29 265 läst · 233 svar
29k läst
233 svar
Kan kommunen kräva installation av digitalvattenmätare?
De vägrade i mitt fall och sa att de gör det endast i nödfall då större okontrollerat läckage sker inne i huset, Han nämnde många fall där husägaren på eget bevåg stängt av varvid ventilen pajat. Detta har blivit dyra historier för husägaren som inte har nåt att hämta via villaförsäkring.Mikael_L skrev:
Många som vägrat erkänna att de varit på ventilen, men efter uppgrävning så finns tydligen bevisen i ventilen.
I mitt fall är huset byggt 1975 och antar VA gjordes nåt år tidigare.
Hur ser den lagstiftningen ut?
Absolut! Och då handlar det givetvis inte heller om böter då böter är ett straff för brott:zarkov skrev:
Jag är ganska säker på att du missuppfattat det här.F fusion skrev:De vägrade i mitt fall och sa att de gör det endast i nödfall då större okontrollerat läckage sker inne i huset, Han nämnde många fall där husägaren på eget bevåg stängt av varvid ventilen pajat. Detta har blivit dyra historier för husägaren som inte har nåt att hämta via villaförsäkring.
Många som vägrat erkänna att de varit på ventilen, men efter uppgrävning så finns tydligen bevisen i ventilen.
I mitt fall är huset byggt 1975 och antar VA gjordes nåt år tidigare.
Utmaningen är att "amatörer" för ofta drar sönder en servisventil eller att det ramlar ner en massa sten/grus i servisventilen när man inte tänker på det när locket tas av.
Sen ska man då anmäla i god tid när man vill ha en servisventil stängd, man kan inte ringa samma dag och tro att någon från VA kommer ut annat än om man har ett akut större läckage.
Så det får du kolla upp och de flesta VA-ansvariga har en websida där man enkelt ser vad som gäller.
Nej det har du inte. Sorry om det uppfattas så för jag håller helt med om det du skriver. Därav ordet "absolut".zarkov skrev:
@Kallebo har däremot kallat det böter.
Och alldeles oavsett avtalets formuleringar tvivlar jag starkt på att man kan drabbas av någon form av kostnad för att man stänger/öppnar kranen så länge man inte orsakar skada. Jag har i alla fall gjort så problemfritt i över 30 år på landet och kommer att fortsätta med det.K Kallebo skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Självklart måste de stänga av servisventilen om man begär det, det ligger i funktionen av en servisventil att den används för att reglera vattenleveransen till fastigheten. I mitt fall begärde jag att ventilen skulle stängas av för att kunna installera den nya vattenmätarkonsol som kommunen önskade. Då fann kommunen att ventilen hade rostat ihop. Sen fick jag vänta några månader på att de bytte servisventilen. Därefter gick vattnet att stänga av och vattenmätarkonsolen kunde bytas enligt deras önskemål.Mikael_L skrev:
Underhållsansvaret för servisventilen ligger på VA-kollektivet så det kostade mig inget direkt.
Tyvärr var ju kommunen tvungen att byta 10% av alla servisventiler p g a detta nya konsolkrav, så de nya digitala vattenmätarna blev en kostsam affär för VA-kollektivet. Nu höjs avgifterna 20% för 2023 där en del av detta är alla dessa kostnader man har orsakat.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Är ju en säkerhetsgrej med konsollen om man har fel på elsystemet. Annars kan ju den som byter mätare få strömmen över bröstet. Det är därför de är så noga med att det ska vara ledande mellan ändarna. Var tvungen att byta jag med.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 633 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 633 inlägg
Hos mig byttes mätaren eftersom den gamla mekaniska började visa mer än dubbla förbrukningen. Fanns inget krav på konsol då 2018 tack och lov, utan de skruvade bara fast den på gamla platsen i badrummet där de tidigare suttit på samma sätt sedan 1977. Jag hade fått bygga om hela badrummet för att kunna få dit en konsol, som egentlige inte får plats ändå, plus att jag saknar pengarna. Hela vattensystemets rör är kanske 6 meter totalt i hela huset, så det finns ingen annan plats för den heller. Tur att min kommun är pragmatisk.Claes Sörmland skrev:Självklart måste de stänga av servisventilen om man begär det, det ligger i funktionen av en servisventil att den används för att reglera vattenleveransen till fastigheten. I mitt fall begärde jag att ventilen skulle stängas av för att kunna installera den nya vattenmätarkonsol som kommunen önskade. Då fann kommunen att ventilen hade rostat ihop. Sen fick jag vänta några månader på att de bytte servisventilen. Därefter gick vattnet att stänga av och vattenmätarkonsolen kunde bytas enligt deras önskemål.
Underhållsansvaret för servisventilen ligger på VA-kollektivet så det kostade mig inget direkt.
Tyvärr var ju kommunen tvungen att byta 10% av alla servisventiler p g a detta nya konsolkrav, så de nya digitala vattenmätarna blev en kostsam affär för VA-kollektivet. Nu höjs avgifterna 20% för 2023 där en del av detta är alla dessa kostnader man har orsakat.
Edit: Jag har en avstängning direkt innan vattenmätaren, där plastslangen kommer in i huset, så de behövde inte mecka ute med servisventil, som iofs byttes för 24 år sedan, så den kanske fungerar fortfarande.
Det kan man lösa med en startkabel under bytet. Eller att man helt enkelt mäter. Det motiverar inte ett byte.E Emanuel01 skrev: