatdebiteras.
 
P Peter787 skrev:
Varför ska den individuella kunden betala extra för något så basalt som en skriftlig faktura ?
Har inte säljaren rutiner för fakturering ska han nog inte idka handel.
Klarna och andra parasiter kostar pengar och om handlaren vill använda dem så gör det, men de kostar också pengar, som redovisats tidigare i tråden, och borde ifall handlaren försöker debitera för skriftliga fakturor, också separatdebiteras.
Jag skulle hellre betala med enkronor som lägges i en kollekthåv utanför min dörr. Varför ska det inte gå och då även inte kosta extra?

Jo, troligen har 95% av befolkningen inget problem att betala"elektroniskt" och pappersfakturor och gireringskuvert skapar en dyr Extraorganisation som någon ska betala. Om det är dyrare att hantera än kortköp, varför ska handlaren och med det alla andra kunder betala för de som vill betala med stentavlor, bronsmynt, kollekthåvar eller pappersfakturor? Vill man ha ett papper, skriv ut ett. Annars betala 39kr extra mot oss andra. Men jag vill inte betala ett högre pris för varan för att nån teknikmotståndare ska få leva kvar på 80-talet...
 
J JohanLun skrev:
Men jag vill inte betala ett högre pris för varan för att nån teknikmotståndare ska få leva kvar på 80-talet...
Nu är det ju inte så att den betallösning du använder är gratis den heller...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Men jösses när man skriver..

"Men det kostar mig inget... är det 100 kr så är det 100 kr "

står lite längre tillbaka i tråden som svar till. mig... Har aldrig skrivit att det är kostnadsfritt eller gratis, om man läser utan just att det är ju slutkunden som får betala..
Men svaret innehöll sarkasm till den jag svarade..
Hehehe… It is so easy…. :crysmile::crysmile::crysmile:
 
F
P Peter787 skrev:
Varför ska den individuella kunden betala extra för något så basalt som en skriftlig faktura ?
Har inte säljaren rutiner för fakturering ska han nog inte idka handel.
Klarna och andra parasiter kostar pengar och om handlaren vill använda dem så gör det, men de kostar också pengar, som redovisats tidigare i tråden, och borde ifall handlaren försöker debitera för skriftliga fakturor, också separatdebiteras.

För det första så drev jag med Maskintok. För det andra så är du inte medveten om att faktureringsavgift är nåt som förekommer?
 
A
F fsn skrev:
För det första så drev jag med Maskintok. För det andra så är du inte medveten om att faktureringsavgift är nåt som förekommer?
förstod att du drev lite.. Men glömde att förtydliga... Det gjorde jag istället...

99 kr är värsta avgiften jag fått betala för en elektronisk faktura...
 
Maskintok skrev:
Nja kostnadsfri?
De brukar väl ta betalt för även denna..
typ 39 kr eller så?..
Varför är du så negativ till klarna och liknande lösningar när du aldrig har använt dom och uppenbarligen inte har en aning om hur det funkar?
 
A
useless useless skrev:
Varför är du så negativ till klarna och liknande lösningar när du aldrig har använt dom och uppenbarligen inte har en aning om hur det funkar?
Jag har rett ut tillräckligt med klarna åt min far. som inga digitala redskap har..
Då blir det inte lätt med klarna...

betalar man någon dag sent, alltså att man skickar in bankgiroblankett och den tar någon dag extra på sig... Då går det över till att klarna gör ett konto hos de för avbetalning istället... Med hög ränta..
far hade inte en aning om detta.. Och inte står det någonstans på autodoc om detta heller... Det var inte han som beställde delarna då utan min bror..

Så jodå jag vet mycket väl om deras metoder... Och de flesta andra såna här icke önskvärda bolag...
 
P
F fsn skrev:
För det första så drev jag med Maskintok. För det andra så är du inte medveten om att faktureringsavgift är nåt som förekommer?
Är inte faktureringsavgiften deklarerad vid köpet är det bara att stryka den från fakturan.
Annars finns det för det mesta andra säljare av varan som inte skinnar köparen.
 
T
Maskintok skrev:
betalar man någon dag sent, alltså att man skickar in bankgiroblankett och den tar någon dag extra på sig... Då går det över till att klarna gör ett konto hos de för avbetalning istället... Med hög ränta..
far hade inte en aning om detta.. Och inte står det någonstans på autodoc om detta heller... Det var inte han som beställde delarna då utan min bror..
Nej, så fungerar det inte om man valt vanlig Klarnafaktura. Går man över ett par dagar händer ingenting, går det fler dagar får man en påminnelse (vanligt brev), fortsätter man låta bli att betala går det till inkasso.

Resurs är däremot pigga på att göra så, är du säker på att det var Klarna över huvud taget?
 
A
T tanaris skrev:
Nej, så fungerar det inte om man valt vanlig Klarnafaktura. Går man över ett par dagar händer ingenting, går det fler dagar får man en påminnelse (vanligt brev), fortsätter man låta bli att betala går det till inkasso.

Resurs är däremot pigga på att göra så, är du säker på att det var Klarna över huvud taget?
Jodå autodoc har inget annat än klarna och kontokort..

Och nä man kan inte välja vanlig faktura där..
Bara klarna konto eller flytta fram till den sista 2 månader fram och då få en faktura... Men den är endast elektronisk nu mer.
far skickade in den till betalning 1 dag efter att den skulle varit betald, då blev det ett konto istället... Men det måste ha hänt i ett annat land då... Men den svenska polisen var då väldigt van vid anmälningar emot klarna.... För bedrägeri...
 
F
Maskintok skrev:
Jodå autodoc har inget annat än klarna och kontokort..

Och nä man kan inte välja vanlig faktura där..
Bara klarna konto eller flytta fram till den sista 2 månader fram och då få en faktura... Men den är endast elektronisk nu mer.
far skickade in den till betalning 1 dag efter att den skulle varit betald, då blev det ett konto istället... Men det måste ha hänt i ett annat land då... Men den svenska polisen var då väldigt van vid anmälningar emot klarna.... För bedrägeri...
det är ju jättekonstigt för sist jag handlade på Autodoc (vilket var för mindre än 3 månader sen) så fanns alternativet ”få först, betala sen” som ett alternativ från Klarna. Det är typ FAKTURA. Du får nåt levererat och får en faktura på hela beloppet att betala på 14 dagar. Jag ser inte vad problemet är faktiskt.
 
T
Maskintok skrev:
Jodå autodoc har inget annat än klarna och kontokort..

Och nä man kan inte välja vanlig faktura där..
Bara klarna konto eller flytta fram till den sista 2 månader fram och då få en faktura... Men den är endast elektronisk nu mer.
far skickade in den till betalning 1 dag efter att den skulle varit betald, då blev det ett konto istället... Men det måste ha hänt i ett annat land då... Men den svenska polisen var då väldigt van vid anmälningar emot klarna.... För bedrägeri...
Autodoc har, vad jag kan se, Paypal, Trustly, Klarna, kort och banköverföring som alternativ. De har t o m två Klarna-alternativ; "Få först. Betala sen" (dvs vanlig 14-dagarsfaktura) eller "Dela upp." (konto).

Nu är det förstås möjligt att saker och ting har ändrats sedan din far handlade saker, men jag har aldrig varit med om att det inte gått att välja 14-dagarsfaktura eller att något automatiskt konverterats till ett konto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.