P paralun skrev:
öppna länken
Såg givetvis listan. Tänkte mer deras funktion generellt i VA sammanhang, ser ut som de bygger hårdvara för integration av mätare till hemautomations programvara. Baserat i Linköping.

Har du något foto på den fysiska mätaren av fjärrvärmen?
För att fungera måste den mäta ingående och utgående temperatur och inte minst flödeshastighet i en vätska som inte sällan har lite metalpartiklar i sig.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Såg givetvis listan. Tänkte mer deras funktion generellt i VA sammanhang, ser ut som de bygger hårdvara för integration av mätare till hemautomations programvara. Baserat i Linköping.

Har du något foto på den fysiska mätaren av fjärrvärmen?
För att fungera måste den mäta ingående och utgående temperatur och inte minst flödeshastighet i en vätska som inte sällan har lite metalpartiklar i sig.
Jo den här blir det för mig själv och verkar vara vanlig i Sverige.
Under dokumnetation har du alla detaljer.
https://www.kamstrup.com/se-se/vattenlosningar/smarta-vattenmatare/meters/flowiq-2200
 
  • Gilla
bassebus
  • Laddar…
MultiMan
Jag kan nu bekräfta att i och med vi fick ny sophantering och tillhörande bilar så läses vattenmätaren av regelbundet via sopbilen, iaf varje månad. Detta sker oavsett om de tömmer sopor hos mig eller inte (har väldigt lite), så någon längre tid kan det inte ta.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kan nu bekräfta att i och med vi fick ny sophantering och tillhörande bilar så läses vattenmätaren av regelbundet via sopbilen, iaf varje månad. Detta sker oavsett om de tömmer sopor hos mig eller inte (har väldigt lite), så någon längre tid kan det inte ta.
Det är en bra lösning. Det gör inte vår kommun. Dom var här i måndags och bytte mätaren.
Gubben som var här sa att "det är inte säkert att ni får en avläsning, ni kanske måste registrera värdet manuellt. Vi har avläsning i våra servicebilar, så om bilen inte är i ert område under året får vi ingen avläsning". Herregud. Det där med sopbilen låter ju som en betydligt bättre lösning.

Det blev en Kamstrup FlowIQ 2200.

Den här mätaren verkar ju ha fler olika interface, men det står 868 MHz på den, så skulle gissa att det är w-mbus?

För övrigt förstår jag inte hur dom får till batteritiden, riktigt imponerande att det är "upp till 20 år", jag förstår inte hur det går ihop.Den här mätaren måste ju ändå ligga och mäta kontinuerligt.
 
MultiMan
Innan nya sopsystemet så hade de också en servicebil och då var avläsningen mindre frekvent. Vid ett tillfälle 2 år emellan, trots min nya mätare.
 
  • Gilla
bassebus
  • Laddar…
Tog en kommun och de har då endera "Drive-by" eller helt helt fjärravläst.
https://fev.se/vatten--avlopp/vattenmatare/modeller-av-vattenmatare.html

Har man ett gemensamt bolag med renhållning så är det ju smart att låta sopbilarna läsa av så sparar man på fjärravläsningskostnader.

Nu vet jag inte vad jag får men mervärdet är ju att snabbare kunna se eventuella läckage och vet inte just nu vilket intervall mitt VA-bolag valt för en fjärrvsläsning. Men mycket sannolikt så kopplar jag mätaren till HomeAssistant som jag redan har med el och fjv så har man allt samlat inkl vatten.
 
P paralun skrev:
Tog en kommun och de har då endera "Drive-by" eller helt helt fjärravläst.
[länk]

Har man ett gemensamt bolag med renhållning så är det ju smart att låta sopbilarna läsa av så sparar man på fjärravläsningskostnader.

Nu vet jag inte vad jag får men mervärdet är ju att snabbare kunna se eventuella läckage och vet inte just nu vilket intervall mitt VA-bolag valt för en fjärrvsläsning. Men mycket sannolikt så kopplar jag mätaren till HomeAssistant som jag redan har med el och fjv så har man allt samlat inkl vatten.
Har säkert kanske redan skrivit det, men här har kommunen dels antenner uppsatta i tätorterna och dels kör med en bil emellanåt ut på landsbygden. Har träffat på bilen ibland då det står något i stil med "vattenmätning" eller dylikt.

Pratade även med VA-snubben när vi fick in mätaren. Han sa att de har räddat en del människor från större tråkigheter då de fått flaggat på morgonen på kontoret att en vattenmätare larmar för läcka. Då har de ringt fastighetsägaren och bett dom att kolla så det inte står och läcker någonstans.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P paralun skrev:
Har man ett gemensamt bolag med renhållning så är det ju sm
P paralun skrev:
Tog en kommun och de har då endera "Drive-by" eller helt helt fjärravläst.
[länk]

Har man ett gemensamt bolag med renhållning så är det ju smart att låta sopbilarna läsa av så sparar man på fjärravläsningskostnader.

