F
Maskintok skrev:
Jo det är en aspekt..
tror dock att både klarna och Postnord skulle behöva skärpa sig rejält för att ens överleva..

lekstugan med att endast ha digitala lösningar skulle verkligen behöva granskas och analyseras, och det vore välkommet...
..
Sannolikheten att en digital faktura kommer fram är väl både sannolikare samt betydligt lättare att verifiera skulle jag säga. Har svårt att förstå denna fetisch för papperslappar som hanteras av mängder av fullt okända människor och tro att det är säkrare.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Sannolikheten att en digital faktura kommer fram är väl både sannolikare samt betydligt lättare att verifiera skulle jag säga. Har svårt att förstå denna fetisch för papperslappar som hanteras av mängder av fullt okända människor och tro att det är säkrare.
skrev jag det?
skrev inte jag att man borde gjort om skyldigheten till den som vill ha betalt istället att se till att fakturan kommer fram... istället för att lägga skulden/bördan på den som ska betala... lite ansvar bör ändå den tjänade parten ha i det hela... Inte bara kunna skaffa inkassobolag och håva in mer pengar...
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
skrev jag det?
skrev inte jag att man borde gjort om skyldigheten till den som vill ha betalt istället att se till att fakturan kommer fram... istället för att lägga skulden/bördan på den som ska betala... lite ansvar bör ändå den tjänade parten ha i det hela... Inte bara kunna skaffa imkassobolag och håva in mer pengar...
jo, det skrev du. Och då skrev jag att det ansvaret borde vara billigare och lättare att verifiera på digitala dokument. Anledningen till att jag gjorde det är för att du låter omodernare än Fred Flinta och verkar ha en pappers-fetisch. Har du problem med att jag tycker så och det berör dig till tårar så är jag säker på att Skoge snart kommer ridande till undsättning.
 
T
Maskintok skrev:
skrev jag det?
skrev inte jag att man borde gjort om skyldigheten till den som vill ha betalt istället att se till att fakturan kommer fram... istället för att lägga skulden/bördan på den som ska betala... lite ansvar bör ändå den tjänade parten ha i det hela... Inte bara kunna skaffa inkassobolag och håva in mer pengar...
Ja, eller så tar de betalt direkt istället. Du får ju en kredit som är helt kostnadsfri, borde man inte kunna ställa lite krav på dig då?
 
A
T tanaris skrev:
Ja, eller så tar de betalt direkt istället. Du får ju en kredit som är helt kostnadsfri, borde man inte kunna ställa lite krav på dig då?
Nja kostnadsfri?
De brukar väl ta betalt för även denna..
typ 39 kr eller så?..

Och nä jag tycker nog att man kan ställa det kravet på den som skriver ut en faktura.. det gör då jag på mig själv med de fakturor jag delar ut... ;):cool:
 
T
Maskintok skrev:
Nja kostnadsfri?
De brukar väl ta betalt för även denna..
typ 39 kr eller så?..
Fakturor brukar inte kosta något att få.
 
A
T tanaris skrev:
Fakturor brukar inte kosta något att få.
faktura avgift är vanligt..
Eller admin kostnad kan det stå;)
 
Maskintok skrev:
faktura avgift är vanligt..
Eller admin kostnad kan det stå;)
Om man vill ha det på papper ja.
Men inte digitalt.
 
Maskintok skrev:
Nja kostnadsfri?
De brukar väl ta betalt för även denna..
typ 39 kr eller så?..
Det är olika, pappersfaktura brukar kosta extra.
E-faktura, e-post-faktura, autogiro, mm är ganska ofta ”gratis”.

Ingenting är gratis, kostnaden tass alltid ut på något sätt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mugmaz Mugmaz skrev:
Om man vill ha det på papper ja.
Men inte digitalt.
Nja stämmer inte riktigt...
 
Maskintok skrev:
Nja stämmer inte riktigt...
Förklara gärna.
 
