A
T tanaris skrev:
Autodoc har, vad jag kan se, Paypal, Trustly, Klarna, kort och banköverföring som alternativ. De har t o m två Klarna-alternativ; "Få först. Betala sen" (dvs vanlig 14-dagarsfaktura) eller "Dela upp." (konto).

Nu är det förstås möjligt att saker och ting har ändrats sedan din far handlade saker, men jag har aldrig varit med om att det inte gått att välja 14-dagarsfaktura eller att något automatiskt konverterats till ett konto.
Ja någon 14 dagars faktura har då inte jag sett när jag varit in.. nu var det länge sedan..
Inte andra betalförmedlare heller... Så det var då lite nyheter..
Men att klarna beteende är lite si och så är inget nytt...

Jag har inte mer koll på vad som skedde den gången än att bror beställde åt far.. Men det fanns då inga fler alternativ än klarna.
Men det är ju 3 år sedan...
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är det ju inte så att den betallösning du använder är gratis den heller...
Nej, men troligen billigare än pappersfaktura, då kort, klarna, Swish, Paypal mfl alla är inbakat i listpris. Men pappersfaktura brukar kosta extra. Säkert kan de kosta olika mkt för säljaren med Klarna eller PayPal...
 
T
Maskintok skrev:
Ja någon 14 dagars faktura har då inte jag sett när jag varit in.. nu var det länge sedan..
Inte andra betalförmedlare heller... Så det var då lite nyheter..
Men att klarna beteende är lite si och så är inget nytt...

Jag har inte mer koll på vad som skedde den gången än att bror beställde åt far.. Men det fanns då inga fler alternativ än klarna.
Men det är ju 3 år sedan...
Det är ju intressant, för jag har en Klarnafaktura i min mail från just Autodoc, daterad 18/7 2018 med förfallodatum 2018-08-01.

I mailet står också följande. Kan det vara så att han betalade för lite?


Skärmdump av en betalningsalternativsektion med information om delbetalning via Klarna.

(Jag har en annan Klarnafaktura från samma period som är betalad nästan två veckor för sent, men den har inte blivit konverterad till delbetalning.)
 
A
T tanaris skrev:
Det är ju intressant, för jag har en Klarnafaktura i min mail från just Autodoc, daterad 18/7 2018 med förfallodatum 2018-08-01.

I mailet står också följande. Kan det vara så att han betalade för lite?


[bild]

(Jag har en annan Klarnafaktura från samma period som är betalad nästan två veckor för sent, men den har inte blivit konverterad till delbetalning.)
inte vad varken klarna eller vad jag vet..
handlade om ca 765 kr. och det var det som stod på Bankgiroinbetalningen också.

klarna kunde själva inte ge svar varför detta skett och det är för mig lika illa..
Det krävdes 5 samtal med 4 olika personer innan de fick tummen ur och avslutade kontot... far fick betala ränta ändå..
vilket jag tyckte var bedrägeri...
 
A
lustigt... Jag gick in på autodoc men inte får jag fram mer än konto och kontokort... Och endast klarna..

använder du appen?
lika var det på bildelar24...
:thinking:de hade ju andra betalförmedlare tidigare.. kan det ha att göra med min telefon..? Huawei....
 
T
Maskintok skrev:
lustigt... Jag gick in på autodoc men inte får jag fram mer än konto och kontokort... Och endast klarna..

använder du appen?
lika var det på bildelar24...
:thinking:de hade ju andra betalförmedlare tidigare.. kan det ha att göra med min telefon..? Huawei....
Nej, dator och browser.
 
A
T tanaris skrev:
Nej, dator och browser.
Det var som fan..
Jag får kolla på frugans telefon..
hon har appen på autodoc...
 
Maskintok skrev:
lustigt... Jag gick in på autodoc men inte får jag fram mer än konto och kontokort... Och endast klarna..

använder du appen?
lika var det på bildelar24...
:thinking:de hade ju andra betalförmedlare tidigare.. kan det ha att göra med min telefon..? Huawei....
Enligt infosida på bildelar24 så finns det flera betalningsalternativ,
Kontokort, Paypal, Direktbetalning & Faktura (Klarna).
Skärmdump av betalningsalternativ på en webbplats, inkluderar kontokort, PayPal, direktbetalning och Klarna-faktura.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: gick in på infosida på autodoc också, där är det samma info,
https://m.autodoc.se/services/betalning
 
Redigerat:
F
Maskintok skrev:
Det var som fan..
Jag får kolla på frugans telefon..
hon har appen på autodoc...
jag hade aldrig vågat använda en Huawei.
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt infosida på bildelar24 så finns det flera betalningsalternativ,
Kontokort, Paypal, Direktbetalning & Faktura (Klarna).
[bild]
Det är samma sak där för mig när jag kollar..
Där köper jag en hel del grejer.. Men bara med kort. det gör jag på de andra ställena också... Kan det ha med det att göra att man valt bort sedan tidigare?
 
Tror autodoc har ett dussin webbshoppar med andra namn och priser som skiljer ett par kronor fram och tillbaka. Har också handlat på autodoc, har inte drabbas av något egentligt problem men känner ungefär lika som för klarna, jag har inget förtroende för dem. Byggahemma är ungefär samma skit. Olika webbplatser, samma sak. Hittills har jag inte blivit blåst av någon av dessa aktörer, men upplevelsen har varit mkt tveksam.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Tror autodoc har ett dussin webbshoppar med andra namn och priser som skiljer ett par kronor fram och tillbaka. Har också handlat på autodoc, har inte drabbas av något egentligt problem men känner ungefär lika som för klarna, jag har inget förtroende för dem. Byggahemma är ungefär samma skit. Olika webbplatser, samma sak. Hittills har jag inte blivit blåst av någon av dessa aktörer, men upplevelsen har varit mkt tveksam.
Enda gången jag inte fått varan var på eBay..
Men pengarna tillbaka efter 3 veckor..
utan klarna, eller PayPal eller va de nu heter...
 
MultiMan
https://www.ehandel.se/forsakringsbolaget-uppmanar-valj-faktura-nar-du-e-handlar

Nu får de som förespråkat faktura i säkerhetssyfte vatten på sin kvarn. Försäkringsbolaget If Skadeförsäkring rekommenderar nämligen just faktura när det kommer till betalningar på nätet.

Var försiktig med hur du lämnar ut ditt personnummer och kreditkortsnummer. Använd inte samma id och lösenord om du är inne på olika webbshoppar och välj hellre fakturabetalning före förskottsbetalning med kreditkort när du handlar på nätet. Tänk också på att virusskydda din dator och undvik att klicka på länkar från okänd avsändare, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If, i ett pressmeddelande.
 
Jag ställer mig ytterst tveksam till att de handlare som är (eller är potentiella) kunder till Klarna är de samma som utför kortbedrägerier. :cool:
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
T
Fick upp lite nya alternativ idag. Det är nog inte Klarna som är frikostiga med längre kredittid utan butiken, men Swish kan jag inte minnas att jag sett förut.

Skärmdump av betalningsmetoder inklusive Swish och Klarna med optionen att betala om 30 dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.