En måttstock för att se för vem digitaliseringen utförs är om kunderna själva kan ta del av mätningen i direkt med t.ex ett API för dator.
 
  • Gilla
bassebus
  • Laddar…
Claes Sörmland
spikplanka spikplanka skrev:
En måttstock för att se för vem digitaliseringen utförs är om kunderna själva kan ta del av mätningen i direkt med t.ex ett API för dator.
Fast ändamålet med våra socialiserade VA-system är ju inte att några "kunder" ska ta del av någon information. Istället handlar det om något så osofistikerat som att skydda människors hälsa och miljö genom att leverera tappvatten och ta emot avloppsvatten vid en överlämningspunkt i vid fastighetsgräns och debitera kostnaderna för detta. Vill sen den enskilde fastighetsägaren mäta något, ha läckdetektion, sensorer, digital styrning och dataströmmar så står det var och en fritt att installera detta på sin fastighet. Det är inget som det finns utrymme för att ordna av VA-kollektivet i LAV.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Vattenmätare med digital direktavläsning öppnar också upp för kartläggning av människor. Om vatten förbrukas på natten kanske socialen blir involverad osv. Eller propåer om för lång morgondusch med böter.
Jo och en läckande toalett eller annat syns nästan direkt med en digital vattenmätare.
"Långduscharna" blir också enkelt avslöjade som slösar på både vatten och värme.
Bara fördelar med en digital mätning.
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo och en läckande toalett eller annat syns nästan direkt med en digital vattenmätare.
Långduscharna blir också enkelt avslöjade som slösar på både vatten och värme.
Bara fördelar med en digital mätning.
Varför tror du att VA-kollektivet ska avslöja långsduschare eller läckande toaletter? Var finns lagstöd för detta?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P paralun skrev:
"Långduscharna" blir också enkelt avslöjade som slösar på både vatten och värme.
Är det ett försök att skämta eller vad menar du. Envar duschar precis hur länge man vill utan att det på minsta sätt angår någon utanför familjen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast ändamålet med våra socialiserade VA-system är ju inte att några "kunder" ska ta del av någon information. Istället handlar det om något så osofistikerat som att skydda människors hälsa och miljö genom att leverera tappvatten och ta emot avloppsvatten vid en överlämningspunkt i vid fastighetsgräns och debitera kostnaderna för detta. Vill sen den enskilde fastighetsägaren mäta något, ha läckdetektion, sensorer, digital styrning och dataströmmar så står det var och en fritt att installera detta på sin fastighet. Det är inget som det finns utrymme för att ordna av VA-kollektivet i LAV.
Det verkar ju idiotiskt att jag först ska bekosta kommunens vattenmätare genom min VA-avgift, sen ska jag behöva klämma in en egen, redundant, mätare för egna pengar igen.

Jag skulle säga att den -största- vinningen är att jag själv kan få tillgång till datat som mätaren ger.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bassebus skrev:
Det verkar ju idiotiskt att jag först ska bekosta kommunens vattenmätare genom min VA-avgift, sen ska jag behöva klämma in en egen, redundant, mätare för egna pengar igen.

Jag skulle säga att den -största- vinningen är att jag själv kan få tillgång till datat som mätaren ger.
Du ja, men kanske 99% av alla andra anslutna till tappvattennätet har inte behov av den där dataströmmen från mätaren. Varför ska de betala för dina ovanliga behov?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför tror du att VA-kollektivet ska avslöja långsduschare eller läckande toaletter? Var finns lagstöd för detta?
Som kund vill man väl inte betala för läckage i huset eller att visa vad en långduschare kostar.
Men det är ju helt frivilligt om man vill ha koll. VA-bolagen har sedan haft en utmaning med de som inte gjort sin självavläsning och kunder som även drabbats av läckage som får en chockfaktura.
Utan att kolla så tror jag även det är längre ackreditering för en digital mätare dvs krav på utbyte som kostar en mssa.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför ska de betala för dina ovanliga behov?
Kostnaden borde kunna bli så pass låg att det är samhällsekonomiskt lönsamt att erbjuda tjänsten även om få (initialt) nyttjar den. Eller drömmer jag bara…
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Som kund vill man väl inte betala för läckage i huset eller att visa vad en långduschare kostar.
Men det är ju helt frivilligt om man vill ha koll. VA-bolagen har sedan haft en utmaning med de som inte gjort sin självavläsning och kunder som även drabbats av läckage som får en chockfaktura.
Det är väl ingen utmaning för VA-huvudmannen att storförbrukare eller de som inte läser av sina mätare sällan får höga fakturor. Det är ju brukarens problem. Liksom långsduschare och läckage inom fastigheten, brukarens sak att lösa.

