K Knattecrossfarsan skrev:
Det viktiga är väl bara att vattenångan kondenserar först en bit strax ovanför skorstenen så du inte riskerar att få vatten som fälls ut i skorstenen.
Det är lite som det är, det gör den uppenbarligen inte för mig.
Jag tänker inte sätta in rör så då får jag väl slamma om oftare.
Även om jag tror det hinner torka upp mellan gångerna.

H Hybro skrev:
Rök från eget eldande, som grannar klagar på. Är det nåt som bör tas upp vid försäljning av eget hus?

Dolt fel, olägenheter o s v...😉

Gissar att det är nåt liknande om grannar häver in snö på tomten,
problem med byggen för nära tomtgräns mm, dålig tillsyn av djur/husdjur, mm mm.

Kan väl inte vara bra i vilket fall att mörka. Typ: Allt är bra.
Det är en relevant fråga eftersom det kan påverka boendet väldigt mycket.

Radonmätning är ju obligatorisk och hur många har inte nojat inför en sån mätning inför ett sälj / köp?
Kanske dags att även införa en luftkvalitetsmätning med tanke på att det är fler som beräknas dö av vedrök än av radonexponering i Sverige.

D djungelkatt skrev:
Det är en relevant fråga eftersom det kan påverka boendet väldigt mycket.

Radonmätning är ju obligatorisk och hur många har inte nojat inför en sån mätning inför ett sälj / köp?
Kanske dags att även införa en luftkvalitetsmätning med tanke på att det är fler som beräknas dö av vedrök än av radonexponering i Sverige.
Bra råd till ts kanske är bättre för problem med förbränning och problem gör mera nytta, sedan hittade jag denna. Läste bara Sammanfattning och en kanske en vinkling.
https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/93752.pdf

A AndersS skrev:
Bra råd till ts kanske är bättre för problem med förbränning och problem gör mera nytta, sedan hittade jag denna. Läste bara Sammanfattning och en kanske en vinkling.
[länk]
En 22 år gammal avhandling som visar förekomsten av antioxidanter i vedrök. Jag hittar ingenstans där de visar att antioxidanter är nyttiga att andas in, ska man ta det för självklart?

Däremot skriver de ”fenoliska antioxidanter KAN vara en anledning till att vedrök VERKAR vara mindre hälsofarlig än tobaksrök och trafikavgaser”, enligt en rapport från 1994 dvs 31 år gammal.

Jag har läst en del rapporter som är mer nutida där de fortfarande verkar tvista vad av de tre som är farligast. Att alla tre utsläpp är farliga råder det dock inget tvivel, även om vissa av de tusentals ämnen som ingår i rök möjligen är ”hälsomässigt positiva eller åtminstone relativt harmlösa” - så som de uttrycker sig.

Sköljer ner den rapporten med en gin o juice - för hälsans skull.

• Haha
AndersS
  • Laddar…
Jag kan tycka att det är rätt anmärkningsvärt att det är energimyndigheten som beviljade medel till denna rapport med syfte att påverka opinionen för biobränslets påverkan på miljön (efter att redan tagit beslut att andelen biobränsle skulle öka):

Förord med text om Sveriges mål att öka biobränslen och Energimyndighetens projektbidrag relaterat till miljö- och hälsoeffekter av vedeldning.

J jonaserik skrev:
Har ingen sådan, men troligtvis är det något luftdrag som blåser mot det stället.
Snarare inte!

Om det finns en tätningslist i överkant på luckan, ovan glaset.
Plocka bort en bit, så är problemet löst.

- Sen om det röker mer eller mindre törs jag inte uttrycka mig om.

Redigerat:
D djungelkatt skrev:
Jag kan tycka att det är rätt anmärkningsvärt att det är energimyndigheten som beviljade medel till denna rapport med syfte att påverka opinionen för biobränslets påverkan på miljön (efter att redan tagit beslut att andelen biobränsle skulle öka):

[bild]
Nja, ser jag till oss privatpersoner finns olika sätt att lösa det.
Jag ser mig som de som försöker bidra till att elda rätt och på ett "positivt" sätt.
Sedan har vi ett annat alternativ som beskriver enbart problem och vill införa olika förbud med ett "negativt" sätt.
Tja, vi får se vilket som får bäst effekt i närtid, t.ex. närmaste åren.
Naturvårdsverket beskriver nackdelar men fokuserar på hur man gör för att minimera.

Läser man rapporten och fokuserar på antioxidanter==bra så ska man elda i gamla öppna spisar, ris i trädgården eller pyrelda. :)

Moderna eldstäder och pellets genererar inga.

• Haha
djungelkatt och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Läser man rapporten och fokuserar på antioxidanter==bra så ska man elda i gamla öppna spisar, ris i trädgården eller pyrelda. :)

Moderna eldstäder och pellets genererar inga.
Det är inte lätt att göra rätt utifrån alla forskningsresultat.
Ibland får man göra utifrån vad man tror på och så gott man kan....
Skulle jag följa alla forskningsresultat hade jag diagnostiserads med utmattningssyndrom.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Obligatorisk enl vem? Jag har inte nojat för radonmätning. Är inte oroligt lagd och vet att jag kommer att dö såsmåningom i vilket fall, oroar man sig lär man dö i förtid oavsett vad man nu oroar sig för.
D djungelkatt skrev:
Sköljer ner den rapporten med en gin o juice - för hälsans skull.
Jag för min del tror att gin tar betydligt fler liv per år i förtid än svensk vedeldning. Frammåt kvällen ska jag nog ändå unna mig en GT framför brasan🔥

A AndersS skrev:
Nja, ser jag till oss privatpersoner finns olika sätt att lösa det.
Jag ser mig som de som försöker bidra till att elda rätt och på ett "positivt" sätt.
Sedan har vi ett annat alternativ som beskriver enbart problem och vill införa olika förbud med ett "negativt" sätt.
Tja, vi får se vilket som får bäst effekt i närtid, t.ex. närmaste åren.
Naturvårdsverket beskriver nackdelar men fokuserar på hur man gör för att minimera.
Naturvårdsverket har kört sin elda rätt kampanj ganska länge nu så det borde gå att utvärdera vid det här laget. Men de avstår av någon anledning. Det kanske kan kallas ett positivt arbetssätt att skippa tråkiga utvärderingar och återkoppling på sina projekt.

De har kört med formuleringar som elda miljövänligt och klimatneutralt - som är rent falska påståenden vilket gjort att många börjat elda / elda mer. Nyinstallationer och mer eldande äter på många platser upp minskningarna hos några få på mellan 50 - 80%.

Enligt folkhälsomyndigheten har störningar av vedrök ökat ganska rejält sen 2015.

Dessutom med tanke på att ingen eldar fel utan bara andra så förstår jag inte hur det ska minska utsläppen överhuvudtaget. 😆

Det är inte negativt utan fakta att målen för frisk luft inte kan garanteras i bostadsområden där vedeldning är tillåten.

D djungelkatt skrev:
Det är inte negativt utan fakta att målen för frisk luft inte kan garanteras i bostadsområden där vedeldning är tillåten.
Frisk luft kan väl inte garanteras i några bostadsområden?

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.