Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ju synd om din kommun inte gjort hemläxan. Det innebär ju inte per automatik att alla andra gör samma sak.
Det kan vara så att tjänstemännen som rattar mitt VA-kolletiv är särdeles inkompetenta. Jag har svårt att tro det.

Jag tror snarare att den tidsanda som jag beskrev ovan och som du kallade för att raljera är förklaringen till utfallet. Unga driftiga människor vill göra viktiga och intressanta saker på jobbet och att införa ny teknik i de gamla mossiga anläggningarna från 60-talet (eller ännu äldre!) känns viktigt, nytt och intressant. Att gneta med den gamla anläggningen och spara pengar var för de där 40-talisterna (och en och annan 50-talist) som vi äntligen har blivit av med. Vem vill vara en kommunalgubbe 2022?
 
Med andra ord vet du inte och ägnar dig åt spekulationer.
 
Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Med andra ord vet du inte och ägnar dig åt spekulationer.
Vad är det du menar att jag inte vet? Vad är det du menar att jag spekulerar kring?
 
Du skrev att du tror, då vet man inte.
 
Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Du skrev att du tror, då vet man inte.
Ok, vi kommer inte vidare i sak. Om du lever i en annan föreställningsvärld om hur tidsandan ser ut, vad som motiverar driftiga människor på jobbet idag och hur projekt och internpolitik ser ut på kommunal nivå så gott så. Lev och låt leva.
 
Nej, det gör vi nog inte när du vill göra gällande att din uppfattning är mer rätt utifrån vad du tror medans de unga driftiga människorna på VA-kollektivet har fel utifrån vad de tror.
 
Claes Sörmland
Jag beskriver hur jag uppfattar min omvärld avseende den erfarenhet jag har av krav på nya konsoler i samband med installation av digitala mätare. Att min världsbild är mer rätt än någon annans har jag inte gjort anspråk på, allt jag kan ge är en ärlig beskrivning av min erfarenhet.

Jag har också redogjort för den juridiska grunden för att VA-huvudmannen kan ställa sådana krav på nya konsoler.

1 jan höjs VA-avgifterna igen. Denna gång med 20%. Nu med digitala mätare installerade. Oavsett vem som tror vad.
 
Vet inte hur det gick för trådstartaren, men vad han skulle kunna göra inom lagens utrymme är att flytta sin mätarplats så den tex hamnar utomhus i en mätarbrunn. På så vis skulle ingen strålning komma in i fastigheten. Orimligt dyrt? Absolut!
 
R Riverground skrev:
Vill du ha vatten från kommunen så får du nog gå med på deras villkor, jag har svårt att se att det skulle gå att kräva att få gammal teknik installerad. Gräva en egen brunn är nog en mer framkomlig väg.
Det räcker inte.
Har man avlopp men privat vatten så mäter man inkommande privat vatten.
Detta för att kunna debitera avloppet.
Man får ha frivatten utomhus, som alltså inte passerar vattenmätaren.

Och bygga eget avlopp om de finns kommunalt är no-no. Det får man helt enkelt inte.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Nån som har mer information kring hur dom kan tvinga på en mätare med radio?
Kalla mig foliehatt, men jag vill inte ha någon radio.

Syftet med digital avläsning mot att jag själv rapporterar 1 gång per år känns ju inte som någon jättevinst. Förra året var det 5 kubikmeters diff, det kan jag leva med.

Vattenfall bytte elmätaren, dom hade ett menyval ”kunden nekar radio” när dom installerade. Valde man det får man själv rapportera in mätarställning. Deras mätare sitter dock på fasaden och dom monterade en extern antenn, så det känns som en rimligare lösning.
Samt att det är betydligt värre i plånkan om elförbrukningen debiteras fel.

Bonusfråga: mätaren drivs av batteri, kan man inte bara plocka ur batteriet?

Fråga 2: om jag själv lokalt kan läsa av mätaren digitalt vore det däremot ytterst intressant, hur ser interfacet ut? Givetvis kunde inte kommunen svara på det.
 
B bassebus skrev:
Nån som har mer information kring hur dom kan tvinga på en mätare med radio?
Kalla mig foliehatt, men jag vill inte ha någon radio.

Syftet med digital avläsning mot att jag själv rapporterar 1 gång per år känns ju inte som någon jättevinst. Förra året var det 5 kubikmeters diff, det kan jag leva med.

Vattenfall bytte elmätaren, dom hade ett menyval ”kunden nekar radio” när dom installerade. Valde man det får man själv rapportera in mätarställning. Deras mätare sitter dock på fasaden och dom monterade en extern antenn, så det känns som en rimligare lösning.
Samt att det är betydligt värre i plånkan om elförbrukningen debiteras fel.

Bonusfråga: mätaren drivs av batteri, kan man inte bara plocka ur batteriet?

Fråga 2: om jag själv lokalt kan läsa av mätaren digitalt vore det däremot ytterst intressant, hur ser interfacet ut? Givetvis kunde inte kommunen svara på det.
Jag fick förklarat av röris som bytte till radioavläst mätare att mera frekvent avläsning kan bidra till att spåra läckor. Man kan googla fram listan på de larm/info som presenteras. Batteriet skall räcka 16 år, innan dess har säkerligen mätaren bytts ut till någon ännu modernare.

Konsumentlagstifningen omfattar inte dessa mätare så det är bara att följa kommunens bestämmelser.

Batteriet är garanterat inte åtkomligt. Citat "MULTICAL® 21 is hermetically closed, and it is, therefore, impossible to service the meter without breaking the seal. This means that all service, including battery change, must be carried out by an authorized Kamstrup Service Center." (Kanske exemplet inte har radioövervakning, men visar vad som gäller för batteriet)

Kommunikationen sker på 868MHz med en uteffekt på lite över 20mW (+14dBm) , du har väl som alla andra en mobil, eller micro som strålar mer. Så oroa dig inte för tillskottet från mätaren.
 
Redigerat:
skall batteriet räcka i +10 år så är det inte mycket energi som sänds per dygn eller vecka räknat.

om du oroar dig för radio-utstrålningen så är det att slänga mobiltelefonen den första åtgärden, därefter stänga av WLan på datorer, Bluetooth-enheter mm.
 
  • Gilla
  • Älska
Emanuel01 och 4 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Jag fick förklarat av röris som bytte till radioavläst mätare att mera frekvent avläsning kan bidra till att spåra läckor. Man kan googla fram listan på de larm/info som presenteras. Batteriet skall räcka 16 år, innan dess har säkerligen mätaren bytts ut till någon ännu modernare.

Konsumentlagstifningen omfattar inte dessa mätare så det är bara att följa kommunens bestämmelser.

Batteriet är garanterat inte åtkomligt. Citat "MULTICAL® 21 is hermetically closed, and it is, therefore, impossible to service the meter without breaking the seal. This means that all service, including battery change, must be carried out by an authorized Kamstrup Service Center." (Kanske exemplet inte har radioövervakning, men visar vad som gäller för batteriet)

Kommunikationen sker på 868MHz med en uteffekt på lite över 20mW (+14dBm) , du har väl som alla andra en mobil, eller micro som strålar mer. Så oroa dig inte för tillskottet från mätaren.
X xxargs skrev:
skall batteriet räcka i +10 år så är det inte mycket energi som sänds per dygn eller vecka räknat.

om du oroar dig för radio-utstrålningen så är det att slänga mobiltelefonen den första åtgärden, därefter stänga av WLan på datorer, Bluetooth-enheter mm.
Ja, jag har pysslat en hel del med LoraWAN och liknande. Ska batteriet räcka i 10+ år så kan inte ens enheten ligga och sända konstant, det är snarare så att den ligger vilande och vaknar för att antingen sända eller leta efter en fråga.

Det stökiga här är alltså att den kommer sitta i ett tappvattenskåp av metall, inuti en vägg, nere i en källare. Jag förstår inte hur signalen driven av ett batteri öht ska orka ut?
Och 868 Mhz? Vad är det för protokoll? Var sitter mottagaren?

Han på kommunen dillade nått om att "vi ska åka runt och läsa av med våra bilar"? Wtf? Låter varken smart eller miljövänligt.

Varför hade inte tomtarna bara kunnat välja en mätare som har en vanlig ETHERNET/LAN-port? Då hade jag:
1: Själv kunnat läsa ut datat i realtid
2: Uppladdning över internet mot dom i realtid

Det är helt sjukt hur dåliga upphanlingar som bredrivs.

Men jag bör alltså kunna använda någon typ av 868Mzh-radio för att själv läsa ut data med t ex en NodeMCU, Arduino, Raspberrypi eller liknande?

Edit: Verkar finnas folk som gjort jobbet redan. Får se vad det blir för mätare, är ju inte säkert att det blir en Multical 21
https://github.com/pthalin/esp32-multical21

Dock:
  • Make sure you have a decryption key for your meter (you need to ask your water service provider for it).
Lixom wtf? Vad är det för paranoia? Hålla på att kryptera mätvärdet på en jävla vattenmätare?

Edit2:
Ja, helt otroligt, det är "drive by" som är meningen. HERREGUD? Hur ofta kan dom då få avläsningar, tvivlar på att någon kommer sitta och köra förbi varje vecka?
https://www.kamstrup.com/se-se/kundreferenser/vatten/case-vitens

Edit3:
  • Wireless M-Bus
  • Trådbunden M-Bus
  • Sigfox
Det finns alltså trådbunden m-bus. Den i min mening vettiga lösningen hade då varit att ha trådbunden m-bus och sen att kunden själv fick välja ett interface som antingen har Ethernet eller Wifi.
Då hade både kunden och kommunen fått data i realtid.
 
Redigerat:
B bassebus skrev:
Ja, jag har pysslat en hel del med LoraWAN och liknande. Ska batteriet räcka i 10+ år så kan inte ens enheten ligga och sända konstant, det är snarare så att den ligger vilande och vaknar för att antingen sända eller leta efter en fråga.

Det stökiga här är alltså att den kommer sitta i ett tappvattenskåp av metall, inuti en vägg, nere i en källare. Jag förstår inte hur signalen driven av ett batteri öht ska orka ut?
Och 868 Mhz? Vad är det för protokoll? Var sitter mottagaren?

Han på kommunen dillade nått om att "vi ska åka runt och läsa av med våra bilar"? Wtf? Låter varken smart eller miljövänligt.

Varför hade inte tomtarna bara kunnat välja en mätare som har en vanlig ETHERNET/LAN-port? Då hade jag:
1: Själv kunnat läsa ut datat i realtid
2: Uppladdning över internet mot dom i realtid

Det är helt sjukt hur dåliga upphanlingar som bredrivs.

Men jag bör alltså kunna använda någon typ av 868Mzh-radio för att själv läsa ut data med t ex en NodeMCU, Arduino, Raspberrypi eller liknande?

Edit: Verkar finnas folk som gjort jobbet redan. Får se vad det blir för mätare, är ju inte säkert att det blir en Multical 21
[länk]

Dock:
  • Make sure you have a decryption key for your meter (you need to ask your water service provider for it).
Lixom wtf? Vad är det för paranoia? Hålla på att kryptera mätvärdet på en jävla vattenmätare?

Edit2:
Ja, helt otroligt, det är "drive by" som är meningen. HERREGUD? Hur ofta kan dom då få avläsningar, tvivlar på att någon kommer sitta och köra förbi varje vecka?
[länk]

Edit3:
  • Wireless M-Bus
  • Trådbunden M-Bus
  • Sigfox
Det finns alltså trådbunden m-bus. Den i min mening vettiga lösningen hade då varit att ha trådbunden m-bus och sen att kunden själv fick välja ett interface som antingen har Ethernet eller Wifi.
Då hade både kunden och kommunen fått data i realtid.
Ja du, där jag har mitt hemman i Norrbotten så är det sopbilen som läser av vattenmätarna. Vad jag vet så är de bilarna ute regelbundet året runt på goda grunder.

Vad ska du göra med datat? Skriva på en lapp och posta till kommunen där en administratör ska knacka in infon i någon databas? Det blir inte bättre att du mailar in data till kommunen/VA-bolaget.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja du, där jag har mitt hemman i Norrbotten så är det sopbilen som läser av vattenmätarna. Vad jag vet så är de bilarna ute regelbundet året runt på goda grunder.

Vad ska du göra med datat? Skriva på en lapp och posta till kommunen där en administratör ska knacka in infon i någon databas? Det blir inte bättre att du mailar in data till kommunen/VA-bolaget.
Jag själv vill ha ut förbrukningen då jag likt allt jag förbrukar försöker minimera användandet. Min våta dröm hade varit en vattenmätare på varje utgående rör från tappvattenskåpet. Jag förstår inte vad f*n det är som förbrukar allt vatten men jag gissar att duschen är värst.

Idag läser vi av vår mätare 1 ggr per år och skriver in det på kommunens hemsida. Det tar ungefär 2 minuter att göra den harangen. På deras sida går det rakt in i en databas och är 0 arbete för dom (har surrat med deras gubbar).

Men fine, köper att det är jobb och problem med kunder som helt sonika skiter i att rapportera in värdet.

Det dryga nu är ju att med en batteritid på 10 år så kommer ju mätaren alltså behöva bytas, alternativt "servas", vart 10:surprised:nde år. Låter idiotiskt, den hanteringen kan knappast vara billigare än att kunden själv skickar in mätvärdet en gång om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.