P paralun skrev:
Utan att kolla så tror jag även det är längre ackreditering för en digital mätare dvs krav på utbyte som kostar en mssa.
Om digitala mätare är billigare än alternativet så är detta naturligtvis ett gott argument för att införa dem. Där är jag med. Jag är inte emot tekniken jag är emot om man utökar VA-huvudmannens verksamhet utöver vad som LAV anger eller inte väljer den mest rationella och billiga lösningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kostnaden borde kunna bli så pass låg att det är samhällsekonomiskt lönsamt att erbjuda tjänsten även om få (initialt) nyttjar den. Eller drömmer jag bara…
Eller så håller man sig bara till lagstiftningen. Man levererar tappvatten och avloppstjänster vid förbindelsepunkten, mäter förbrukningen och fakturerar enligt taxa. Och där stannar det. Då slipper man anställa utvecklare, strateger, mellanchefer och projektledare som kostar stora summor för VA-kollektivet för att drömma om nytt grönt gräs. Inga resor till konferenshotell för att träffa folk från Svenskt vatten, inget deltagande på Almedalsveckan. Inga stora framåtblickande dokument och bildpresentationer om framtidens VA-tjänster och digitaliseringens möjligheter.
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du ja, men kanske 99% av alla andra anslutna till tappvattennätet har inte behov av den där dataströmmen från mätaren. Varför ska de betala för dina ovanliga behov?
Jag kanske har missförstått. Det enda jag behöver för att få ut informationen från mätaren är en krypteringsnyckel.
Sen att dom öht sätter dit en digital mätare, det håller jag med dig om att det går att diskutera.

Men jag menar som så att när mätaren nu ändå är installerad, så bör det vara lagkrav (det är det i Danmark) på att man som fastighetsägare får ta del av datat den erbjuder.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bassebus skrev:
Jag kanske har missförstått. Det enda jag behöver för att få ut informationen från mätaren är en krypteringsnyckel.
Sen att dom öht sätter dit en digital mätare, det håller jag med dig om att det går att diskutera.

Men jag menar som så att när mätaren nu ändå är installerad, så bör det vara lagkrav (det är det i Danmark) på att man som fastighetsägare får ta del av datat den erbjuder.
Det går väl att lägga till på nästa upphandling. Krypteringsnyckeln för varje mätares digitala ström ska vara stämplad på den för envar att läsa. Jag fruktar att även detta kan bli fördyrande...
 
  • Gilla
bassebus
  • Laddar…
B bassebus skrev:
Shit? Skämtar du? Jag har bara bott i hus i 2 år...

Det betyder ju att det finns nån stackars anställd på kommunen vars enda jobb är att åka runt runt och byta mätare varenda arbetsdag året om? Och sen 10 år senare så börjar man om på hus 1... shit.. Sjukt att det inte går att bygga mätare som håller bättre.

Dom här nya med ultraljud bör ju inte slitas mekaniskt på samma sätt iaf? Så hade man bara löst batteriet så torde livslängden kunnat bli bättre?
"nån stackars anställd"? Här har vi massor med folk som bara jobbar med mätarbyten (vatten, el, fjärrvärme etc.). Vi måste enligt lag byta mätarna med jämna mellanrum. Och jag vet inte om det är så synd om gubbarna som gör det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Vattenmätare med digital direktavläsning öppnar också upp för kartläggning av människor. Om vatten förbrukas på natten kanske socialen blir involverad osv.
Jag arbetar bland annat med backendsystem för sådant här. Jag har suttit i ett möte där en person på fullaste allvar föreslog exakt det där... Jag fick inte fram ett ord för det var så urbota fel.

Med alla kommuner och bolag i landet skulle jag inte bli förvånad om det någonstans lyckas slinka igenom en liknande tillämpning.

Men ja, det går att kartlägga ganska bra. Inga problem att se vilka som behöver gå på toaletten mitt i natten eller som duschar efter "veckomyset" sent varje fredag natt. Om man nu ska spä på konspirationsteorierna lite. I verkligheten är det ingen som jobbar med grejorna som bryr sig och enda gångerna man behöver kika lite extra är när en mätare drar iväg helt utanför det normala och/eller kunden hör av sig och undrar om förbrukningen verkligen stämmer.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
spikplanka och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.