Kuvert? Tockna moderniteter kan dom hållas med i stan. Vi på landet betalar räkningarna kontant hos latbreväraren
Allt var bättre förr, ju förr desto bättre!
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Kuvert? Tockna moderniteter kan dom hållas med i stan. Vi på landet betalar räkningarna kontant hos latbreväraren
Allt var bättre förr, ju förr desto bättre!

Lät som ett bra namn på postnord..
latbrevbäraren:rofl:
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Haha, men allvarligt så har jag väldigt bra lantbrevbärare fortfarande även om det tyvärr oftare blivit yngre personal utan erfarenhet, mot som tidigare, samma person som körde "min" runda i 10-15 år och visste allt om alla och hjälpte till så mycket de kunde.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Myrstacken Myrstacken skrev:
Aldrig använt klarna vet iknappt vad det är :geek::surprised::rofl:
Du har inte missat något viktigt. Klarna har lyckats att få kunder b2b så att säga. Problemet är att de också tar sig in mot sina kunders kunder, och där försöker de få folk att köpa på deras krediter och de hittar på egen app med låg säkerhet.

Alla dessa tjänster de riktar mot sina kunders kunder finns redan i betydligt mer kundvänliga former. Klarna motarbetar aktivt att man rundar dem genom att vägra använda efaktura.
Som tur är går det att undvika att få räkningar från Klarna genom att direktbetala med kort. :)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Haha, men allvarligt så har jag väldigt bra lantbrevbärare fortfarande även om det tyvärr oftare blivit yngre personal utan erfarenhet, mot som tidigare, samma person som körde "min" runda i 10-15 år och visste allt om alla och hjälpte till så mycket de kunde.
Men jag tror inte att man kan betala räkningar den vägen längre. Våra lantis körde dessutom hem matvaror från lanthandeln och ställde in dom på verandan! Sen betalade man i affären när man passerade nästa gäng
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är det inte drygt att plocka fram kreditkortet och knappa in numret vid varje köp?
För du har väl inte kortnumret sparat?
Nu kanske det inte var du som var bekymrad över Klarnas säkerhet men...
När man började använda korten på krogen fick man sig alltid intutat att man ALDRIG! ska lämna ifrån sig kortet eftersom någon kunde kopiera kortet och genomföra bedrägerier. Numera är det mer en regel än undantag att man ska dela med sig av kortnummer och att man ska lagra kortnummer hos olika försäljare. Enligt statistiken kommer varje människa att i genomsnitt råka ut för två kortbedrägerier under sin livstid och då vet jag inte om ej utredda bedrägerier räknas med.
Tycker att det ska vara en självklarhet att man ska kunna genomföra säkra köp.
Ska inte vara några problem att installera ett program som läser av tangenttryckningar och så har jag ingen aning om hur det är med säkerheten hos företag som tar emot min inmatning av kortnummer!.

PS är det någon som vet hur många bedragare Klarna råkar ut för. Har alldrig hört att man går ut med uppgifter om antalet bedrägerier!
 
N nallepu skrev:
När man började använda korten på krogen fick man sig alltid intutat att man ALDRIG! ska lämna ifrån sig kortet eftersom någon kunde kopiera kortet och genomföra bedrägerier. Numera är det mer en regel än undantag att man ska dela med sig av kortnummer och att man ska lagra kortnummer hos olika försäljare. Enligt statistiken kommer varje människa att i genomsnitt råka ut för två kortbedrägerier under sin livstid och då vet jag inte om ej utredda bedrägerier räknas med.
Tycker att det ska vara en självklarhet att man ska kunna genomföra säkra köp.
Ska inte vara några problem att installera ett program som läser av tangenttryckningar och så har jag ingen aning om hur det är med säkerheten hos företag som tar emot min inmatning av kortnummer!.

PS är det någon som vet hur många bedragare Klarna råkar ut för. Har alldrig hört att man går ut med uppgifter om antalet bedrägerier!
En polare jobbade med kort (it) på bank för massor av år sen och sa att det är massor med bedrägerier, men att banken täcker det för de flesta för annars skulle folk sluta använda kort och bankerna tjänar så mycket på det så de har råd att äta förlusten av alla bedrägerier. Jag har fått kortet snott (på nätet) en gång och banken upptäckte det innan mig, spärrade kortet, skickade ut ett nytt och återställde alla felaktiga dragningar.
 
