298 157 läst · 2 173 svar
298k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 604 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 604 inlägg
Precis som @JohanLun skriver: https://da.se/2023/08/anebyhus-i-konkurs/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför skulle villan vid soptippen öka??J JohanLun skrev:
Om de där 3 husen säljs under boolis estimat, så sänks pris för områdets läge och villan vid soptippen estimeras till lägre pris än tidigare.
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
Trevligt, då kanske kulturförstörelsen avstannar lite.D Dilato skrev:Dagens DN
Nu vill allt fler köpare hoppa av sina kontrakt på nybyggda bostäder. Ökningen är hela 65 procent i år, enligt SBAB och Booli. Försäljningen av nyproduktion har störtdykt, och nu hotar avstannade byggen och konkurser i bostadsbranschen, spår SBAB.
Det lånelöfte från banken som de har haft kan inte infrias om exempelvis räntan stiger eller avgiften höjs.
– Det som händer då är att de blir av med det som de betalat i handpenning, ofta 10 procent.
Försäljningssiffrorna rasar, enligt SBAB och Booli säljs nu bara en fjärde- eller femtedel av vanliga volymerna. Krisen för nyproduktionen är alltså ett faktum.
– Vi spår konkurser både hos bostadsföretag och hos underleverantörer, säger Robert Boije.
Bostadsföretagen har i många fall svårt med likviditeten förklarar han, för kostnaderna för att bygga har stigit men försäljningen är låg.
– Jag tror att de mindre aktörerna ryker först.
Konkursrisken gör också att riskerna för bostadsköparna ökar ännu mer. Den som köpt en bostad men inte hunnit flytta in kan hamna i ett knepigt läge om säljarbolaget går omkull.
Du är medveten om att inflationen är totalt ca 2% i Sverige de senaste 7 mån?S SideshowBobBuilder skrev:Nja. Det var inte så jag menade såklart. Men jag tror att svenskarna som styr i Riksbanken är livrädda för att höja för mycket för snabbt. Många är de tillfällen då ketchupeffekten sänkt ett land ned i en längre lågkonjunktur. Nu pratas det ju om en mycket mild dito och det måste ju betraktas som väldigt positivt. Med tanke på allt. Men vi får se.
Att du klarar 7%ränta är bra, men en bostad har man väl för att bo i, den teoretiska värderingen har väl ingen betydelse varken för dig eller för nån annan här på forumet och vad priset i verkligheten blir vet du knappast om du inte säljer.M Markarbetaren skrev:
Den ”teoretiska värderingen” är väl tvärtom superviktig för väldigt många, både här på forumet och för övriga medborgare…F fribygg skrev:
Den ”teoretiska värderingen” styr hur mycket man får låna, vilken ränterabatt man kan få och den styr också var tröskelvärdet går för amorteringskrav.
Men du menar alltså att det är oviktigt?
Det är viktigt ibland men när man väl har huset och inte har några större renoveringar är det mindre viktigt. Som jag förstår det är det många här som inte har så mycket lån, gör själv och betalar cash men det kanske är fel uppfattning. För egen del är värdet ganska ointressant. Behöver inte låna eller amortera om vi inte vill.
Många har köpt bostad och tagit stora lån, speciellt de som är nya på bostadsmarknaden. Då kan det vara viktigt att få en ny, högre värdering för att tex sänka procentsatsen för amorteringskraven. Så självklart är det viktigt även när man väl har köpt bostaden.Kristian Ask skrev:Det är viktigt ibland men när man väl har huset och inte har några större renoveringar är det mindre viktigt. Som jag förstår det är det många här som inte har så mycket lån, gör själv och betalar cash men det kanske är fel uppfattning. För egen del är värdet ganska ointressant. Behöver inte låna eller amortera om vi inte vill.
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg