298 062 läst · 2 173 svar
298k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Ja, det stämde inte att man bara kan göra värdering vart femte år. Man kan göra det betydligt oftare, och det påverkar hur mycket man får låna och ränterabatter.A Argastesnickaren skrev:
Möjligen påverkar det inte amorteringar, men det är ju bara en del i det hela.
Om du läser en gång till vad jag skrev så står det ”det stämmer inte, eller åtminstone följs det inte”
Så tvärsäker var jag knappast, det har du tolkat galet.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Det är väl teoretiskt om någon gissar marknadsvärdet oavsett om det är på plats eller inte?F fribygg skrev:
Det faktiska marknadsvärdet vet man ju inte förrän man säljer fastigheten…
Det har du helt rätt i, och Markarbetaren verkar inte som han ska sälja nu så han är berörs väl knappast av att marknaden har lugnat sig lite nu?Nissens skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Detta var egentligen ett påstående från min sida gällande att teoretiska värdet följer räntans utveckling. När räntan nu har stigit med 3,5% så har huset tappat 2msek i teoretiskt värde.F fribygg skrev:
Visst har teoretiska värdet betydelse för många då det styr amorteringsfrihet, räntenivå mm.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej jag ska inte sälja i närtid. Fick förresten nytt mail från Booli idag. +600.000 sedan förra månaden. Det är väl säsongseffekten på bostadsmarknaden.F fribygg skrev:
Sverige har kronan medan Finland har kiss å bajs valutan euro. Fast man märkte de vanliga typerna försökte dra igång domedagsmaskineriet igen och släpa ner sverige i skärselden med oss andra puckon.