DennisCA DennisCA skrev:
Sverige har kronan medan Finland har kiss å bajs valutan euro. Fast man märkte de vanliga typerna försökte dra igång domedagsmaskineriet igen och släpa ner sverige i skärselden med oss andra puckon.
Med stark valuta importeras nästan ingen inflation och räntenivån hade inte behövt vara så hög.
Danmark har i princip också EUR och fråga Svenskar vad som tycker om att betala nästan 1,50SEK för 1DKK när de shoppar på andra sidan sundet…
Köpkraften till SEK utomlands har successivt urholkats, absolut inget positivt
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Sverige har kronan medan Finland har kiss å bajs valutan euro. Fast man märkte de vanliga typerna försökte dra igång domedagsmaskineriet igen och släpa ner sverige i skärselden med oss andra puckon.
Skärmdump av valutadiagram som visar växelkursen mellan svensk krona och euro över fem år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Sverige har kronan medan Finland har kiss å bajs valutan euro. Fast man märkte de vanliga typerna försökte dra igång domedagsmaskineriet igen och släpa ner sverige i skärselden med oss andra puckon.
Svenska kronans värde är en effekt av svenska näringslivet, offentliga och privata närings värde, dividerat med antalet kronor som totalt sett är utgivna.

Vad man kallar valutan påverkar inte verkligheten på något sätt. Endera är värdet för lågt, eller så är för många kronor utgivna av riksbanken
 
Z Zodde skrev:
Med stark valuta importeras nästan ingen inflation och räntenivån hade inte behövt vara så hög.
Danmark har i princip också EUR och fråga Svenskar vad som tycker om att betala nästan 1,50SEK för 1DKK när de shoppar på andra sidan sundet…
Köpkraften till SEK utomlands har successivt urholkats, absolut inget positivt
Men å andra sidan så har ju lån med inflationens hjälp amorterat sig själv med 16% på två år......å andra sidan så har jag passerat 50 så jag har ju inga lån, men jag tänker på andra.
 
-20% senaste 10 åren.

Graf som visar växelkursförändring mellan svenska kronan och euro från 1999 till 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mattias Svederberg skrev:
Svenska kronans värde är en effekt av svenska näringslivet, offentliga och privata närings värde, dividerat med antalet kronor som totalt sett är utgivna.

Vad man kallar valutan påverkar inte verkligheten på något sätt. Endera är värdet för lågt, eller så är för många kronor utgivna av riksbanken
Klart det påverkar. Sen snöar många in sig på penningmängdens påverkan (för det lärde man sig i skolan) Där är dollarn är ett fint exempel på att teori å praktik är helt olika saker.
I halva mitt liv har jag argumenterat mot de som förutspått dollarns snara kollaps/död.
QE för 15 år sen, då FED lät sedelpressarna gå varma skulle def sänka dollarn…
Var är vi nu?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Klart det påverkar. Sen snöar många in sig på penningmängdens påverkan (för det lärde man sig i skolan) Där är dollarn är ett fint exempel på att teori å praktik är helt olika saker.
I halva mitt liv har jag argumenterat mot de som förutspått dollarns snara kollaps/död.
QE för 15 år sen, då FED lät sedelpressarna gå varma skulle def sänka dollarn…
Var är vi nu?
Om de inte var så att Riksbanken och Europas riksbank skulle låta sedelpressarna gå varma med, så skulle dollarn troligen rasa.
 
Ni ska va glada i har kronan och inte skiteuron.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Korrelationen Penningmängd/valutakurs har varit ganska svag sen 70talet.
Valutan korrelerar i mycket högre grad med räntenivå , produktivitetstillväxt och offentliga utgifter.

Finns en anledning till att penningmängd inte tar nån större plats i ekonomiska analyser/prognoser.

Av all finansiell makro data som produceras är det mycket liten fokus på förändringar i penningmängd.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Såhär är situationen i Finland, typ evigt mörker och emigration till Mordor börjar ses som ett steg uppåt. Jämfört med Sverige, oj det blev lite knivigt det sista året och det håller på och vänder redan, gör som Finland då och få det knivigt i 20 år istället...

https://www.hbl.fi/artikel/0c391ad0-d255-5263-adf9-1c78b79eb898
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ni ska va glada i har kronan och inte skiteuron.
Skärmbild av en valutaomvandlare som visar växelkursen från svenska kronor till euro med ett linjediagram över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Att gå över till euron (eller någon annan gemensam valuta) berövar ju landet ett instrument att reglera sin ekonomi med, vilket ju är negativt, vilket också är det insändaren ovan är inne på.

Det klart att det är trist när ens valuta går ner, i alla fall för de som importerar. (de som exporterar är glada)

Men det är ju så att ibland går det upp och ibland går det ner.

Jag är övertygad om att vi hade varit i en sämre position om vi hade gått över till euron.
 
  • Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Att gå över till euron (eller någon annan gemensam valuta) berövar ju landet ett instrument att reglera sin ekonomi med, vilket ju är negativt, vilket också är det insändaren ovan är inne på.

Det klart att det är trist när ens valuta går ner, i alla fall för de som importerar. (de som exporterar är glada)

Men det är ju så att ibland går det upp och ibland går det ner.

Jag är övertygad om att vi hade varit i en sämre position om vi hade gått över till euron.
Tycker du har rätt i teorin, men i praktiken är jag rätt skeptisk till om riksbanken verkligen använt styrräntan till annat än att skapa en fet bostadsbubbla (något förenklat och inte menat så bittert som det nog lät!).

Så nog för att euron hade problem under greklandskrisen, men jag tror att euron mognat som valuta och vore en fördel att ha jämtemot vår skvalpvaluta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den har inte mognat, den har ruttnat.
 
S SkåJocke skrev:
Men å andra sidan så har ju lån med inflationens hjälp amorterat sig själv med 16% på två år......å andra sidan så har jag passerat 50 så jag har ju inga lån, men jag tänker på andra.
Har du fått 16% löneökning eller hur tänker du @SkåJocke?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.