Jag har byggt ekonomisystemet för ett av Sveriges största försäkringsmäcklare. Det är lite roligt hur ofta det kommer in random betalningar helt fel på Bankgirot från Anita 96 år på blankett (Vi får en digital bild på blanketten). Utan betalarinformation blir det lite detektivsrbete för administrationen att återbetala :)
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har byggt ekonomisystemet för ett av Sveriges största försäkringsmäcklare. Det är lite roligt hur ofta det kommer in random betalningar helt fel på Bankgirot från Anita 96 år på blankett (Vi får en digital bild på blanketten). Utan betalarinformation blir det lite detektivsrbete för administrationen att återbetala :)
De ska ha något att göra de med;)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
T
N nallepu skrev:
Tycker att det ska vara en självklarhet att man ska kunna genomföra säkra köp.
Ska inte vara några problem att installera ett program som läser av tangenttryckningar och så har jag ingen aning om hur det är med säkerheten hos företag som tar emot min inmatning av kortnummer!.
Då föreslår jag att du läser på lite om PCI DSS, så kanske du kan öka din förståelse för hur det fungerar.

För övrig kunde man, för inte så länge sedan, på ett mycket enkelt sätt skaffa sig ett bankid med någon annans identitet. Dvs i stort sett fri åtkomst till personens ifråga samtliga konton. Och ni klagar på Klarnas säkerhet...
 
A
T tanaris skrev:
Då föreslår jag att du läser på lite om PCI DSS, så kanske du kan öka din förståelse för hur det fungerar.

För övrig kunde man, för inte så länge sedan, på ett mycket enkelt sätt skaffa sig ett bankid med någon annans identitet. Dvs i stort sett fri åtkomst till personens ifråga samtliga konton. Och ni klagar på Klarnas säkerhet...
Nä jag klagar på all digital säkerhet oavsett bolag...
 
A
vore lite spännande och se vad som skedde med klarna och Postnord, m, fl om man gjorde om faktura lagen så att företagen blev skyldig att säkerställa att fakturan kom fram... Och att man var tvungen att meddela sina kunder även genom brevform, bara de som valt bort skulle slippa...inte som det är nu... tvärtom...
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
vore lite spännande och se vad som skedde med klarna och Postnord, m, fl om man gjorde om faktura lagen så att företagen blev skyldig att säkerställa att fakturan kom fram... Och att man var tvungen att meddela sina kunder även genom brevform, bara de som valt bort skulle slippa...inte som det är nu... tvärtom...
Vad som skulle hända är väl solklart? Allt skulle bli lite dyrare eftersom slutkunden får ta kostnaden för den ökade administrationen och portokostnaderna, Postnord skulle tjäna lite mer pengar och Klarna skulle förmodligen klara sig alldeles utmärkt.
 
A
T tanaris skrev:
Vad som skulle hända är väl solklart? Allt skulle bli lite dyrare eftersom slutkunden får ta kostnaden för den ökade administrationen och portokostnaderna, Postnord skulle tjäna lite mer pengar och Klarna skulle förmodligen klara sig alldeles utmärkt.
Jo det är en aspekt..
tror dock att både klarna och Postnord skulle behöva skärpa sig rejält för att ens överleva..

lekstugan med att endast ha digitala lösningar skulle verkligen behöva granskas och analyseras, och det vore välkommet...
..
 
Svensk Kassaservice AB var ett av Postens dotterbolag som utförde kassa-, bank- och plusgirotjänster. Företaget upphörde med sin verksamhet den 1 januari 2009.
Lagen om grundläggande kassaservice (2001:1276) kom till efter att de gamla postkontoren lagts ner och trädde i kraft 1 januari 2002. Svensk Kassaservice bildades som ett dotterbolag till Posten för att utföra manuella betaltjänster på uppdrag av svenska banker i ett rikstäckande kontorsnät.

Man har försökt förut, det gick inget vidare. Man kanske ska prova igen, det gäller ju bara att hitta nån som vill betala för tjänsten- Skattepengar är ju uteslutet;)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.