Nu vet jag inte vad jag får men mervärdet är ju att snabbare kunna se eventuella läckage och vet inte just nu vilket intervall mitt VA-bolag valt för en fjärrvsläsning. Men mycket sannolikt så kopplar jag mätaren till HomeAssistant som jag redan har med el och fjv så har man allt samlat inkl vatten.
Det som blir "stökigt" för oss är att faktureringsintervallet ska justeras en gång per år.
Varje maj så får vi ett brev där vi ombes läsa av mätaren, och sen på fakturan i juni så är priset justerat efter faktisk förbrukning.

Om det nu inte har kört förbi någon servicebil under säg april eller maj, då har man ju inga värden att justera priset med i juni, och då kommer ju hela syftet med avläsningen fallera.


tensiden tensiden skrev:
Har säkert kanske redan skrivit det, men här har kommunen dels antenner uppsatta i tätorterna och dels kör med en bil emellanåt ut på landsbygden. Har träffat på bilen ibland då det står något i stil med "vattenmätning" eller dylikt.

Pratade även med VA-snubben när vi fick in mätaren. Han sa att de har räddat en del människor från större tråkigheter då de fått flaggat på morgonen på kontoret att en vattenmätare larmar för läcka. Då har de ringt fastighetsägaren och bett dom att kolla så det inte står och läcker någonstans.
Jo det låter ju nice, det är ju bl.a det jag vill använda det till. Det är ju däför jag vill läsa av mätaren hemma själv i realtid.
Om kommunens bil åker förbi en gång i halvåret så försvinner ju (nästan) allt det smutta med att ha en digital avläsning.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns naturligtvis inga samhällsekonomiska vinster i de massiva byten av vattenmätarteknik, detta är en ren tekniktrend som har slagit rot hos tjänstemännen hos vattenleverantörerna.
Tvärtom!
Det finns "gigantiska" samhällsekonomiska vinster att göra på att få koll på vattenläckaget i va-systemen!
Med de nya mätarna kan man, ofta, i realtid se var läckor finns & uppstår eftersom man ofta har sektionsmätare vid större fördelnings punkter och alltså kan jämföra summerade förbrukningsmätare med sektionsmätarna.
Dessutom kan man, om man vill, få larm vid onormala förbrukningar hos konsument, få larm om mätaren aldrig stannar hos konsument (smyg läckage), om ingen förbrukning alls uppmäts hos tex äldre (kan tyda på att nån fallit/är sjuk) osv.

Man uppskattar att åtminstone 25% av det vatten som renas i vattenverken inte når konsumenterna, så bara att underlätta att hitta dessa läckor representerar stora summor.

Ps, du verkar ha väldigt lågt förtroende för kommunala tjänstemän, tror du att det funkar bättre/billigare/smidigare i tex UK där vattenverken är privata?
Efter att ha suttit/jobbat på både den privata & kommunala sidan så kan jag ju uttala mig med en viss erfarenhet och säga att DE FLESTA kommunala tjänstemän är mer än väl kompetenta. Däremot blir många kommuninvånare som kontaktar kommunen riktiga "asholes" när de inte får som de vill och har väldigt svårt att förstå att tjänstemannen inte kan göra ett undantag bara för just dem.
Men det kanske är så du vill att det ska vara? Om nån kommer med en hundring eller 2 så kan vi komma om 1 timme?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lat skrev:
Tvärtom!
Det finns "gigantiska" samhällsekonomiska vinster att göra på att få koll på vattenläckaget i va-systemen!
Med de nya mätarna kan man, ofta, i realtid se var läckor finns & uppstår eftersom man ofta har sektionsmätare vid större fördelnings punkter och alltså kan jämföra summerade förbrukningsmätare med sektionsmätarna.
Dessutom kan man, om man vill, få larm vid onormala förbrukningar hos konsument, få larm om mätaren aldrig stannar hos konsument (smyg läckage), om ingen förbrukning alls uppmäts hos tex äldre (kan tyda på att nån fallit/är sjuk) osv.

Man uppskattar att åtminstone 25% av det vatten som renas i vattenverken inte når konsumenterna, så bara att underlätta att hitta dessa läckor representerar stora summor.
Ok, bara att hosta upp årsredovisningarna och visa hur man har lyckats skära på kostnader, t ex personalkostnader genom neddragningar på personalstyrkan genom att digitalisera mätarna. Eller som du skriver, en redovisning av kraftigt fallande driftskostnader året efter att de digitala mätarna har införts, allt det där läckande vattnet som ska sluta läcka med hjälp av den nya söktekniken. Det i sin tur innebär fallande VA-avgifter för VA-kollektivet.

Jag ändrar direkt åsikt om någon kan visa på detta från bokföringssystemen. I min kommun har utvecklingen varit den rakt motsatta, ökande kostnader och naturligtvis höjda VA-avgifter. Man har digitaliserat mätarna av helt andra skäl än ekonomiska, det var en kul grej som ligger i tiden. Kul projekt för medarbetarna och man känner att man arbetar med att hålla de gamla VA-anläggningarna uppdaterade för 2024.

