4 439 läst · 42 svar
4k läst
42 svar
Keddy insatskamin -alltid sot på glaset?
Kolla lucktätningen överst på luckan.
Är det lika både till höger som vänster?
Nu tänker jag täthet o läckage.
Plocka tillfälligt bort hela eller del av tätningen till vänster.
Då kommer luft in som styr bort ännu oförbrända förbränningsgaser från rutan.
Gaserna kondenserar på denna.
Är det lika både till höger som vänster?
Nu tänker jag täthet o läckage.
Plocka tillfälligt bort hela eller del av tätningen till vänster.
Då kommer luft in som styr bort ännu oförbrända förbränningsgaser från rutan.
Gaserna kondenserar på denna.
Redigerat:
På ett forum som handlar om värme / vedeldning så kommer du inte kunna stoppa vedeldare .D djungelkatt skrev:
Blir du störd av andras vedrök så kontakta din kommun eller de som eldar i din närhet .
Har själv råkat ut för enorm huvudvärk (i flera timmar) när en nybliven vedeldare eldade på fel sätt .
Besökte honom och berättade om vår familjs besvär .
Man skulle gärna ge en kurs åt en sådan nybliven vedeldare i hur man eldar .
(pyrelda inte , använd torr ved)
Men tror det är ett känsligt ämne .
Han slutade elda helt 🤔
Själv eldar jag i en modern vedkamin 1-2 ggr per dag när det är minus utanför .
Ingen har klagat .
Man märker själv när det inte brinner optimalt 😉
När jag var utanför mitt hus igår luktade det gott i luften , ungefär som en tall / granskog på sommaren (var inte jag som eldade) 👍
Har precis samma insats sedan 13 år och aldrig varit med om det problemet. 🤔sy97jgu skrev:
Blir det mycket oförbrända rökgaser inne i insatsen när du eldar?
Huvudvärk i flera timmar pga grannar låter inte kul. Helt sjukt egentligen tycker jag. Skönt för dig att du inte är ännu känsligare och reagerar så av ”vanlig” vedeldning, det finns ju de som gör det.Tomture61 skrev:
På ett forum som handlar om värme / vedeldning så kommer du inte kunna stoppa vedeldare .
Blir du störd av andras vedrök så kontakta din kommun eller de som eldar i din närhet .
Har själv råkat ut för enorm huvudvärk (i flera timmar) när en nybliven vedeldare eldade på fel sätt .
Besökte honom och berättade om vår familjs besvär .
Man skulle gärna ge en kurs åt en sådan nybliven vedeldare i hur man eldar .
(pyrelda inte , använd torr ved)
Men tror det är ett känsligt ämne .
Han slutade elda helt 🤔
Själv eldar jag i en modern vedkamin 1-2 ggr per dag när det är minus utanför .
Ingen har klagat .
Man märker själv när det inte brinner optimalt 😉
När jag var utanför mitt hus igår luktade det gott i luften , ungefär som en tall / granskog på sommaren (var inte jag som eldade) 👍
Tur då iaf att det löste sig med endast ett samtal. Som du nämner, känsligt ämne av någon anledning så kunde tagit en helt annan riktning.
Vad hade du gjort om de fortsatt?
Funnit dig i daglig huvudvärk, flyttat eller försökt processa?
Också skönt för er som tycker vedrök luktar gott. Jag tycker det oftast luktar riktigt sunkigt. Jag vill inte ha varken vatten, mat eller luft med lukt / smak av något som är hälsofarligt.
Anledningen till mina symtom var att grannen eldade helt fel .D djungelkatt skrev:Huvudvärk i flera timmar pga grannar låter inte kul. Helt sjukt egentligen tycker jag. Skönt för dig att du inte är ännu känsligare och reagerar så av ”vanlig” vedeldning, det finns ju de som gör det.
Tur då iaf att det löste sig med endast ett samtal. Som du nämner, känsligt ämne av någon anledning så kunde tagit en helt annan riktning.