A
Mugmaz Mugmaz skrev:
Förklara gärna.
Det finns alltid dolda avgifter för admin
 
Mikael_L
N nallepu skrev:
Ska inte vara några problem att installera ett program som läser av tangenttryckningar och så har jag ingen aning om hur det är med säkerheten hos företag som tar emot min inmatning av kortnummer!
Fanns redan i slutet av 90-talet, hette netbus

https://sv.wikipedia.org/wiki/NetBus

Jag tror att jag har det liggande på en eller annan gammal hårddisk i högen med "arkiverade" hårddiskar. Kan dock hända att något antivirusprogram har rensat bort det.
Själv hade jag och lite annat folk omkring mig kul med detta program när det kom, vi busade bara, men de som blev utsatta kunde dock bli rätt stötta ...

Är någon intresserad så kanske jag kan orka leta.
Dock är det i praktiken inte användbart längre idag till annat än något experiment där alla är medvetna om vad som händer, då alla antivirus har programmet i sina listor för att rensa bort det direkt. Och det är inte ens säkert att det fungerar på något nyare operativ än typ win XP (inget jag har koll på, men inte säkert att koden går att använda på nyare OS).
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Sannolikheten att en digital faktura kommer fram är väl både sannolikare samt betydligt lättare att verifiera skulle jag säga. Har svårt att förstå denna fetisch för papperslappar som hanteras av mängder av fullt okända människor och tro att det är säkrare.
Jag har en rolig historia.
Det var en som jag känner som hade en viktig och brådskande sak att få genomförd, jag har nog glömt lite detaljer, både om vad ärendet gällde och varför det var så brådskande.

Men i vilket fall, kompisen försökte på alla sätt och vis se om det gick att runda något hörn, ty här krävdes det tydligen att det skulle skickas något papper lite hit och dit för att få alla nödvändiga namnteckningar.
Och han undrade om det inte gick att faxa, eller varför inte det gick att signera med bankID.

Men NEJ, det var tvärstopp, han fick väldigt pedagogiskt förklarat att detta var så viktiga grejer, förfalskningar fick verkligen inte ske, ingen annan skulle kunna utföra detta osv osv, så därför krävdes det att det var just detta fysiska papper i original som skulle postas för att man skulle kunna vara helt säker på att allt var rätt.


Och när han var färdig med denna historia så la han ut följande resonemang för oss som lyssnade. (och nu kommer alltså det roliga).
Tänk er att om vi sedan över 100 år tillbaka skulle haft ett system där allt viktigt skedde med digitala signaturer, med långa kryptonycklar och tvåstegsverifiering, över krypterade förbindelser och VPN-tunnlar.
Och då skulle jag lanserat en ny fantastisk idé.
Jag skulle säga att:
"Hörni, jag har en fantastisk idé, tänk om man vill göra något som är riktigt riktigt superviktigt, eller hemligt, det får absolut inte råda något tvivel om att allt gått rätt till och att rätt person har utfört handlingen ..."
"Jag tänkte som så, att då kan man sätta en liten låda utanför sitt hus, och dit skickar man ett papper istället. Och man skickar det genom att sätta pappret i ett annat papper med adressen till den där lådan, lägger det i en låda någonstans på stan, så kommer en anställd på ett företag (Postnord!!) och hämtar pappret, sen tar andra personer hand om pappret och sorterar det i rätt högar, och detta sker några gånger för att slutligen tar den sista anställda i detta företag och lägger det viktiga pappret i lådan utanför mitt hus."
"Och då kan jag sen, när jag kommit hem, gå och titta i lådan och se om det viktiga pappret kommit fram!"

"Och sen skriver jag mitt namn på pappret, och skickar tillbaka det på samma sätt, och då vet man med 100% säkerhet att det är jag som skrivit namnet och att ingen tvingat mig till det osv! Och absolut inga tvivel på att allt är helt rätt och riktigt" "Bra va?"
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det finns alltid dolda avgifter för admin
Om min slutsumma blir 100 kr så är det 100 kr jag betalar.
Men vill jag ha en pappersfaktura så får jag betala 139 kr, eller vad nu en pappersfaktura kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.