L lat skrev:
Ps, du verkar ha väldigt lågt förtroende för kommunala tjänstemän, tror du att det funkar bättre/billigare/smidigare i tex UK där vattenverken är privata?
Efter att ha suttit/jobbat på både den privata & kommunala sidan så kan jag ju uttala mig med en viss erfarenhet och säga att DE FLESTA kommunala tjänstemän är mer än väl kompetenta. Däremot blir många kommuninvånare som kontaktar kommunen riktiga "asholes" när de inte får som de vill och har väldigt svårt att förstå att tjänstemannen inte kan göra ett undantag bara för just dem.
Men det kanske är så du vill att det ska vara? Om nån kommer med en hundring eller 2 så kan vi komma om 1 timme?
Vad rör sig i huvudet på dig för märkliga fantasier? Jag har inget väldigt lågt förtroende för kommunala tjänstemän. Det finns 290 kommuner med olika organisationer. Många kämpar (liksom andra offentliga och privata organisationer) med att rekrytera bra folk. Och en organisation är inte bara summan av dess anställda medarbetare utan det måste också finns en organisationskultur som fungerar. Att faktiskt få kompetent arbetskraft att leverera till organisationens större nytta är helt enkelt skitsvårt. Det innebär att de flesta organisationer, inklusive VA-delen av kommuner, hankar sig fram hjälpligt. Ändå är vi bra på detta i norra Europa jämfört med andra delar av världen. Vi har ju t ex inte ett rent mutsystem och det tackar vi för!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
rsonalkostnader genom neddragningar på personalstyrkan genom att digitalisera mätarna. Eller som du skriver, en redovisning av kraftigt fallande driftskostnader året efter att de digitala mätarna har införts, allt det där läckande vattnet som ska sluta läcka med hjälp av den nya söktekniken. Det i sin tur innebär fallande VA-avgifter för VA-kollektivet.

Jag ändrar direkt åsikt om någon kan visa på detta från bokföringssystemen. I min kommun har utvecklingen varit den rakt motsatta, ökande kostnader och naturligtvis
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, bara att hosta upp årsredovisningarna och visa hur man har lyckats skära på kostnader, t ex personalkostnader genom neddragningar på personalstyrkan genom att digitalisera mätarna. Eller som du skriver, en redovisning av kraftigt fallande driftskostnader året efter att de digitala mätarna har införts, allt det där läckande vattnet som ska sluta läcka med hjälp av den nya söktekniken. Det i sin tur innebär fallande VA-avgifter för VA-kollektivet.

Jag ändrar direkt åsikt om någon kan visa på detta från bokföringssystemen. I min kommun har utvecklingen varit den rakt motsatta, ökande kostnader och naturligtvis höjda VA-avgifter. Man har digitaliserat mätarna av helt andra skäl än ekonomiska, det var en kul grej som ligger i tiden. Kul projekt för medarbetarna och man känner att man arbetar med att hålla de gamla VA-anläggningarna uppdaterade för 2024.


Vad rör sig i huvudet på dig för märkliga fantasier? Jag har inget väldigt lågt förtroende för kommunala tjänstemän. Det finns 290 kommuner med olika organisationer. Många kämpar (liksom andra offentliga och privata organisationer) med att rekrytera bra folk. Och en organisation är inte bara summan av dess anställda medarbetare utan det måste också finns en organisationskultur som fungerar. Att faktiskt få kompetent arbetskraft att leverera till organisationens större nytta är helt enkelt skitsvårt. Det innebär att de flesta organisationer, inklusive VA-delen av kommuner, hankar sig fram hjälpligt. Ändå är vi bra på detta i norra Europa jämfört med andra delar av världen. Vi har ju t ex inte ett rent mutsystem och det tackar vi för!
Jag håller med dig. Våra VA-kostnader skenar.

2021: fast kostnad 2680:- / år , 27:- per kubik
2024: fast kostnad 3600:- / år, 37;- per kubik

Vi har alltså fått 34% ökning på fasta kostnaden och 37% på rörlig kostnad på 3 år. Helt jävla horribelt.
 
L lat skrev:
få larm om mätaren aldrig stannar hos konsument (smyg läckage),
L lat skrev:
om ingen förbrukning alls uppmäts hos tex äldre (kan tyda på att nån fallit/är sjuk) osv
Att man kan är ju bra men görs det? Om inte är det tämligen meningslöst att det skulle gå att göra…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
. Man har digitaliserat mätarna av helt andra skäl än ekonomiska, det var en kul grej som ligger i tiden. Kul projekt för medarbetarna och man känner att man arbetar med att hålla de gamla VA-anläggningarna uppdaterade för 2024.
Och vad har du för faktastöd för det här påståendet?
 
Claes Sörmland
L lat skrev:
Och vad har du för faktastöd för det här påståendet?
Årsredovisningar och dokument för strategi för verksamheten.
 
Vattenmätare med digital direktavläsning öppnar också upp för kartläggning av människor. Om vatten förbrukas på natten kanske socialen blir involverad osv. Eller propåer om för lång morgondusch med böter.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.