Vad hade du gjort om de fortsatt?
Funnit dig i daglig huvudvärk, flyttat eller försökt processa?
Också skönt för er som tycker vedrök luktar gott. Jag tycker det oftast luktar riktigt sunkigt. Jag vill inte ha varken vatten, mat eller luft med lukt / smak av något som är hälsofarligt.
Blir lite inryk ibland när jag fyller på mer i kaminen , inget som påverkar mig .
Rök från eget eldande, som grannar klagar på. Är det nåt som bör tas upp vid försäljning av eget hus?
Dolt fel, olägenheter o s v...😉
Gissar att det är nåt liknande om grannar häver in snö på tomten,
problem med byggen för nära tomtgräns mm, dålig tillsyn av djur/husdjur, mm mm.
Kan väl inte vara bra i vilket fall att mörka. Typ: Allt är bra.
Kanske finns eldstäder som inte är optimalt konstruerade men mer troligt är det personen som eldar som gör fel saker .H Hybro skrev:Rök från eget eldande, som grannar klagar på. Är det nåt som bör tas upp vid försäljning av eget hus?
Kollar ofta, röken från min skorsten. Genomskinlig ljus och lätt dallrande, från upptändning till falnande eld.
Från båda husen ca 75 meter från mitt, ryker det friskt. Vit bolmande rök.
Ena mest vi uppstart, den andra mer eller mindre konstant och väldigt mycket vid uppstart på morgonen.
Inget som luktar.
I det senare fallet tror jag det mesta beror på rutiner vid vedhantering.
Avverkar på sommaren, någon veckas torkning och sen in i ett vedskrymsle med ordentliga panelväggar och tak.
Jo, då.... Tycker det ser fint ut!
Båda mina grannar har vattenburen värme, den första med två stora tankar.
Modent😀 som Stockholmaren säger.
Men som sagt... Inget som på något vis stör mig... Konstaterar bara att vedhanteringen brister. Men det törs jag inte påpeka.
Och vindenriktningen är för det mesta helt o k.
Ena mest vi uppstart, den andra mer eller mindre konstant och väldigt mycket vid uppstart på morgonen.
Inget som luktar.
Avverkar på sommaren, någon veckas torkning och sen in i ett vedskrymsle med ordentliga panelväggar och tak.
Men som sagt... Inget som på något vis stör mig... Konstaterar bara att vedhanteringen brister. Men det törs jag inte påpeka.
Och vindenriktningen är för det mesta helt o k.
Redigerat:
Mycket viktigt att luckan är tät, ganska vanligt att "tätningsgarnet" som sitter i dess kanter med tiden krackelerar och börjar släppa igenom luft i luckans kanter.
Byt det när du märker tendenser till onormal sotbildning på glaset, kostar inte många kronor och är lätt att byta
Byt det när du märker tendenser till onormal sotbildning på glaset, kostar inte många kronor och är lätt att byta
När sotaren var på besök och skulle godkänna min installation så hade han med sig egen ved som han eldade med .H Hybro skrev:Kollar ofta, röken från min skorsten. Genomskinlig ljus och lätt dallrande, från upptändning till falnande eld.
Inget som luktar.
Fick följa med upp på taket , insidan på rökröret var full av fukt / vattendroppar .
Det gör man ju ofta att det ska vara genomskinligt och dallrande.
Men vit rök som löser upp sig och inte luktar är väl vattenånga?
Jag misstänker jag har lite fler stor kanal för min kamin och låg temperatur ut ur pipan. Ser ofta vit rök trots eldande enligt konstens alla regler.
Men vit rök som löser upp sig och inte luktar är väl vattenånga?
Jag misstänker jag har lite fler stor kanal för min kamin och låg temperatur ut ur pipan. Ser ofta vit rök trots eldande enligt konstens alla regler.
Det viktiga är väl bara att vattenångan kondenserar först en bit strax ovanför skorstenen så du inte riskerar att få vatten som fälls ut i skorstenen.O [old rusty] skrev: