Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Ändå så skrev du tvärsäkert till mig att det inte stämde:):)
Ja, det stämde inte att man bara kan göra värdering vart femte år. Man kan göra det betydligt oftare, och det påverkar hur mycket man får låna och ränterabatter.
Möjligen påverkar det inte amorteringar, men det är ju bara en del i det hela.

Om du läser en gång till vad jag skrev så står det ”det stämmer inte, eller åtminstone följs det inte”

Så tvärsäker var jag knappast, det har du tolkat galet.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det där har inte efterföljs i Stockholm iallafall.
Hur vet du det?
 
D daVinci skrev:
Hur vet du det?
Eftersom jag har vänner som långt före 5 år fått ändrat lån efter omvärdering
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eftersom jag har vänner som långt före 5 år fått ändrat lån efter omvärdering
Men då handlar det väl om att en mäklare värderat huset på plats, knappast en teoretisk Boolivärdering som Markarbetaren skrev om.
 
F fribygg skrev:
Men då handlar det väl om att en mäklare värderat huset på plats, knappast en teoretisk Boolivärdering som Markarbetaren skrev om.
Jo det tror jag det var
 
Nissens
F fribygg skrev:
Men då handlar det väl om att en mäklare värderat huset på plats, knappast en teoretisk Boolivärdering som Markarbetaren skrev om.
Det är väl teoretiskt om någon gissar marknadsvärdet oavsett om det är på plats eller inte?
Det faktiska marknadsvärdet vet man ju inte förrän man säljer fastigheten…
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl teoretiskt om någon gissar marknadsvärdet oavsett om det är på plats eller inte?
Det faktiska marknadsvärdet vet man ju inte förrän man säljer fastigheten…
Det har du helt rätt i, och Markarbetaren verkar inte som han ska sälja nu så han är berörs väl knappast av att marknaden har lugnat sig lite nu?
 
Nissens
F fribygg skrev:
Det har du helt rätt i, och Markarbetaren verkar inte som han ska sälja nu så han är berörs väl knappast av att marknaden har lugnat sig lite nu?
Nä, om han inte vill bli av med topplån eller förbättra ränterabatten så..
 
M
F fribygg skrev:
Att du klarar 7%ränta är bra, men en bostad har man väl för att bo i, den teoretiska värderingen har väl ingen betydelse varken för dig eller för nån annan här på forumet och vad priset i verkligheten blir vet du knappast om du inte säljer.
Detta var egentligen ett påstående från min sida gällande att teoretiska värdet följer räntans utveckling. När räntan nu har stigit med 3,5% så har huset tappat 2msek i teoretiskt värde.

Visst har teoretiska värdet betydelse för många då det styr amorteringsfrihet, räntenivå mm.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Men då handlar det väl om att en mäklare värderat huset på plats, knappast en teoretisk Boolivärdering som Markarbetaren skrev om.
Nej Booli har inget med bankerna att göra. Nordea t. Ex. köper sina värderingar från Värderingsdata i Kungsbacka. Sk. Datavärdering.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Det har du helt rätt i, och Markarbetaren verkar inte som han ska sälja nu så han är berörs väl knappast av att marknaden har lugnat sig lite nu?
Nej jag ska inte sälja i närtid. Fick förresten nytt mail från Booli idag. +600.000 sedan förra månaden. Det är väl säsongseffekten på bostadsmarknaden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
+600.000
Bara att korka upp skumpan!
 
Ang rubriken... Ja.
 
Sverige har kronan medan Finland har kiss å bajs valutan euro. Fast man märkte de vanliga typerna försökte dra igång domedagsmaskineriet igen och släpa ner sverige i skärselden med oss andra puckon.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.